خوشه باز گیسوان برنیکه Reviewed by Momizat on .  خوشه باز گيسوان برنيکه       12 h : 25 m    بعد +26 (deg)    ميل 0.288 (kly)    فاصله 1.8 (mag)    قدر ظاهری 275 (arc min)    ابعاد ظاهری صورت ف  خوشه باز گيسوان برنيکه       12 h : 25 m    بعد +26 (deg)    ميل 0.288 (kly)    فاصله 1.8 (mag)    قدر ظاهری 275 (arc min)    ابعاد ظاهری صورت ف Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » مقاله ها » خوشه باز گیسوان برنیکه

خوشه باز گیسوان برنیکه

 خوشه باز گیسوان برنیکه

 

 

 

۱۲ h : 25 m    بعد
+۲۶ (deg)    میل
۰.۲۸۸ (kly)    فاصله
۱.۸ (mag)    قدر ظاهری
۲۷۵ (arc min)    ابعاد ظاهری
صورت فلکی گیسوان برنیکه در بهار و تابستان نیمکره شمالی در آسمان قابل مشاهده است و ما بین صور فلکی سنبله و دب اکبر پیدا خواهد شد .

بطلمیوس سوم که در اواسط قرن سوم پیش از میلاد بر مصر فرمانروایی می کرد همسری بنام ” برنیکه” داشت که بخاطر موهای بلندش شهره آواز بود . یک بار که پادشاه به نبرد رفته بود ملکه برنیکه به نزد الهه زیبایی و عشق “آفوردیت” رفته و از او خواهش  کرد که اگر شوهرش به سلامت از نبرد بازگردد، برای ادای نذرش قربانی کند .

هنگامی که پادشاه از میدان رزم بازگشت، برنیکه به عهدش وفا نمود و گیسوان بلندش را برید و به الهه داد و او نیز آن را در معبد گذاشت . مدت کوتاهی از این ماجرا گذشته بود که موهای در معبد به طور اسرار آمیزی ناپدید شد . چند روز بعد کاهن منجم بارگاه پادشاه در آسمان به سوی صورت فلکی گیسوان برنیکه اشاره کرد و به ملکه و پادشاه گفت که الهه موهای برنیس را به آسمان برد تا برای همیشه در انجا بماند .

 

آنچه کاهن بزرگ به عنوان گیسوان ملکه در آسمان تصور می کرد در حقیقت مجموعه ای از ۸۰ ستاره از قدر پنجم ، ششم است که مساحتی در حدود ۵ درجه از آسمان را اشغال کرده اند . امروزه آنها را مجموعه خوشه ستاره ای گیسوان برنیکه ( Coma Bernices ) می شناسیم . در ضمن، در فهرست خوشه های ستاره ای فیلبرت ژاکئوس ملوته با نام ملوته ۱۱۱( Melotte 111 ) نامگذاری شده است . تا سال ۱۹۳۸ هنوز مشخص نشده بود که ستارگان گیسوان برنیکه یک مجموعه خوشه ستاره ای حقیقی را تشکیل می دهند . در آن سال آر. جی.ترامپلر ، منجم رصد خانه لیک نتایج تحقیقات خود ارمنتشر کرد که در آن ۳۷ عضو این گروه را معین کرده بود . از آنجایی که این خوشه بخش نسبتاً وسیعی  از آسمان را اشغال می کند ، می توان به کمک یک دوربین دوچشمی با بزرگنمایی ۷* تا ۱۰* به راحتی رصد شود . استفاده از تلسکوپ برای رصد آن چندان مناسب نیست اولاً بخاطر بزرگنمایی زیاد آن و ثانیاً میدان دید کوچکش که جمعاً مانع از دیدن زیبایی آن می شوند . درخشانترین ستارگان گیسوان برنیس از نیمکره شمالی تشکیل حرف یونانی لاندا (  l ) می دهند و از نیمکره جنوبی به  شکل حرف   g )) دیده می شوند . اکثر ستارگان خوشه به رنگ سفید هستند با این حال تعداد محدودی از آنها دارای رنگ نارنجی یا زرد نیز هستند .

 

  • معروفترین ستاره های ملوته ۱۱۱

 

Number RA DEC Magnitude
۱۲ COM ۱۲:۲۲:۳۰ +۲۵:۵۰:۴۶ ۴.۷۹
۱۳ COM ۱۲:۲۴:۱۹ +۲۶:۰۵:۵۵ ۵.۱۵
۱۴ COM ۱۲:۲۶:۲۴ +۲۷:۱۶:۰۵ ۴.۹۰
۱۶ COM ۱۲:۲۶:۵۹ +۲۶:۴۹:۳۳ ۴.۹۶
۱۸ COM ۱۲:۲۹:۲۸ +۲۴:۰۶:۳۳ ۵.۴۶
۲۱U COM ۱۲:۳۱:۰۱ +۲۴:۳۴:۰۵ ۵.۴۶

 

  • مهمترین ستاره های متغیر ملوته ۱۱۱

 

Name R.A.
(hh mm ss)
Dec.
(deg mm ss)
Variable Type   Period(day) Mag. Min Mag. Max
AI Com ۱۲:۲۶:۲۵ +۲۶:۱۱:۲۲ ACV+DSCT ۵.۰۶۰ ۵.۴۰ ۵.۲۳
TYC-1989-3224-1 ۱۲:۲۲:۳۲ +۲۵:۴۹:۴۲ Suspected ۸.۸۷
TYC-1991-1158-1 ۱۲:۲۶:۴۷ +۲۶:۴۹:۳۳ Suspected ۸.۷۵
  • مهمترین ستاره های دوتایی ملوته ۱۱۱
Name R.A.
(hh mm ss)
Dec.
(deg mm ss)
Mag Sep( ” ) PA( ˚ )   Uranometria
HIP-60197 ۱۲:۲۰:۴۱ +۲۷:۰۳:۱۶ ۷.۰, ۷.۱ ۹.۰۰ ۲۴۵ ۱۰۷/۱۰۸/۱۴۸
۱۷ COM ۱۲:۲۸:۵۵ ۲۵:۵۴:۴۶ ۵.۳, ۶.۶ ۱۴۵.۳۰ ۲۵۱ ۱۴۸/۱۴۹

 

 

  • تصویر عکسبرداری شده از ملوته ۱۱۱ در صورت فلکی گیسوان برنیکه

 

 

 

علاوه بر اینها ، چندین ستاره دوتایی در داخل ملوته ۱۱۱ وجود دارد . در این میان ستاره ۱۷ـ گیسو از درون دوچشمی به راحتی تفکیک می شود . یافتن آن در خوشه بسیار آسان است . اگر از مرکز خوشه اندکی به سمت چپ برویم دویتاره از قدر های ۵/۳ و  ۶/۶ که دارای  جدایی زاویه ای حدود ۲/۵ دقیقه قوسی هستند .خوشه ستاره گیسو که در کهکشان راه شیری واقع شده است از نزدیکترین خوشه های ستاره ای باز به منظومه شمسی است . اندازه گیری های ماهواره آژانس فضایی اروپا ،ابرخس نشان داد که خوشه در فاصله ۲۸۸ سال نوری از ما قرار گرفته و سنی در حدود ۴۰۰ میلیون سال  دارد. در ضمن، همین اندازه گیری ها نشان می دهد که ستارگان خوشه همگی در یک جهت مشابه با خورشید از میان راه شیری حرکت می کنند چونکه خطوط طیفی آنها نه دارای انتقال به سرخ و نه انتقال به آبی می باشد .

 

منبع :Cons

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا