کشف منظومه ای ستاره ای شبیه به منظومه شمسی Reviewed by Momizat on . منظومه ستاره ای به تازگی کشف شده است که تشابهات زیادی با منظومه شمسی دارد. با ما همراه باشید. جدیدترین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا س منظومه ستاره ای به تازگی کشف شده است که تشابهات زیادی با منظومه شمسی دارد. با ما همراه باشید. جدیدترین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا س Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » کشف منظومه ای ستاره ای شبیه به منظومه شمسی

کشف منظومه ای ستاره ای شبیه به منظومه شمسی

منظومه ستاره ای به تازگی کشف شده است که تشابهات زیادی با منظومه شمسی دارد. با ما همراه باشید.

جدیدترین تصویر ثبت شده توسط تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوب اروپا ستاره ای شبیه به خورشید را نشان می دهد که دو سیاره فراخورشیدی را در مدار پیرامونی خود دارد و این اولین بار است که اخترشناسان به تصویر این منظومه دست پیدا می کنند.

تصاویر ثبت شده از این منظومه که چندین سیاره دارد در نوع خود بسیار نادر هستند و یکی از آنها که در ادامه مشاهده می کنید اولین عکس دقیق ثبت شده از این منظومه شبه خورشیدی است.

در میان این منظومه، ستاره ای به نام TYC 8998-760-1 با فاصله ۳۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد و محققان باور دارند که این سیستم ستاره ای بسیار شبیه به منظومه خورشیدی در مراحل اولیه شکل گیری اش است. دانشمندان همچنین خاطرنشان کردند که تا امروز تنها دو منظومه دیگر با دو اگزوپلنت یا بیشتر شناسایی شده اند و در هر دوی آنها ستاره ای که در قلب منظومه قرار داشته بسیار متفاوت از خورشید ما بوده است.

در تصویر ثبت شده جدید اما منظومه ای شامل یک ستاره جوان شبیه به خورشید با دو جرم گازی بزرگ دیده می شود. این دو سیاره با فاصله بسیار زیاد از ستاره مادر خود حول مدار پیرامونی آن می چرخند (این دو سیاره توسط دو فلش در تصویر شاخص مشخص شده اند).

دانشمندان برای تشخیص این دو سیاره از ستاره هایی که در اطرافشان قرار گرفته اند چندین عکس از زوایای مختلف از آنها ثبت کرده اند. همانطور که اشاره کردیم فاصله این دو سیاره گازی عظیم تا ستاره مرکز منظومه به مراتب بیشتر از فاصله زمین تا خورشید است. فاصله یکی از آنها تا ستاره میزبان ۱۶۰ برابر و دیگری ۳۲۰ برابر فاصله زمین تا خورشید اعلام شده است.

محققان بیان کرده اند که فاصله این دو سیاره گازی تا ستاره میزبانشان از فاصله زحل و مشتری تا خورشید هم بیشتر است. برای اینکه بتوانیم مثالی قابل درک برای این فاصله بزنیم می توانیم مثال فاصله مشتری و زحل از خورشید را بیان کنیم به ترتیب ۵ و ۱۰ برابر فاصله زمین تا خورشید است.

طبق آنچه بیان شد TYC 8998-760-1  در مقایسه با خورشید جوانتر است و به باور دانشمندان عمر آن از ۱۷ میلیون سال تخمین زده می شود. این منظومه ستاره ای در جنوب خوشه Musca قرار گرفته است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا