همنشینی ناهید، الهه عشق و تک ستاره منظومه ما Reviewed by Momizat on . در پنجمین روز سال جدید، سیاره ناهید بطور ظاهری در کنار خورشید قرار می‌گیرد. به این پدیده مقارنه سفلی (داخلی) گفته می‌شود که تنها مختص دو سیاره داخلی منظومه شمسی در پنجمین روز سال جدید، سیاره ناهید بطور ظاهری در کنار خورشید قرار می‌گیرد. به این پدیده مقارنه سفلی (داخلی) گفته می‌شود که تنها مختص دو سیاره داخلی منظومه شمسی Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » ستاره شناسی باستانی » همنشینی ناهید، الهه عشق و تک ستاره منظومه ما

همنشینی ناهید، الهه عشق و تک ستاره منظومه ما

همنشینی ناهید، الهه عشق و تک ستاره منظومه ما

در پنجمین روز سال جدید، سیاره ناهید بطور ظاهری در کنار خورشید قرار می‌گیرد. به این پدیده مقارنه سفلی (داخلی) گفته می‌شود که تنها مختص دو سیاره داخلی منظومه شمسی یعنی عطارد و زهره است. در این مقارنه سیاره بین کره خاکی ما و خورشید قرار می‌گیرد. بنابراین، سیاره از دید ناظر زمینی کنار خورشید به نظر می‌آید. البته این نکته جالب‌توجه است که ناهید به دلیل اختلاف زاویه‌ای که با خورشید دارد، دقیقا مقابل آن دیده نمی‌شود. بلکه به اندازه حدود هشت درجه قوسی با آن فاصله دارد. اگر سیاره دقیقا از مقابل خورشید عبور کند، به آن گذر گفته می‌شود. هر چندین سال یک بار شاهد گذر سیاره عطارد یا زهره هستیم که در تاریخ ۱۳۹۵ عبور سیاره عطارد و در تاریخ ۱۳۹۱ شاهد عبور سیاره زهره از مقابل قرص خورشید بودیم و گذر بعدی این دو سیاره در سال‌های ۱۳۹۸ برای عطارد و ۱۴۹۶ برای زهره اتفاق می‌افتد.
ناهید مانند ماه، دور کاملی از اهله را طی می‌کند. در زمان مقارنه سفلی (داخلی) این هلال بسیار نازک و خیره کننده است. که اندازه آن به جدایی زاویه‌ای ناهید با خورشید بستگی دارد. برخلاف آن ، زمانی‌که این سیاره در مقارنه علیا یا خارجی (یعنی خورشید بین سیاره و زمین و در یک راستا هستند) قرار دارد، هلال آن کامل و به‌صورت بدر مشاهده می‌شود.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا