فرصت دیدن اَبَرماه پاییزی را از دست ندهید! Reviewed by Momizat on . تا چند روز دیگر-12 آذر ماه امسال- آسمان شب  میزبان «اَبَرماه» خواهد بود. ابرماه که برای بسیاری از مردم پدیده‌ای جالب و مهیج به شمار می‌رود، به ماه بدری گفته می‌ تا چند روز دیگر-12 آذر ماه امسال- آسمان شب  میزبان «اَبَرماه» خواهد بود. ابرماه که برای بسیاری از مردم پدیده‌ای جالب و مهیج به شمار می‌رود، به ماه بدری گفته می‌ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » فرصت دیدن اَبَرماه پاییزی را از دست ندهید!

فرصت دیدن اَبَرماه پاییزی را از دست ندهید!

فرصت دیدن اَبَرماه پاییزی را از دست ندهید!

تا چند روز دیگر-۱۲ آذر ماه امسال- آسمان شب  میزبان «اَبَرماه» خواهد بود. ابرماه که برای بسیاری از مردم پدیده‌ای جالب و مهیج به شمار می‌رود، به ماه بدری گفته می‌شود که به نزدیک‌ترین فاصله به ما در مدار خود به دور زمین رسیده است. ماه که از دیرباز یار نزدیک زمین و آشنای دیرین زمینیان بوده است همواره در فرهنگ و اعتقادات جوامع مختلف نقش به‌سزایی بازی کرده است. نقشی که به شیوه‌های مختلف از تقویم گرفته تا ارتباط با وقایع سعد و نحس جلوه می‌کند.

ابرماه چیست و چه زمانی می‌توان آن را دید؟

ابرماه، ماه کاملی است که در نزدیک‌ترین فاصله تا زمین قرار دارد. مدار ماه به دور زمین، بیضی‌شکل است پس ماه در این مدار به ما نزدیک و یا از ما دور می­‌شود. وقتی که ماه هم در نزدیک‌ترین فاصله و هم کامل است مقداری بزرگتر و نورانی‌تر به نظر می­‌آید. به ماه کامل ماه بدر هم می‌گویند. وقتی ماه در حضیض مداری یا نزدیک‌ترین فاصله خودش نسبت به زمین قرار می‌گیرد می­‌تواند تا ۱۴ درصد بزرگتر از حالت اوج، یا دورترین فاصله از زمین، دیده شود.  ماه کامل در این شرایط تا ۳۰ درصد درخشنده‌تر از حالت اوج به نظر می‌­آید. البته هر بار که پدیده ابرماه رخ می‌دهد، مقدار نزدیکی ماه به زمین و در نتیجه میزان بزرگ و درخشان‌تر شدن آن نیز یکسان نیست.

۱۲ آذر امسال ماه در ساعت ۱۹:۱۷ به صورت کامل در می‌آید و روز بعد در ساعت ۱۲:۱۵ ظهر به نقطه حضیض مداری خود می‌رسد. در این حالت ماه ۳۵۷۴۹۲ کیلومتر با کره زمین فاصله خواهد داشت. ماه بدر تقریبا همزمان با غروب خورشید طلوع می‌کند و فرصت مشاهده ماه تا صبح فردای آن وجود خواهد داشت.

تصورات و شایعات درباره ابرماه

باور‌های مردم در این مورد به نقش پررنگ ماه در زندگی ما به ویژه پیشینیان ما برمی‌گردد. در روزگاری که چراغ‌های رنگارنگ ضیافت بی‌پایان نورها را در شهرهای ما به راه نینداخته بودند، نور ماه -مهتاب- چراغ راه مسافران و ساکنان شهرها بود و قمر زمین مانند همدمی نزدیک به حساب می‌آمد.

برای مثال بخشی از پیشینیان به ارتباط ماه و فرایندهای فیزیولوژیک-زیستی- بدن انسان‌ها به ویژه خانم‌ها معتقد بودند که در ابرماه طبعا باید شدت می‌یافت.  هیچ‌گونه شواهد پزشکی در تایید این موضوع پیدا نشده البته درباره موجودات آبزی به علت تاثیر ماه بر جزر و مد، نشانه‌هایی بدست آمده است که نیاز به پژوهش­‌های دقیق‌­تر دارد.

در مورد تاثیر ماه بر خلقیات انسان‌ها هم باورهایی در برخی فرهنگ­‌ها شنیده شده از اثر افزایش نور ماه بر تشدید علائم بیماران مبتلا به صرع، تا حتی افزایش جرم و جنایت یا خودکشی. در هیچ کدام از این موارد هیچ شواهد علمی دیده نشده است.

به نظر می‌رسد می‌توان با خیال راحت با دوستان و یاران به دیدن ابرماه نشست و از این فرصت برای دیدن زیبایی‌های همسایه زمین لذت برد و البته اگر شرایط فراهم بود عکسی هم به یادگار گرفت.

سهم عکس‌ها، خانواده و صفحات مجازی‌تان از ابرماه

مشاهده و عکاسی از قمر زیبای سیاره ما، به‌ویژه زمانی که می‌دانیم از همیشه به ما نزدیک‌تر است، می‌تواند فعالیتی جذاب باشد. برای عکاسی از این پدیده،  توجه به نکات زیر می‌تواند کیفیت کارتان را بالاتر ببرد:

·      ماه را در قاب تنها نگذارید-وقتی فقط ماه بدون هیچ‌گونه نشانه‌ای از محیط اطراف در قاب دوربین شماست هیچ اثری از هنر و خلاقیت شما دیده نخواهد شد. سعی کنید از عناصر محیط به ویژه ساختمان‌ها و سازه‌های آشنا برای صمیمی‌ترکردن عکس خود استفاده کنید.

·      نقطه مناسب را بیاید-برای این کار تمرین لازم است و البته زمان. شاید نقطه مناسب روی بام خانه‌ای باشد! برای راضی کردن صاحب خانه یا فرار از دست حیوانات وحشی هم زمان بگذارید.

·      محاسبه کنید-این کار موجب می‌شود به پیشواز ماه بروید، نه اینکه غافلگیر شوید. محاسبه این کار می‌تواند چالش برانگیز باشد؛ از اهل فن کمک بگیرید.

·      با خانواده از ابرماه لذت ببرید- حضور بچه‌ها و افراد آشنا به عکس هویت فردی می‌دهد. همه دیده‌ایم که عکس‌هایی وجود دارد که به نظر می‌­رسد کسی ماه را در دست گرفته است. چرا این فرد از خانواده شما نباشد؟

·      سعی کنید لذت ببرید- چه دوربین تلفن همراه داشته باشید و چه دوربین حرفه‌ای، عکاسی از ابرماه می‌تواند چالشی خوب برای نگریستن به آسمان فراموش شده شب و آشنایی با آن باشد.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا