سیاره های منظومه شمسی به ترتیب سردترین بازی خواستگاری Reviewed by Momizat on . منظومه شمسی یک سامانه شمسی است که شامل خورشید، سیاره‌ها، قمرها، ستون‌ها، کمترین سیاره‌ها و دیگر اجرام فضایی است که به دور خورشید می‌چرخند. این منظومه شمسی، در ی منظومه شمسی یک سامانه شمسی است که شامل خورشید، سیاره‌ها، قمرها، ستون‌ها، کمترین سیاره‌ها و دیگر اجرام فضایی است که به دور خورشید می‌چرخند. این منظومه شمسی، در ی Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » آشنایی با علم نجوم » سیاره های منظومه شمسی به ترتیب سردترین بازی خواستگاری

سیاره های منظومه شمسی به ترتیب سردترین بازی خواستگاری

منظومه شمسی یک سامانه شمسی است که شامل خورشید، سیاره‌ها، قمرها، ستون‌ها، کمترین سیاره‌ها و دیگر اجرام فضایی است که به دور خورشید می‌چرخند. این منظومه شمسی، در یک ناحیه از جرم فضایی به نام “برجسته” قرار دارد و به طور تقریبی ۴٫۶ میلیارد سال پیش شکل گرفت.

خورشید، که به عنوان مرکز منظومه شمسی شناخته می‌شود، یک ستاره طبیعی است که حدود ۹۹٫۸۶٪ از جرم منظومه شمسی را تشکیل می‌دهد. خورشید به طور مداوم انرژی و حرارت تولید می‌کند و این انرژی به سایر اجرام فضایی در منظومه شمسی منتقل می‌شود.

منظومه شمسی شامل هشت سیاره اصلی است که به ترتیب فاصله از خورشید عبارتند از: مریخ، زهره، زمین، مریخ، مشتری، اورانوس، نپتون و دو سیاره کوچک تر به نام‌های کرونوس و هوما. هر یک از این سیاره‌ها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند و برای بررسی و مطالعه آن‌ها، سازمان‌های فضایی مختلف برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کنند.

علاوه بر سیاره‌ها، منظومه شمسی شامل قمرها، ستون‌ها و ده‌ها هزار جسم کوچک دیگر است که به عنوان “آستروئید” ها و “کومت” ها شناخته می‌شوند. این اجسام فضایی ممکن است تأثیرات زیادی بر حالت و تحول منظومه شمسی داشته باشند و برای علم‌پژوهان و محققان، منابع بزرگی برای بررسی و تحقیقات فضایی هستند.

با پیشرفت تکنولوژی و علم فضایی، ما هر روز بیشتر درباره منظومه شمسی و اجرام فضایی آن آگاه می‌شویم. این دانش و اطلاعات جدید به ما کمک می‌کند تا بهتر درک کنیم که چگونه منظومه شمسی شکل گرفته است، چگونه اجرام فضایی در آن تعامل دارند و چگونه ما می‌توانیم بهتر از این منظومه فضایی استفاده کنیم.

بنابراین، منظومه شمسی یک دستگاه پژوهش علمی بسیار جذاب و پرفروغ است که همچنین اثرات عمده‌ای بر زندگی و تحولات زمین دارد. با پژوهش و مطالعات بیشتر درباره منظومه شمسی، ما می‌توانیم به دستاوردهای جدید و الهام‌بخش در علوم فضایی دست پیدا کنیم و بهتر درک کنیم که چگونه جایگاه خود در این کائنات بزرگ است.

سردترین سیاره منظومه شمسی

نپتون، سردترین سیاره در منظومه شمسی، در فاصله حدود ۴۵ میلیارد کیلومتری از خورشید قرار دارد. این سیاره به عنوان هشتمین و آخرین سیاره از خورشید واقع در فاصله دورتر از زمین به شمار می‌رود. نپتون به دلیل فاصله بسیار بزرگ خود از خورشید و وجود جوی بسیار سرد و تاریک، به عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی شناخته می‌شود.

سطح نپتون پوشیده از گازهای یخ‌زده مانند آب، آمونیاک، و متان است که باعث ایجاد رنگ آبی زیبا در سطح این سیاره می‌شود. دمای متوسط سطح نپتون به حدود منفی ۲۱۹ درجه سانتیگراد می‌رسد که آن را به عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی تعریف می‌کند.

نپتون دارای چندین ماهواره طبیعی است که بزرگترین آن‌ها تریتون نام دارد. تریتون یکی از بزرگترین ماهواره‌های نپتون است و به عنوان یک ماهواره منحصر به فرد با ویژگی‌های غیرعادی شناخته می‌شود.

نپتون دارای هسته سنگین و داغ درونی است که حدود ۱۷٪ از حجم کل سیاره را تشکیل می‌دهد. این هسته باعث تولید گرما و انرژی درون نپتون می‌شود و باعث حفظ دمای نسبتاً پایدار درون این سیاره می‌شود.

با توجه به شرایط سرد و خشک در نپتون، این سیاره به عنوان یک محل زندگی مناسب برای انسان‌ها یا موجودات دیگر، قابل تصور نمی‌باشد. اما بطور عجیب و غریب، برخی از مخلوقات زیرزمینی گفته می‌شود که در شرایط سخت و سرد نپتون زندگی می‌کنند.

با وجود شرایط سخت و سرد، نپتون به عنوان یک سیاره جذاب و پر از راز شناخته شده است که همچنان برای علم‌پژوهان و محققان، منابع زیادی برای کشف و تحقیق فراهم می‌کند. این سیاره با وجود فاصله بسیار بزرگ خود از خورشید، همچنان به عنوان یک جزیره ناشناخته در فضای کهکشان شناخته می‌شود.

معما سیاره های منظومه شمسی به ترتیب سردترین بازی خواستگاری

سیاره های منظومه شمسی به ترتیب بازی خواستگاری فاصله از خورشید (کیلومتر) اندازه (کیلومتر) نوع
نپتون ۴.۴۹۸.۰۰۰.۰۰۰ ۴۹.۵۳۲ گازی
اورانوس ۲.۸۷۰.۹۹۶.۰۰۰ ۵۱.۱۱۸ گازی
زحل ۱.۴۲۹.۴۰۰.۰۰۰ ۱۱۶.۴۶۴ گازی
مشتری ۷۷۸.۵۴۰.۰۰۰ ۱۳۹.۸۲۰ گازی
مریخ ۲۲۷.۹۴۰.۰۰۰ ۶.۷۹۲ زمینی
زمین ۱۴۹.۶۰۰.۰۰۰ ۱۲.۷۴۲ زمینی
عطارد ۵۷.۹۱۰.۰۰۰ ۴.۸۸۰ زمینی
زهره ۱۰۸.۲۰۰.۰۰۰ ۱۲.۱۰۴ زمینی

آیا سرمای این سیاره فقط بخاطر دوری از خورشید است؟

همانطور که میدانیم خورشید مهمترین عامل گرما بخش سیارات منظومه شمسی است و بنابراین هر چه سیاره از خورشید دورتر باشد سهم کمتری از حرارت خورشید دارد اما برای دمای سیاره اورانوس موضوع کمی پیچیده تر است. همانطور که سیاره زهره به دلیل جو غلیظ خود از نزدیکترین سیاره به خورشید هم گرم تر است سیاره اورانوس نیز بدلیل ویژگی های متفاوتش این روند عادی را زیر پا گذاشته و عنوان سردترین سیاره منظومه شمسی را از آن خود کرده.

یکی از تفاوت های این سیاره به نسبت دیگر سیارات این است که سیاره اورانوس با ۹۰ درجه انحراف از راستای عمودی به دور خورشید در حال چرخش می باشد. به بیان دیگر سردترین سیاره منظومه شمسی بر روی مدارش به دور خورشید در حال قل خوردن از پهلو ست! یکی از احتمالات دلیل این رفتار اورانوس این است که میلیاردها سال پیش، جسمی بزرگ با قدرت بالایی با این سیاره برخورد کرده و سیاره را از راستای عمودی خود منحرف نموده. نکته ای جالب که درباره سرمای اورانوس می توان گفت این است که این برخورد باعث از دست رفتن گرما از این سیاره شده .

علاوه بر فاصله از خورشید جو سیارات هم می‌تواند در دمای سیاره موثر واقع شود. همانطور که پیش تر اشاره کردیم اورانوس با بیش از ۹۰ درجه انحراف از راستای عمودی قرار گرفته و این به این معنا ست که مدت زمان نیم سال اورانوسی قطب شمال این سیاره در مقابل خورشید است و نیم سال بعدی قطب جنوب و بدین ترتیب قسمت های میانی این سیاره سهمی از تابش خورشید ندارند و در زمستان های تاریک و سرد همیشگی فرو رفته اند.

چرا اورانوس سردتر از سیاره نپتون است؟

سیاره نپتون سطح جامد ندارد بلکه دارای یک لایه آب یخ زده است که به عنوان گوشته در این سیاره عمل می‌کند. همین باعث می‌شود به سختی دمای سطح را متوجه شد ولی دانشمندان توانستند دمای متوسط را از اتمسفر بالایی دریافت کنند، با این حال سیاره اورانوس که فاصله کمتری از خورشید دارد سردتر از نپتون و سردترین سیاره است. حال بنظر شما علت چیست؟

اتمسفر در نپتون و اورانوس تقریبا مشابه هم هستند و حاوی سطوح بالایی از متان می‌باشند. از آنجایی که گاز متان یکی از گاز هایی ست که موجب پدیده ی گلخانه ای میشود این گاز سعی دارد هر گرمایی که به سیاره می‌رسد را به دام بیاندازد. در نپتون متان در سطحی بالاتری از اورانوس قرار دارد بنابراین در حفظ گرمای تولید شده موفق تر است.

تمامی این عوامل دست در دست هم داده و موجب سردتر شدن سیاره اورانوس به نسبت سیاره نپتون و تمامی دیگر سیارات منظومه شمسی شده اند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا