در مریخ زمین لرزه رخ داد! +جزئیات زلزله های مریخی Reviewed by Momizat on . در سطح مریخ توسط یکی از کاوشگران آن توانسته شد تا صدها زمین لرزه به ثبت برسد. از میان تمامی این زمین لرزه ها، 20 مورد دارای اهمیت بیشتری بودند و لرزه های محسوس در سطح مریخ توسط یکی از کاوشگران آن توانسته شد تا صدها زمین لرزه به ثبت برسد. از میان تمامی این زمین لرزه ها، 20 مورد دارای اهمیت بیشتری بودند و لرزه های محسوس Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » در مریخ زمین لرزه رخ داد! +جزئیات زلزله های مریخی

در مریخ زمین لرزه رخ داد! +جزئیات زلزله های مریخی

زلزله مریخ

در سطح مریخ توسط یکی از کاوشگران آن توانسته شد تا صدها زمین لرزه به ثبت برسد. از میان تمامی این زمین لرزه ها، ۲۰ مورد دارای اهمیت بیشتری بودند و لرزه های محسوس تری به شمار می رفتند که با استفاده از اطلاعات آن ها می توان دانسته های انسانی را از داخل ساختار کره ی مریخ افزایش داد.

زمین لرزه (مریخ لرزه) در کره مریخ نسبت به کره زمین از شدت کمتری برخوردار بوده و ممکن است زمین لرزه‌های مریخ در کره زمین اصلا احساس نشوند. فلیپ لوگونه (Philippe Lognonné) یکی از مدیران این پروژه بیان می کند:

کره مریخ جایی است که خطرات ناشی از زمین لرزه در آن جا وجود ندارد؛ البته موقتا.

۲۴ مورد از لرزه‌هایی که کاوشگر اینسایت (InSight) ثبت کرده است، بین ۳ تا ۴ ریشتر بوده که اگر در زمین رخ می‌داد، ممکن بود تنها سر و صدای آن به گوش برسد و قطعا آنقدر قدرت نداشتند که خسارت‌های جدی وارد کنند. با این حل برخلاف زمین که لرزه‌ها در نزدیکی سطح زمین رخ می‌دهند، در مریخ این لرزه‌ها در عمق‌های بیشتر مثلا در ۳۰ الی ۵۰ کیلومتری اتفاق می‌افتند. در نتیجه هر چه عمق بیشتری داشته باشند، لرزش کمتری احساس می‌شود.

برای ثبت جزئیات کامل تری از درون کره ی مریخ دانشمندان در پی ثبت زمین لرزه ای بزرگ تر بودند و این موضوع می تواند در شناخت ما از هسته ی این سیاره نیز اثربخش باشد. تا به امروز زمین لرزه ای که بتواند دانشمندان را در این مورد راضی کند رخ نداده است. این لرزه‌ها عموما به این دلیل اتفاق می‌افتد که کره مریخ سعی دارداز دمای خود بکاهد. داخل مریخ همانند زمین سعی بر این است که دمای خود را کاهش دهد و به دلیل انقباض بخش‌های داخلی، باعث می‌شود تا پوسته ترک بخورد و سطح آن بلرزد.

کاوشگر اینسایت موفق شده بیش از ۴۵۰ مورد از این لرزه‌ها را ثبت کند که از بین این‌ها انتظار می‌رود بیشترشان زمین لرزه باشند. البته سنسورهای دیگر اینسایت نیز بیکار نبوده و اطلاعات دیگری نظیر هزاران گردباد و سیگنال‌های مغناطیسی قدرتمند از زیر سطح مریخ را ثبت کرده‌اند. یک کاوشگر چکشی دیگر نیز قرار بود دمای داخل مریخ را انداز‌گیری کند، ولی به دلایل فنی موفق نشده است و ناسا قصد دارد در ماموریتی دیگر سعی کند آن را به کار بیندازد

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا