تفاوت ستاره و سیاره چیست؟‎ Reviewed by Momizat on . فضا و کهکشان یکی از مواردی است که همیشه مورد توجه بشر بوده و هست. اما این کهکشان بزرگ خداوند دارای راز و رمزهای بسیاری است که هنوز برای بشر ناشناخته و مبهم باقی فضا و کهکشان یکی از مواردی است که همیشه مورد توجه بشر بوده و هست. اما این کهکشان بزرگ خداوند دارای راز و رمزهای بسیاری است که هنوز برای بشر ناشناخته و مبهم باقی Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اجرام آسمانی » تفاوت ستاره و سیاره چیست؟‎

تفاوت ستاره و سیاره چیست؟‎

فضا و کهکشان یکی از مواردی است که همیشه مورد توجه بشر بوده و هست. اما این کهکشان بزرگ خداوند دارای راز و رمزهای بسیاری است که هنوز برای بشر ناشناخته و مبهم باقی مانده است.
یکی از زیباترین مناظر طبیعی، آسمان شب است. این آسمان زیبا با درخشش ستارگان و مهتاب دارای زیبایی های چشم نوازی است. ستاره ها و سیاره ها تجرام آسمانی هستند که هرکدام به نوبه خود زیبا و خاص هستند و هریک ویژگی های مخصوص به خود را دارند. اما گاهاض بسیاری از افراد دو جرم آسمانی ستاره و سیاره را مشابه یکدیگر می دانند و تصور می کنند که ستاره همان سیاره است. اما این دو جرم آسمانی کاملاً با هم متفاوت هستند. ستاره ها به خودی خود درخشان هستند و از خود نور دارند، در واقع همانند خورشید هستند و خورشید هم یک ستاره است. اما سیاره ها از خود نوری دارند مانند سیاره زمین.
اگر می خواهید با ستاره و سیاره بیشتر آشنا شوید و به تفاوت های آنها پی ببرید، با ما همراه باشید.

سیاره چیست؟

سیاره‌ها اجرام طبیعی بزرگی هستند که در مدار خود در اطراف ماه و یا گرد ستاره‌ها می‌چرخند و شما در حال حاضر بر روی یکی از آن‌ها ایستاده اید. امروزه ما هشت سیاره می‌شناسیم که به دور ستاره‌ای به نام خورشید می‌چرخند. این سیاره‌ها به ترتیب فاصله‌ای که از خورشید دارند عبارتند از عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون. در حالی که بعضی از سیاره‌ها مانند عطارد، زهره، زمین و مریخ کوچک‌اند و سطح سفت و محکمی دارند، اما بقیه سیاره‌ها مانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون عظیم الجثه و از جنس گاز هستند.

در گذشته دانشمندان بر این باور بودند که با در نظر گرفتن پلوتون، ۹ سیاره در منظومه شمسی وجود دارد، اما دانشمندان عصر جدید ۳ ویژگی لازم را برای سیاره دانستن یک جرم آسمانی این گونه معرفی می‌کنند:

  • یک سیاره باید به دور خورشید بچرخد.
  •  یک سیاره باید کروی شکل باشد.
  • مدار آن از دیگر اجرام آسمانی کوچک جدا باشد.

متاسفانه پلوتون نتوانست شرط سوم را به دست آورد و عنوان آن باید از سیاره به سیاره‌ کوتوله تغییر کند. تاکنون صد‌ها جهان دیگر فراتر از منظومه شمسی ما کشف شده است و جهان‌های جدید بسیاری نیز در حال کشف شدن هستند. دانشمندان بر این باورند که تنها تعدادی از این سیارات می‌توانند نوع دیگری از زندگی را تاب بیاورند.

ستاره چیست؟

ستاره‌ها اجرام آسمانی عظیم الجثه و بسیار داغی هستند که به طور عمده از گاز‌های هلیوم و هیدروژن تشکیل شده اند. آن‌ها به علت فرایند همجوشی هسته‌ای که در درونشان رخ می‌دهد، بسیار داغ و روشن می‌شوند.

در طی این فرایند گاز هیدروژن به هلیوم تبدیل شده و نور و گرمای زیادی تولید می‌شود. هر چند به نظر می‌رسد که ستاره‌ها در شب چشمک می‌زنند اما در واقع اینگونه نیست. در حقیقت چیزی که اتفاق می‌افتد این است که نور ستارگان در حالی که به سرعت بالا و پایین می‌پرد، می‌بایست از لایه‌های جو زمین عبور کند. به همین دلیل است که ما فکر می‌کنیم ستاره‌ها در حال چشمک زدن هستند.

چرا ستاره ها را نورانی می بینیم؟

درخشش در ستارگان به دلیل واکنش هسته ای است که در هسته آنها اتفاق می افتد، واکنش هسته ای در نتیجه ترکیب هیدروژن به هلیوم اتفاق می افتد. واکنش اتمی که در ستارگان ایجاد می شود ، به طور مداوم انرژی را به صورت نور ، در جهان منتشر می کند و به ما کمک می کند تا آنها را ببینیم .

چرا ستاره ها چشمک می زنند؟

یکی از ویژگی های مهم ستاره این است که آنها چشمک می زنند. زیرا نور ستاره زمانی که می خواهد به زمین برسد ، از جو زمین می گذرد و در نتیجه برخورد با جو زمین و چیزی به نام شکست جوی، به نظر می رسد ستاره چشمک می زند.
سیارات کمی نزدیک به زمین هستند و نور منعکس شده از آنها مستقیماً بدون هیچ شکستی از جو زمین عبور می کند و به همین دلیل آنها چشمک نمی زنند.

ستاره خورشید

خورشید نزدیکترین ستاره به سیاره زمین است که تقریباً ۱۵۰ میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد. فاصله ستارگان در سال نوری بیان شده است، یعنی فاصله ای که سالانه با نور طی می شود.

خورشید یکی از میلیارد‌ها ستاره موجود در کهکشان ماست که در مرکز منظومه شمسی قرار دارد. خورشید شبیه توپ عظیمی از گاز‌ها و با درجه حرارت بسیار بالایی است و به واسطه‌ی داشتن وسعتی عظیم، دارای نیروی جاذبه قدرتمندی است که کمک می‌کند تا زمین و دیگر سیارات در مسیر خود باقی بمانند.

بدون وجود نیروی جاذبه‌ خورشید، همه‌ سیارات از مسیر خود خارج شده و در فضا معلق می‌شوند. بدون وجود خورشید حیاتی بروی زمین وجود نخواهد داشت و زمین یخ خواهد زد. مادامی که زمین در مسیر خود به دور خورشید می‌چرخد، تغییرات آب و هوایی نیز بر عهده‌ خورشید خواهد بود.

ویژگی‌های ستاره

  • ستاره از خودش نور و روشنایی دارد.
  • موقعیت مکانی ستاره‌ها دستخوش هیچ گونه تغییر قابل توجهی نمی‌شوند و ثابت هستند.
  • همه‌ ستاره‌ها دارای درجه حرارت بسیار بالایی هستند.
  • میلیارد‌ها ستاره در کهکشان وجود دارد.

ویژگی‌های بارز سیاره‌

  • سیاره از خود نوری ندارد و فقط با منعکس کردن نور خورشید درخشندگی و نور دارد.
  • سیاره‌ها چشمک نمی‌زنند.
  • سیاره‌ها به طور مرتب در اطراف ستاره‌ها در حال حرکت هستند و موقعیت مکانی آن‌ها مدام دستخوش تغییر می‌شود.
  • سیارات دارای درجه حرارت پایینی هستند.
  • تنها ۸ سیاره در منظومه شمسی قرار دارد.

فهرست کلی از تفاوت های ستاره و سیاره

  1. ستاره‌ها اجرام نجومی هستند که از خود نور منتشر می‌کنند. این به علت وجود گدازه‌های هسته‌ای است که در مرکز آن‌ها تولید می‌شود. اما سیاره ها اجرام فلکی که مسیر مشخصی دارند و به دور ستاره‌ها می‌چرخند.
  2. ستاره ها از خود روشنایی دارند. اما سیاره ها از خودشان نور ندارند.
  3. ستاره ها موقعیت مکان آن‌ها تغییر نمی‌کند. اما سیاره ها مکان آن‌ها تغییر می‌کند.
  4. اندازه ستاره ها بزرگ است. اما اندازه سیاره ها کوچک است.
  5. ستاره ها به شکل به شکل نقطه هستند. اما سیاره ها به کروی شکل اند.
  6. درجه حرارت ستاره ها بالا است. اما درجه حرارت سیاره ها پایین است.
  7. تنها یک ستاره در منظومه شمسی وجود دارد. در حالی که هشت سیاره در منظومه شمسی وجود دارد.
  8. درخشندگی ستاره ها به گونه ایست که چشمک چشمک می‌زنند. اما سیاره ها چشمک نمی زنند.
  9. ماده تشکیل دهنده ستاره ها: هیدروژن، هلیوم و عناصر درخشان دیگر است. اما ماده تشکیل دهنده سیاره ها: جامد، مایع، گاز و یا ترکیبی از هر سه می باشد.

تشابه سیارات و ستاره‌ها

سیاره‌ها و ستاره‌ها هر دو به دور ستاره‌های دیگر می‌چرخند و این شباهت بین این دو جرم آسمانی است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا