تلاش برای کشف منشا پادماده‌ای که به زمین می‌رسد ادامه دارد Reviewed by Momizat on . دانشمندان کشف کردند که بعید به‌نظر می‌رسد تپ‌اختر‌ها، ستاره‌های نوترونی که به طرز فوق العاده‌ای سریع چرخش می‌کنند، منبع پادماده‌ای باشند که به زمین می‌رسد. این دانشمندان کشف کردند که بعید به‌نظر می‌رسد تپ‌اختر‌ها، ستاره‌های نوترونی که به طرز فوق العاده‌ای سریع چرخش می‌کنند، منبع پادماده‌ای باشند که به زمین می‌رسد. این Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » تلاش برای کشف منشا پادماده‌ای که به زمین می‌رسد ادامه دارد

تلاش برای کشف منشا پادماده‌ای که به زمین می‌رسد ادامه دارد

تلاش برای کشف منشا پادماده‌ای که به زمین می‌رسد ادامه دارد

دانشمندان کشف کردند که بعید به‌نظر می‌رسد تپ‌اختر‌ها، ستاره‌های نوترونی که به طرز فوق العاده‌ای سریع چرخش می‌کنند، منبع پادماده‌ای باشند که به زمین می‌رسد.

این یافته‌ها که در مجله ساینس (Science) منتشر شده است، حاصل تلاش دانشمندان در رصدخانه پرتوی گامای هاوک (HAWC) در مکزیک است. آن‌ها برای اولین بار نمای زاویه بازی را از پرتوهای گامایی ثبت کردند که از دو ستاره‌ای که به سرعت می‌چرخیدند منتشر می‌شدند.

مسئله به ذراتی به نام پوزیترون مربوط است. این‌ها پادذره الکترون‌ها هستند که ما در سال ۱۳۸۷ /۲۰۰۸ به طرز غیر عادی تعداد زیادی از آن‌ها را در نتیجه پرتوهای کیهانی در مدار زمین مشاهده کردیم.

برای منبع این ذرات دو نظریه وجود دارد: تپ‌اختر‌ها و ماده تاریک.

تپ‌اخترهای خاصی که گمان می‌شود منشا پاد ماده باشند، جمینگا (Geminga) و PSR B0656+14 نامیده می‌شوند که ۱۰۰۰ سال نوری از ما فاصله دارند.

بااین حال، با بررسی این ستاره‌ها، دانشمندان متوجه شدند که اگر آن‌ها منشا پوزیترون‌ها باشند، این ذرات بیش از حد انرژی از دست می‌دهند، بنابراین به نظر می‌رسد که این ایده را می‌توان رد کرد.

جوردن گودمن ( Jordan Goodman)، استادفیزیک در دانشگاه مریلند و سرپرست پژوهش در بیانیه‌ای گفت: «اندازه‌گیری‌های جدیدجالب است، زیرا به شدت بر ضد این نظریه است که این پوزیترون‌ها از دو تپ‌اختر نزدیک به زمین می‌آیند.»

آشکار ساز  HAWC در نوع خود عالی است و در ارتفاع ۴۱۰۰ متری، در لبه آتشفشان سیرا نگرا (Sierra Negra) قرار گرفته است. این آشکارساز شامل ۳۰۰ مخزن بزرگ آب است که برای ردیابی بهمنی از ذرات که از جو می‌آیند، استفاده می‌شود.

در این مورد، پرتوهای گامای ناشی از تپ‌اخترها ، به ذرات داخل جو برخورد می‌کنند و بهمنی از ذرات را بوجود می‌آورند که با ایجاد نورهای آبی رنگ در مخزن‌ها می‌توانند مشاهده و اندازه‌گیری شوند.

با اندازه‌گیری انرژی این ذرات، پژوهشگران می‌توانند تعداد پوزیترون‌هایی که به تپ‌اخترها مربوط هستند را مشخص کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ذرات آن‌قدر با سرعت از تپ‌اخترها دور نمی‌شوند که پوزیترون‌هایی را که به زمین می‌رسند توجیه کند.

گودمن در ادامه گفت:«اندازه‌گیری‌های ما جواب مسئله را به نفع ماده تاریک تعیین نمی‌کند، اما هر نظریه جدیدی که بخواهد با استفاده از تپ‌اختر‌ها مقدار پوزیترون اضافه را توضیح دهد، باید بتواند آنچه را که ما یافته‌ایم توجیه کند.»

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا