شما اینجا هستید: خانه » تفاوت طراحی سایت و برنامه نویسی؛ ۴ تفاوت بارز

تفاوت طراحی سایت و برنامه نویسی؛ ۴ تفاوت بارز

تفاوت طراحی سایت و برنامه نویسی؛ 4 تفاوت بارز

تفاوت طراحی سایت و برنامه نویسی یکی از موضوعات مهمی است که بسیاری از افراد از آن بی اطلاع هستند. شاید برای شما سوال باشد که این دو چه تفاوتی با هم دارند. در این مقاله به شما خواهیم گفت تفاوت طراحی سایت و برنامه نویسی چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

آیا برنامه نویسی سایت با طراحی سایت متفاوت است؟

اگر بخواهد تفاوت برنامه نویسی را با طراحی سایت بدانید در وهله نخست باید تعریفی از این دو  داشته باشید تا تفاوت ها قابل درک باشد. در تعریف طراحی سایت می توان گفت مجموعه کارهایی است که بر پایه کد نویسی، طراحی کلی و دیزاین سایت است.

در واقع طراح سایت با طراحی وب سایت بر مبنای نیاز کاربرد آن را کدنویسی و پس از آن در قالب کلی سایت دیزاین می کند. برای این کار هم باید سه بخش را در نظر بگیرد: طراحی کدهای سرور، تکنولوژی پایگاه داده و کدهای بخش کاربر. نکته دیگری که باید درباره طراحی سایت بدانید ترکیب کدنویسی با گرافیک است.

از همین رو یک طراح وب باید در زمینه طراحی با جاوا، HTML و CSS و همچنین رابط کاربری آشنا باشد. زمانی که کار طراحی سایت انجام می شود باید بدانید که تفاوت های کلی با برنامه نویسی دارد که نمی توانید آن را از طراح سایت بخواهید. این تفاوت های کلی شامل موارد زیر می شود:

  • طراحی سایت صرفا به کار طراحی نمای ظاهری سایت پرداخته می شود و طراح کاری به مباحث سخت افزاری و نرم افزاری آن ندارد.
  • طراحی سایت صرفا نمود بصری سایت را در بر می گیرد، اما برنامه نویس با استفاده از کدنویسی امور فنی و پشتیبانی سایت و برنامه ها را در دستور کار دارد. به این معنا که برنامه نویس هیچ مداخله ای در امور ظاهری و بصری وبسایت ندارد.
  • موضوع دیگری که باید در طراحی بدانید حوزه کاری آن است که در حوزه اینترنت و اینترانت می باشد. برنامه نویس یاما کار اجرای برنامه ها را دنبال می کند.

برنامه نویسی اما تخصصی است که در آن کار کدنویسی برای برنامه های مورد نظر روی وب سرور نوشته می شود. در واقع برنامه نویسی یا همان کدنویسی نوشتن کد بر مبنای منطق است تا اقدامات و اتوماتیک شدن وظایف وب به صورت تعاملی انجام شود.

اپلیکیشن های مختلف و پروتکل های HTTP  نمونه ای از محصولاتی است که توسط برنامه نویس ها تولید می شود. کسانی که در این زمینه فعالیت دارند برنامه هایی برای وب تولید می کنند. زبان کد نویسی برای برنامه نویس ها شامل PHP، جاوا، پایتون و… است.

هدف یک برنامه نویس انجام صحیح الگوریتم ها برای وبسایت و برنامه های مورد نظر است. علاوه بر آن دسترسی دائمی به برنامه ها موضوع دیگری است که در برنامه نویسی اهمیت دارد. یک برنامه نویس باید بداند که برنامه ها باید به صورت دائمی و روتین فعال هستند  و توقفی در عملکرد آن نباشد. در واقع کار بهینه سازی برنامه را نیز در برنامه نویسی دنبال می کنند.

۴ تفاوت مهم میان طراحی و برنامه نویسی سایت

4 تفاوت مهم میان طراحی و برنامه نویسی سایت

پس از دانستن تعریف کلی و آشنایی با هر کدام از موارد طراحی و برنامه نویسی نوبت به بررسی تفاوت های چهارگانه آن می رسد. مهمترین تفاوت هایی که طراحی سایت با برنامه نویسی دارد عبارت است از:

۱- تفاوت در عملکرد

اصلی ترین تفاوت بین طراحی و برنامه نویسی سایت به عملکرد آن ها برمی گردد. همانطور که پیشتر توضیح داریم، طراح سایت متمرکز بر شکل ظاهری وب سایت است تا آن را به شکلی مطلوب و جذاب برای جلب توجه مشتری و مخاطب طراحی کند. دسترسی ها را به شکلی زیبا و آسان در نظر بگیرد.

این هنر طراحی سایت ساختمانی به عنوان دارایی های یک سایت شناخته می شود چرا که ارزش بصری قابل قبولی برای سایت ایجاد می کند و باعث ماندگاری بیشتر و جذب مخاطب  می شود. این در حالی است که برنامه نویس در تلاش برای افزودن قابلیت ها به وبسایت است. برنامه نویس با استفاده از زبان های برنامه نویسی تلاش می کند تا کدها را به قابلیت های در دسترس طراح تبدیل کند.

۲- تفاوت در وظایف

تفاوت در وظایف

کاری که که طراح سایت انجام می دهد استفاده از کدهایی است که برنامه نویسان  آن ها را کد نویسی کرده اند. در واقع طراح هیچ وظیفه ای برای نوشتن کد ندارد. استفاده از فتوشاپ، ایجاد ماکت و طراحی وب سایت کاری است که بر عهده طراحان می باشد.

۳- تفاوت در هزینه ها

یکی از دیگر تفاوت های اساسی بین برنامه نویسی و طراحی وب، تفاوت در هزینه هایی است که به عنوان کارفرما می پردازید. نوشتن کد توسط برنامه نویس هزینه زیادی می طلبد، در حالی که کار طراح به مراتب هزینه کمتری به دنبال دارد.

در خود طراحی سایت نیز تفاوت در هزینه وجود دارد. مثلا هزینه طراحی سایت پزشکی با طراحی سایت گردشگری متفاوت است.

چرا که کار برنامه نویسی و کدنویسی نیازمند آموزش های تخصصی و حرفه ای است و به دلیل عدم توازن عرضه و تقاضا تعداد برنامه نویسان نسبت به مشتریان بسیار کمتر است از همین رو اگر به دنبال برنامه نویس حرفه ای هستید، باید هزینه زیادی را در مقایسه با طراح سایت در نظر بگیرید.

۴- تفاوت نقش

چهارمین تفاوت مهم بین طراحی و برنامه نویسی وبسایت نقشی است که هر کدام از آن ها در سایت ایفا می کنند. طراحی نمود بصری کار طراح است و تمام وب سایت و وجود آن، حاصل کدهایی است که برنامه نویس آن را نوشته است. قابلیت هایی که به سایت اضافه می شود همگی باید دارای کدهایی باشند تا طراحی آن اجرایی شود.

نتیجه گیری

زمانی که بخواهید اقدام به راه اندازی یک وبسایت کنید، نیازمند کمک طراحان و برنامه نویسانی هستید تا شکل ظاهری و کدنویسی وب سایت را برای شما انجام دهند. پیش از آن باید بدانید که هر کدام از آنها کار خاصی انجام می دهند و نمی توانید از یک طراح یا برنامه نویس خدمات تخصصی را بخواهید.

براساس آنچه در این مقاله گفتیم کار طراح ایجاد پوسته و نمای ظاهری سایت است اما کاری که برنامه نویس انجام می دهد، نوشتن کدهایی است که باعث بهبود قابلیت های سایت برای کاربر می شود.

منبع: blog.hubspot.com

بازگشت به بالا