ثبت تصویر ستاره غول سرخی که پوست می‌اندازد Reviewed by Momizat on . در این تصویر شبح‌گون، ستاره غول سرخ‌ دور و تپنده‌ای به نام  «آر– حجار» دیده می‌شود. ستاره آر- حجار  در فاصله 1200 سال نوری از ما در صورت فلکی حجار قرار دارد. ای در این تصویر شبح‌گون، ستاره غول سرخ‌ دور و تپنده‌ای به نام  «آر– حجار» دیده می‌شود. ستاره آر- حجار  در فاصله 1200 سال نوری از ما در صورت فلکی حجار قرار دارد. ای Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » ثبت تصویر ستاره غول سرخی که پوست می‌اندازد

ثبت تصویر ستاره غول سرخی که پوست می‌اندازد

ثبت تصویر ستاره غول سرخی که پوست می‌اندازد

در این تصویر شبح‌گون، ستاره غول سرخ‌ دور و تپنده‌ای به نام  «آر– حجار» دیده می‌شود. ستاره آر- حجار  در فاصله ۱۲۰۰ سال نوری از ما در صورت فلکی حجار قرار دارد. این ستاره به شاخه مجانبی غول‌ها یا ای‌جی‌بی (AGB) تعلق دارد و غنی از کربن ودر حال نزدیک شدن به پایان عمرش است. در این مرحله، ستاره‌های کم‌جرم و دارای جرم متوسط خنک می‌شوند، جو‌های گسترده‌ای را ایجاد می‌کنند و مقدار زیادی از جرمشان را از دست می‌دهند. آن‌ها در حال تبدیل شدن به سحابی‌های سیاره‌ نمای جذاب و دیدنی هستند.

مقدار جرمی که یک ستاره از دست داده است در واقع پیامدهای مهمی برای تکامل آن‌ها دارد؛ آینده آن‌ها را تغییر می‌دهد و منجر به شکل‌گیری انواع مختلف سحابی‌های سیاره‌نما می‌شود. ستاره‌های ای‌جی‌بی وقتی زندگی خود را به شکل سحابی‌های سیاره‌نما به پایان می‌رسانند، طیف گسترده‌ای از عناصر را تولید می‌کنند که شامل ۵۰ درصدِ عناصر سنگین‌تر از آهن هستند و سپس در کیهان رها و به ستاره‌ها، سیاره‌ها، قمر‌ها و در نهایت اجزای تشکیل‌دهنده حیات تبدیل می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های جالب توجه  «آر– حجار» لکه روشن آن است که دو یا سه برابر درخشان‌تر از سایر مناطق به نظر می‌رسد. ستاره‌شناسانی که این تصویر فوق‌العاده را با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ وی ال تی ثبت کرده‌اند،  نتیجه گرفته‌اند که «آر– حجار» با توده‌های عظیم گردوغبار ستاره‌ای محاصره شده که از بخش‌های بیرونی‌تر ستاره‌ رها شده است‌. این لکه روشن در واقع، منطقه‌ای در اطراف ستاره است که غبار کمی دارد یا اصلا غباری ندارد و به ما اجازه می‌دهد لایه عمیقتری از سطح ستاره را ببینیم.

این تصویر قطعه‌ای بسیار کوچک از آسمان را  شامل می‌شود:  تقریبا ۲۰ در ۲۰ میلی ثانیه قوس. برای مقایسه، مشتری دارای اندازه زاویهای حدود ۴۰ ثانیه قوس است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا