عجایب کهکشان راه شیری‎ Reviewed by Momizat on . خداوند بزرگ ما، جهانی سرشار از حقایق و عجایب خلق نموده است. از زمین گردی که بر روی آن هستیم تا کهکشانی که همیشه مظهر زیبایی و عجایب بوده است. بشر از ابتدای خلقت خداوند بزرگ ما، جهانی سرشار از حقایق و عجایب خلق نموده است. از زمین گردی که بر روی آن هستیم تا کهکشانی که همیشه مظهر زیبایی و عجایب بوده است. بشر از ابتدای خلقت Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » آشنایی با علم نجوم » عجایب کهکشان راه شیری‎

عجایب کهکشان راه شیری‎

خداوند بزرگ ما، جهانی سرشار از حقایق و عجایب خلق نموده است. از زمین گردی که بر روی آن هستیم تا کهکشانی که همیشه مظهر زیبایی و عجایب بوده است. بشر از ابتدای خلقت تا کنون به دنبال شناخت فضا و کهکشان بوده است ولی اکنون با این همه پیشرفت در علم و تکنولوژی باز هم نتوانسته ذره ای به حقایق این خلقت پروردگار بزرگمان دست یابد.

البته با توجه به کاوش هایی که انسان در فضا انجام داده، توانسته حقایقی جالب را در مورد آن کسب نماید که شنیدن آنها هم مارا شگفت زده خواهد کرد و هم متعجب. شگفت زده خواهیم شد که دنیای ما چه دنیای بزرگ و پر از اعجازی است و متعجب خواهیم شد که ما کمترین شناختی از خدای بزرگمان و قدرت بی حد و حصرش نداریم.

امروز می خواهیم تعدادی از این حقایق جذاب و خواندنی، در ارتباط با کهکشان راه شیری برای شما بیان کنیم. تا بیش از پیش پی به عظمت جهان هستی ببریم. با ما همراه باشید.

۱۰ حقیقت جالب در مورد کهکشان راه شیری

۱. راه شیری یک نام باستانی است

تا قبل از به‌وجود آمدن چراغ‌های الکتریکی، تمام افراد می‌توانستند بدون هیچگونه مزاحمت نوری به آسمان شب نگاه کنند. به نظر مردم باستان کهکشان راه شیری نواری از ستاره‌ها بود که عبور از آن‌ها غیرممکن می‌نمود. مردم باستان نام‌های مختلفی به ساختار ابر مانند کهکشان ما داده‌اند؛ اما نسخه‌ی مدرن آن مربوط به اسطوره‌ی یونانی‌ها به نام هرکول است که برای نگهداری نزد خدای یونان باستان به نام هرا برده شده بود تا از او پرستاری کند. زمانی که هرا از خواب بیدار شد و به دور خود چرخید شیر او در سرتا سر آسمان پخش شد و به همین دلیل کهکشان ما راه شیری نام گرفت.

۲. کهکشان راه شیری صاف نیست و پیچ‌وتاب دارد

پژوهش‌های جدید نشان داده برخلاف آنچه تاکنون پنداشته می‌شد کهکشان راه شیری پیچ‌وتاب دارد و تخت نیست. هر چه ستاره‌ها از مرکز کهکشان دورتر می‌شوند، بیشتر پیچ‌وتاب خورده و شکل S به خود می‌گیرند.

گفتنی است قطر کهکشان راه شیری ۲۰۰ هزار سال نوری بوده و جرمی آن ۴۰۰ الی ۷۸۰ میلیارد برابر جرم خورشید است. همچنین به اعتقاد دانشمندان ۹۰ درصد از این جرم را ماده تاریک تشکیل می‌دهد.

۳. “رودخانه نقره ای”

کهکشان راه شیری در چین به عنوان “رودخانه نقره ای” شناخته می شود.
در اساطیر چینی گفته شده است که این رودخانه توسط خدایان در آنجا قرار داده شده تا بافنده خود را از چوپانی که او را دوست دارد جدا کند. این یک تراژدی عاشقانه است که نمایش آن در سطح بزرگی اجرا می شود.

۴. “راهی که سگ فرار کرد”

با این حال، طبق افسانه چروکی (یکی از قبیله های سرخپوست آمریکا)، راه شیری هنگامی شکل گرفت که سگی یک کیسه ذرت را دزدید و هنگامی که داشت تعقیب می شد، مقداری از آن را ریخت.
بنابراین، در فرهنگ چروکی، کهکشان ما به عنوان “راهی که سگ فرار کرد” نامیده می شود.

۵. دیدن نمای فضایی راه شیری غیرممکن است

هر عکسی که از راه شیری از فضا دیده اید، یا متعلق به کهکشان دیگری است یا اثر یک هنرمند است.
از آنجا که ما در داخل کهکشان قرار گرفته ایم، بدیهی است که نمی توانیم نمای فضایی آن را داشته باشیم.

۶. راه شیری برای همیشه زنده نخواهد ماند

در حدود چهار میلیارد سال دیگر، کهکشان راه شیری با نزدیکترین همسایه خود، کهکشان آندرومدا برخورد خواهد کرد. در حال حاضر این دو کهکشان مارپیچی با سرعت ۴۰۰ هزار کیلومتر بر ساعت به سمت یکدیگر در حال حرکت هستند.
وقتی آن ها به یکدیگر برخورد کنند، آنقدرها که تصور می کنید فاجعه بار نخواهد بود. زمین احتمالا زنده خواهد ماند و تعداد کمی از ستاره ها در واقع نابود خواهند شد. در عوض، ابَر کهکشانی که تازه ایجاد شده است، یک منظره شبانه با ترکیبی تماشایی از ستاره ها ارائه خواهد داد که شباهتی به آنچه امروز می بینیم نخواهد داشت.

۷. ۹۰ درصد کهکشان راه شیری نامرئی است

وقتی به حرکت ستاره ها در کهکشان خودمان نگاه می کنید، می توانید با کمی کمک گرفتن از ریاضی و فیزیک مقدار توده های کهکشان را تعیین کنید. حتی می توانید تعداد ستاره های موجود در کهکشان را حساب کرده و حجم آنها را بدست بیاورید. مشکل اینجاست که هیچ دو عددی با هم تطابق ندارند: ستاره ها (و سایر چیزهای مرئی مثل گاز و گرد) فقط ۱۰ درصد حجم کهکشان را تشکیل می دهند. پس ۹۰ درصد بقیه کجاست؟

هر چه که هست، حجم دارد اما نمی درخشد. به همین خاطر به آن ماده تاریک می گوییم چون هیچ واژه مناسب تری برای آن پیدا نکردیم. می دانیم که این ماده با اثر گرانشی خود مشخص می شود اما این ماده در واقع، ستاره های مرده، سیاره های طرد شده، گاز سرد و … نیستند و آنچه که باقی می ماند بسیار عجیب است. اما می دانیم که واقعی است و وجود دارد. فقط نمی دانیم که چیست و از چه تشکیل شده است.

۸. حفره ای بزرگ در قلب کهکشان راه شیری

درست در قلب کهکشان یک دیو زندگی می کند: یک حفره بزرگ سیاه که آن را سیاه چاله می نامند. این سیاه چاله به خاطر تاثیر جاذبه آنجا قرار دارد و ستاره های نزدیک مرکز کهکشان با سرعتی فوق العاده حدود هزاران کیلومتر در ثانیه به دور مدار آن میگردند و سرعت شگفت انگیر آن شیئی که اسیرشان کرده را تسلیم خود می کند. با کمی ریاضی پایه می توان گفت که آن توده باید برای رسیدن به مقیاس کیهانی سرعت ستاره ها را به چهار میلیون برابر خورشید برساند.با اینکه این حفره بسیار بزرگ است اما به یاد داشته باشید که خود کهکشان ۲۰۰ میلیارد برابر حجم خورشید است، به همین دلیل در واقعیت حفره سیاه در مرکز فقط یک شکاف کوچک از حجم کلی کهکشان است و هیچ خطر سرازیر شدن در آن برای ما وجود ندارد زیرا از ما بسیار دور است.

۹. کهکشان ما خود بخشی از “ابرخوشه سنبله” است

با اینکه راه شیری بسیار بزرگ است، ولی خود بخشی از یک ساختار کهکشانی حتی بزرگتر است. نزدیکترین همسایگان ما شامل ابرهای بزرگ و کوچک ماژلانی و کهکشان آندرومدا می شود که نزدیکترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه شیری است.

راه شیری و همسایه های آن در کنار ۵۰ کهکشان دیگر، خوشه ای را تشکیل می دهند که به آن گروه محلی می گویند و این گروه نیز به نوبه خود بخشی از ابرخوشه بزرگتر سنبله (Virgo Supercluster) است.

۱۰. ده‌ها میلیارد ستاره در کهکشان ما وجود دارد

دشوار است که بدانیم دقیقاً چقدر ستاره در کهکشان ما وجود دارد، زیرا هاله اطراف کهکشان راه شیری نیز تعداد زیادی ستاره دارد. علاوه بر آن مرکز کهکشان نیز دارای یک برآمدگی کهکشانی است که پر از گرد و غبار، ستاره‌ها و گاز است و همچنین یک سیاه‌چاله فوق سنگین نیز در آنجا وجود دارد که سبب ضخیم شدن آن ناحیه شده است به همین علت تلسکوپ‌ها قادر به دیدن آن منطقه نیستند.

در حالی که حدود ۹۰ درصد از جرم کهکشان ما را ماده تاریک تشکیل می‌دهد، مقدار زیادی از ۱۰ درصد باقیمانده مربوط به غبار و گاز است، اعتقاد بر این است که تنها حدود ۳ درصد جرم کهکشان راه شیری از ستاره‌ها تشکیل شده است. برخی محققان بر این باورند که حدود ۱۰۰ میلیارد ستاره در کهکشان ما وجود دارد، در حالی که برخی دیگر می‌گویند تعداد ستاره‌ها بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • دیدگاه (1)

    ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا