دیدن کهکشان راه شیری از روی زمین Reviewed by Momizat on . کهکشان راه شیری، یکی از بزرگترین کهکشان های موجود در جهان است. این کهکشان، به عنوان محل زندگی بسیاری از ستارگان و سیارات، از اهمیت بسیاری برخوردار است. راه شیری کهکشان راه شیری، یکی از بزرگترین کهکشان های موجود در جهان است. این کهکشان، به عنوان محل زندگی بسیاری از ستارگان و سیارات، از اهمیت بسیاری برخوردار است. راه شیری Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » آشنایی با علم نجوم » دیدن کهکشان راه شیری از روی زمین

دیدن کهکشان راه شیری از روی زمین

کهکشان راه شیری، یکی از بزرگترین کهکشان های موجود در جهان است. این کهکشان، به عنوان محل زندگی بسیاری از ستارگان و سیارات، از اهمیت بسیاری برخوردار است. راه شیری، به شکل یک دایره بزرگ و مسطح به نظر می رسد که در آن بسیاری از ستارگان و سیارات قرار دارند.

کهکشان راه شیری، حدود ۱۰۰۰۰۰ سال نوری در قطر دارد و بیش از ۲۰۰ میلیارد ستاره در آن وجود دارد. این کهکشان، با توجه به محل قرار گیری آن در فضا، به عنوان یکی از کهکشان های بسیار مهم و پرتلاطم در جهان شناخته می شود.

در کهکشان راه شیری، ستارگان و سیارات در دو بعد مختلف توزیع شده اند. بخش داخلی کهکشان راه شیری، شامل یک مرکز بسیار پرتلاطم است که با نام “بولب” شناخته می شود. در این بخش از کهکشان، ستارگان به شکل یک دایره بزرگ و مسطح توزیع شده اند و بسیاری از آن ها به صورت جفت شده با یکدیگر قرار دارند. در این بخش از کهکشان، میزان تولید ستاره ها بسیار زیاد است و بسیاری از ستارگان جوان و فعال در این بخش قرار دارند.

بخش خارجی کهکشان راه شیری، شامل یک حلقه بسیار پرتلاطم است که با نام “دسته” شناخته می شود. در این بخش از کهکشان، ستارگان به شکل یک دایره بزرگ و پرتلاطم توزیع شده اند و بسیاری از آن ها به صورت تکی قرار دارند. در این بخش از کهکشان، میزان تولید ستاره ها کمتر است و بسیاری از ستارگان در این بخش قدیمی و غیرفعال هستند.

در کهکشان راه شیری، بسیاری از ستارگان و سیارات، به عنوان محل زندگی برای انسان ها و دیگر موجودات فضایی، مورد استفاده قرار می گیرند. این ستارگان و سیارات، به عنوان منابع انرژی و منابع غذایی برای انسان ها و دیگر موجودات فضایی، بسیار مهم هستند.

کهکشان راه شیری، به عنوان یکی از بزرگترین و پرتلاطم ترین کهکشان های جهان، به شکل یک دایره بزرگ و مسطح در فضا قرار دارد. این کهکشان، با توجه به تعداد بسیار زیاد ستارگان و سیارات در آن، به عنوان یکی از محل های مهم و پرتلاطم در جهان شناخته می شود. به دلیل اهمیت بسیاری کهکشان راه شیری، بسیاری از دانشمندان و فضانوردان، به بررسی و مطالعه آن مشغول هستند.

پیدا کردن راه شیری در آسمان شب

برای دیدن راه شیری در شب، شما به موارد زیر نیاز دارید:

  1. یک آسمان صاف – نباید ابری در آسمان باشد؛
  2. حداقل آلودگی نور – نور بیش از حد جزئیات آسمان شب را از بین می‌برد.
  3. ماه نباشد – ماه از چیزی که فکر می‌کنید روشن تر است و باعث کاهش وضوح راه شیری می‌شود.

فقط زمانیکه این شرایط وجود داشت می‌شود راه شیری را با همان شکوهی که دارد ببینیم. همانطور که قبلا اشاره کردیم این موضوع به مکانی که شما در آن قرار دارید و زمانی از سال که در آن هستید نیز بستگی دارد.

آسمان صاف

به دلیل اینکه برای پیدا کردن راه شیری در آسمان شب به آسمان صاف نیاز دارید، بهترین زمان برای عکاسی تابستان است. آب و هوا را چک کنید و سعی کنید یک شب که آسمان صاف است و ابری در آسمان نیست به بیرون بروید.

دنبال مکان و زمانی باشید که کمتر از ۱۰ درصد ابر در آسمان باشد، بهترین زمان برای یافتن راه شیری ماه های تابستان است.

آلودگی نوری

زمانی که به دنبال راه شیری می‌گردید خیلی مهم است که به مکانی تاریک و به دور از شهر بروید.

آلودگی نوری به خاطر نور‌های مصنوعی داخل شهر ایجاد می‌شود. نور مصنوعی امکان دیدن ستارگان را به حداقل میرساند. برخی اوقات ممکن است که نیاز باشد بیشتر از ۲۵۰ کیلومتر از شهر شلوغی مانند تهران دور شوید تا به آسمان کاملا تاریک برسید.

نور ماه

اگر در شبی که ماه می‌درخشد به دنبال راه شیری بگردید، به احتمال زیاد موفق نخواهید شد و نمی‌توانید آن را ببینید. آسمان باید خیلی تاریک باشد که بتوانید ستاره‌های کهکشان را با چشم غیرمسلح ببینید. نور ماه ستارگان را همانند آلودگی نوری ناشی از نور‌های مصنوعی از بین می‌برد.

درک مراحل ماه برای افزایش زمان عکاسی

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که برای دیدن راه شیری باید آسمانی کاملا صاف، به دور از نور ماه و آلودگی نوری نیاز داریم.

همه ما می‌دانیم که چگونه آب و هوا را بررسی کنیم، و یافتن مکانی که کمترین آلودگی نوری را داشته باشیم بسیار آسوده است. ولی درک مراحل ماه یک مقدار دشوار است. مهم است که بدانیم بهترین زمان برای دیدن راه شیری چه زمانی است.

برای بهترین نتایج، ما باید زمانی که تاریکی مطلق است از راه شیری عکاسی کنیم. و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ماهی در آسمان نباشد که دید ما نسبت به ستارگان را محدود کند. بیشترین زمان تاریکی مطلق در اوایل ماه و ماه های زمستان خواهد بود.

پس بهترین زمان برای دیدن راه شیری زمانی است که ماه جدید در حال طلوع است، زمانی که ماه کاملا در آسمان مخفی شده است. شما می‌توانید همچنین راه شیری را یک هفته قبل یا بعد از ماه جدید ببینید. ولی، اگر ماه در ربع اول یا بیشتر باشد، نور ماه، آسمان را بیش از حد برای برای پیدا کردن راه شیری در آسمان شب روشن می‌کند.

زمان تاریکی مطلق (بخش آبی تیره دریایی در قسمت بالای عکس زیر) در زمان تابستان را مقایسه کنید. چیزی حدود ۲ ساعت یا بیشتر است.

حال این زمان را با زمانی که ماه جدید است مقایسه کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، مدت زمان تاریکی مطلق به ۳۳ دقیقه کاهش یافته است.

برای حداکثر زمان عکاسی در زمستان، عکس‌هایتان از راه شیری را زمانی که ماه جدید است ثبت کنید. به محض اینکه ماه در آسمان نمایان می‌شود، ستاره‌ها ناپدید می‌شوند. برنامه ای که ما برای ردیابی ماه استفاده کرده‌ایم Deluxe Moon and Sol نام دارد.

زمان شب

همچنین زمان‌های متفاوتی از شب روی دید شما تاثیر دارند. به این دلیل، شما باید درک درستی از مراحل شب داشته باشید.

زمانی‌که آفتاب غروب می‌کند، و آسمان به سمت ساعات طلایی خود می‌رود و بعد از آن ساعات آبی. این انتقال زمانی یا گرگ و میش می‌تواند به ۳ بخش تقسیم شود. این مراحل گرگ و میش مدنی، گرگ و میش دریایی، و گرگ و میش نجومی نام دارند. البته این موضوع به زاویه خورشید نیز بستگی دارد.

غروب و طلوع خورشید دقیقا زمانی است که خورشد ۰ درجه از افق فاصله دارد. بعد از غروب خورشید مدنی، گرگ و میش دریایی و آخری نیز گرگ و میش نجومی است که خورشید ۱۸ درجه زیر افق است. بعد از این آسمان در تاریک ترین زمان خود در طول شب قرار دارد.

زمانی که خورشید شروع به طلوع دوباره می‌کند، آسمان دوباره به سه مرحله از گرگ و میش می‌رسد. ولی این بار، در جهت مخالف قرار دارد. اول گرگ و میش نجومی، بعد دریایی و در آخر مدنی قرار دارد که قبل از طلوع کامل آفتاب است.

بهترین زمان برای پیدا کردن کهکشان راه شیری در شب بعد از گرگ و میش نجومی غروب و قبل از گرگ و میش نجومی صبح است که تاریکی مطلق وجود دارد. این مدت در ماه های زمستان طولانی ترین است.

یافتن ستاره قطبی در شب

مهم است که بدانیم چگونه ستاره شمالی را در آسمان شب پیدا کنیم. به این دلیل که این ستاره ای است که همه ستاره های دیگر در آن می‌چرخند.

یافتن ستاره شمالی آنقدرها هم سخت نیست، و چندین راه وجود دارد که می‌توانید آن را بیابید.

شما می‌توانید تقلب کنید و از یک اپلیکیشن استفاده کنید. اپلیکیشن های نجومی زیادی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن ها ستاره شمالی را پیدا کنید. چند نمونه را در زیر به شما پیشنهاد می‌کنم:

-GoSkyWatch Planetarium برای آی او اس

-Starlight  برای اندروید

-Skymap Free برای ویندوز

تمام چیزی که نیاز است این است که تلفن هوشمندتان را به سمت آسمان شب نشانه بگیرید. این نرم‌افزارها ستاره قطبی را با قطب نمای شما تراز می‌کند و دقیقا به آنچه دنبالش هستید می‌رسید.

در طرف دیگر، که همچنین روش محبوب من است، روش سنتی است. اینجا شما باید ستاره را از روی دب اکبر پیدا کنید. دب اکبر مانند تصویر زیر به نظر می‌رسد. این به مانند یک تابه با دسته است اگر لبه دور تابه  را به سمت بالا دنبال کنید، به ستاره قطبی یا همان ستاره شمالی است می‌رسید

این روش را پیشنهاد میکنم چون کمک میکند درک بهتری از شب داشته باشید. و همچنین به معنی این است که به تکنولوژِی وابسته نیستید.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا