سیاره های منظومه شمسی از کوچک به بزرگ‎ Reviewed by Momizat on . منظومه شمسی، منظومه بسیار بزرگی است که در کهکشان راه شیری واقع شده و ما بر روی سیاره زمین واقع در کهکشان راه شیری، در منظومه شمسی زندگی می کنیم. کهکشان راه شیری منظومه شمسی، منظومه بسیار بزرگی است که در کهکشان راه شیری واقع شده و ما بر روی سیاره زمین واقع در کهکشان راه شیری، در منظومه شمسی زندگی می کنیم. کهکشان راه شیری Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اجرام آسمانی » سیاره های منظومه شمسی از کوچک به بزرگ‎

سیاره های منظومه شمسی از کوچک به بزرگ‎

منظومه شمسی، منظومه بسیار بزرگی است که در کهکشان راه شیری واقع شده و ما بر روی سیاره زمین واقع در کهکشان راه شیری، در منظومه شمسی زندگی می کنیم. کهکشان راه شیری دارای عجایبی بسایر جالب و حواندنی است که می توانید آنها را در عجایب کهکشان راه شیری بخوانید و لذت ببرید و از این حقایق متعجب و شگفت زده شوید.

منظومه شمسی، خورشید را در مرکز خود دارد و شامل ۹ سیاره متفاوت است که همگی به دور خورشید می چرخند. به ترتیب سیارات پیرامون خورشید عبارت اند از: عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و پلوتو. اما این سیارات به ترتیب اندازه مرتب نشده اند و ترتیب آنها از کوچک به بزرگ و یا از بزرگ به کوچک کاملاً متفاوت از محل قرارگیری انها است. به همین دلیل تصمیم داریم تا سیارات را به ترتیب از کوچک به بزرگ نام ببریم و جزییات بسیار جالبی را از هریک از آنها بیان کنیم. همراه ما باشید.

سیارات به ترتیب اندازه از کوچک به بزرگ

پلوتو

پلوتو، که امروزه به عنوان کوتوله‌ی منظومه‌ شمسی شناخته می‌شود، قطری معادل ۲۴۰۰ کیلومتر دارد، یعنی پلوتو ۵۹ برابر از مشتری کوچک‌تر است.

عطارد یا تیر

این سیاره، کوچکترین، سریعترین و نزدیکترین سیارات منظومه شمسی به کره خورشید است، فاصله آن از خورشید ۵۸ میلیون کیلومتر است. حرکت وضعی و انتقالی خود – هر دو را در ظرف ۸۸ روز انجام میدهد، و به همین جهت همیشه یک سمت آن بطرف خورشید است (به مانند ماه که حرکت وضعی آن بدور خود و حرکت انتقالی آن بدور زمین هر دو در ظرف ۲۹ روز انجام می گیرد و به همین سبب ما همیشه یک طرف ماه را می بینیم و سوی دیگر آن را هرگز ندیده ایم).
نیمی از کره عطارد که بطرف آفتاب است سنگلاخ، و سطح آن ملتهب است، و حرارت آن به ۵۰۰ درجه سانتی گراد می رسد. در کره عطارد هوا وجود ندارد و زندگی امکان ناپذیر است.
قطر این سیاره ۴۸۷۰ کیلومتر است و با سرعت ۴۸ کیلومتر در ثانیه بدور خورشید می گردد.

مریخ یا بهرام

مریخ سیاره نسبتا کوچکی است، جو رقیقی دارد، سطح آن از خشکی و سنگلاخ های وسیع و احتمالا یخچال های طبیعی وسیع در دو قطب آن تشکیل شده است.
فاصله این سیاره از خورشید ۲۲۸ میلیون کیلومتر است. مریخ در مدت ۶۸۷ روز یکبار بدور خورشید می گردد و حرکت وضعی خود را در مدت بیست و چهار ساعت و سی دقیقه انجام میدهد. و در هوای رقیق کره مریخ امکان زندگی موجودات بسیار کوچک یا ذره بینی و نشو و نمای نباتاتی از قبیل «خزه» موجود است. از سوی دولتهای آمریکا و روسیه ماهواره هایی برای شناسایی دقیق کره مریخ به فضا فرستاده شده، و عکسهایی که توسط این ماهواره ها به زمین مخابره شده، در مراکز علمی در کشور مورد بررسی قرار می گیرد.
درجه حرارت سطح مریخ در حدود پنج درجه سانتی گراد است، قطر کره مریخ ۶۸۸۰ کیلومتر است.
این سیاره با سرعت ۲۴ کیلومتر در ثانیه بدور خورشید می گردد.
مریخ دو قمر دارد یکی بنام «فوبوس» و دیگری بنام «ده نی موس» که قطر اولی ۱۵ و قطر دومی فقط ۸ کیلومتر است.

زهره یا ناهید

بعد از عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید، سیاره زهره است. فاصله آن از خورشید ۱۰۸ میلیون کیلومتر است، این سیاره در هر ۲۲۵ روز یکبار بدور خورشید می گردد، و حرکت وضعی خود را در مدت ۳۰ روز انجام میدهد.
کره زهره را ابرهای ضخیمی از ذرات خاک پوشانیده است. تصور حیات در این کره نمی رود، زیرا هوا در آن وجود ندارد.
زهره کمی از زمین کوچکتر و قطر آن ۱۲۳۰۰ کیلومتر است، و با سرعت ۳۵ | کیلومتر در ثانیه بدور خورشید می گردد.

زمین

کره زمین محل زندگی بشر است، سطح آن را اقیانوس ها و خشکیها پوشانیده است، و دارای «جو» می باشد، و هوای آن مناسب برای زندگی کلیه موجودات زمینی است. فاصله آن از خورشید ۱۴۹ میلیون کیلومتر است و در مدت یکسال یعنی ۳۶۵ روز و یک چهارم روز بدور خورشید می گردد، و حرکت وضعی خود را در یک شبانه روز یعنی ۲۴ ساعت انجام میدهد (باید توجه داشت که تمام این اوزان و مقادیر و مسافات و تقسیمات «زمان» زائیده فکر بشر و مولود شرایط ویژه کره خاکی ماست، وگرنه، چنانچه در کروات دیگر موجوداتی متمدن باشند مسلمه مقیاسات دیگری را مورد استفاده قرار میدهند.)
قطر کره زمین ۱۲۷۵۶ کیلومتر است. زمین با سرعت ۲۹.۸ کیلومتر در ثانیه بدور خورشید می گردد، طول مدار زمین بدور خورشید ۹۶۵ میلیون کیلومتر است.
و کره زمین یک قمر دارد که آن را ماه مینامیم. در ایام گذشته بشر اطلاعات چندانی از ماه نداشت، و بر پایه حدس و گمان افسانه هایی در باره ماه میان اقوام و ملل رواج یافته بود اما اکنون مجامع علمی جهان اطلاعات بسیار دقیقی از ماه دارد، سفاین بی سرنشین و سرنشین دار که در دو دهه اخیر به ماه فرستاده شده، اطلاعات گرانبهایی را با خود به ارمغان آورده اند.

نپتون

چهارمین سیاره بزرگ منظومه شمسی است. فاصله آن از خورشید ۴۵۰۱ میلیون کیلومتر است و در مدت ۱۶۵ سال یکبار بدور خورشید می گردد. مدت حرکت وضعی آن پانزده ساعت و نیم است. ترکیب آن نظیر ترکیب کره اورانوس است. حرارت سطح آن ۲۰۰ درجه سانتی گراد زیر صفر است. و قطر نپتون ۵۰۷۰۰ کیلومتر است و با سرعت ۵.۴ کیلومتر در ثانیه بدور خورشید می گردد. نپتون دو قمر دارد.

اورانوس

این سیاره از نظر حجم، سومین سیاره منظومه شمسی است. فاصله آن از خورشید ۲۸۶۸ میلیون کیلومتر است، و در مدت ۸۴ سال یکبار بدور خورشید می گردد. حرکت وضعی خود را در مدت ده ساعت و چهل دقیقه انجام میدهد. ترکیب این سیاره مانند ترکیب زحل، یعنی یک هسته معدنی و یک طبقه یخ است. تنها تفاوت این دو سیاره در جو آنهاست، زیرا در فضای اطراف اورانوس گاز آمونیاک یافت نمی شود، و فقط از گاز متان تشکیل شده است.
حرات سطح آن ۱۸۵ درجه سانتی گراد زیر صفر است. قطر آن ۵۴۰۰۰ کیلومتر است. این سیاره با سرعت ۶.۸ کیلومتر در ثانیه بدور خورشید می گردد و چهار قمر دارد.

زحل یا کیوان

بزرگترین سیاره منظومه شمسی، پس از مشتری، سیاره زحل است. فاصله این سیاره از خورشید ۱۷۲۸ میلیون کیلومتر است و در مدت ۲۹ سال یکبار بدور خورشید می گردد. این سیاره نیز حرکت وضعی خود را با سرعت زیاد یعنی در مدت ده ساعت و یک ربع ساعت انجام میدهد.
این سیاره نیز مانند مشتری از یک هسته فلزی و معدنی و یک طبقه یخ و یک جو مرکب از گاز آمونیاک و متان تشکیل شده است.
حرارت سطح این سایره ۱۴۰ درجه سانتی گارد زیر صفر است.
این سیاره بدور خود حلقه هایی دارد، که به عقیده دانشمندان از درهم پاشیدن یکی از اقمار زحل بوجود آمده است. این قمر در نتیجه نزدیک شدن زیاد به کره زحل از هم پاشیده و بصورت میلیاردها ذرات غبار و سنگریزه در آمده، و کمربندی بذور کره زحل بوجود آورده است. علاوه بر این حلقه ها، زحل دارای ۹ قمر است که یکی از آنها از کره ماه ما بزرگتر است.

قطر زحل ۱۲۰ هزار کیلومتر است، و با سرعت ۹.۶ کیلومتر در ثانیه بذور خورشید می گردد.

مشتری یا برجیس

مشتری بزرگترین سیاره منظومه شمسی است. ۱۳۰۰ بار از زمین بزرگتر است. فاصله آن از خورشید ۷۷۹ میلیون کیلومتر است؛ و در مدت ۱۱ سال یکبار بدور خورشید می گردد.
حرکت وضعی خود را در مدت ۱۰ ساعت یعنی با سرعت بسیار زیاد انجام میدهد – با توجه به اینکه یکهزار و سیصد بار این سیاره از زمین بزرگتر است، معلوم می شود با چه سرعتی بدور خود می چرخد. مشتری از یک هسته سنگی و یک طبقه یخ بضخامت چندین هزار کیلومتر بوجود آمده است. هوای آن از گاز آمونیاک و گاز متان تشکیل شده است.
حرات آن ۱۳۰ درجه سانتی گراد زیر صفر است. قطر این سیاره ۱۴۲.۵ هزار کیلومتر می باشد و با سرعت ۱۴ کیلومتر در ثانیه بدور خورشید می گردد.
مشتری یازده قمر دارد، که سه تا از آنها از کره ماه بزرگتر است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا