ژرف ترین و بلندترین نقاط زمین کدامند؟‎ Reviewed by Momizat on . سیاره زیبای ما سراسر آکنده از پستی و بلندی است. این کوه ها و دره ها به زیبایی این سیاره کمک کرده اند. اما در این بین ترین ها همیشه مورد توجه بوده اند. مثلاً بزر سیاره زیبای ما سراسر آکنده از پستی و بلندی است. این کوه ها و دره ها به زیبایی این سیاره کمک کرده اند. اما در این بین ترین ها همیشه مورد توجه بوده اند. مثلاً بزر Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » مقاله ها » ژرف ترین و بلندترین نقاط زمین کدامند؟‎

ژرف ترین و بلندترین نقاط زمین کدامند؟‎

سیاره زیبای ما سراسر آکنده از پستی و بلندی است. این کوه ها و دره ها به زیبایی این سیاره کمک کرده اند. اما در این بین ترین ها همیشه مورد توجه بوده اند. مثلاً بزرگترین اقیانوس، کوچکترین قاره و … و یا حتی بلندترین نقطه و یا ژرف ترین نقطه …

امروز تصمیم داریم تا شما را اندکی با پستی بلندی های این کره خاکی آشنا کنیم. ژرف ترین نقطه کره زمین گودال ماریانا ست که در اقیانوس آرام قرار دارد. این گودال در کف بخش شمال غربی این اقیانووس است و حدودا ۲۰۰ کیلومتر (۱۲۴ مایل) در شرق و جنوب جزایر ماریانا در شرق فیلیپین قرار گرفته‌ است. بلندترین کوه و بلندترین نقطه ی کره ی زمین قله اورست است که در رشته کوههای هیمالیا قرار گرفته است. ارتفاع قله اورست از سطح دریا برابر با ۸۸۴۸.۸۶ متر (حدودا ۲۹،۰۱۵ پا) می باشد. هیمالیا و اورست در مرز منطقه ی ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته اند.

گودال ماریانا

گودال ماریانا یا Mariana Trench عمیق ترین گودال اقیانوسی جهان و ژرف ترین مکان پوسته زمین می باشد. مکان این گودال در بخش شمال غربی اقیانوس آرام و در شرق و جنوب جزایر ماریانا است. عمق این گودال اقیانوسی تقریبا ۱۰۹۱۱ متر (۱۱ کیلومتر) است. در ته گودال، جایی که دیواره ها به هم میرسند، ستون آبی فشاری برابر ۱۰۸.۶ مگاپاسکال یعنی بیش از هزار برابر فشار استاندارد اتمسفر در مقیاس دریایی بوجود می آورد.

درازگودال، مرزی را میان ۲ صفحه تکتونیکی شکل داده که در این مرز، صفحه آرام به زیر صفحه کوچک ماریانا فرورانده می شود. ژرفای درازگودال زیر سطح دریای بیشتر از ارتفاع قله اورست(با ارتفاع ۸۸۵۰ متر) روی سطح زمین است.

این درازگودال ابتدا سال۱۹۵۱ به وسیله کشتی نیروی دریایی سلطنتی به نام Challenger ، نقشه برداری شد. بنابراین ژؤف ترین بخش درازگودال ژرفای چلنجر(Challenger deep) نامیده شد. استفاده از ژرفاسنجی انعکاس صوتی چلنجر۲، ژرفای ۱۰۹۰۰ متری را مختصات ۱۴۲درجه, ۱۵ دقیقه خاوری و ۱۱درجه, ۱۹دقیقه شمالی به دست آورد.

ژرفای چلنجر،ژرف ترین نقطه نقشه برداری شده در اقیانوس هاست با ژرفای تقربا۱۱۰۰۰ متر.خطای اندازه گیری کم تر از ۱۰۰ متر است. این ژرفا در گروه جزایر ماریانادر انتهای جنوبی درازگودال ماریانا قرار دارد. نزدیک ترین خشکی ها به آن جزیره Fais ( یکی از جزایر خارجی Yap در باختراقیانوس آرام) در ۲۹۸ کیلومتری جنوب باختری و گوام در ۳۰۶ کیلومتری شمال خاوری هستند. تاکنون ۳ کاوش در این درازگودال صورت گرفته است. اولین با کاوشی با سرنشین به وسیله شوری سابق در ۱۹۶۰ ، سپس روبات زیردریایی ژاپنی به نام Kaiko سال ۱۹۹۵ و در نهایت روبات زیر دریایی Nereus در ۲۰۰۹ انجام شده است.

از ماه فوریه ۲۰۱۲ عملیات متعددی برنامه‌ریزی شده است که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: زیردریایی های تریتون (شرکت فلوریدایی که به طراحی و ساخت زیردریایی های خصوصی می پردازد) و شرکت فناوری های دریایی DOER در نزدیکی سانفرانسیسکو که در نظر دارد دو یا سه نفر را به بستر دریا بفرستد. دنیای اقیانوس ها در ورای خط ساحلی، ژرف و رازآلود است. قسمت اعظمی از آن هنوز کشف نشده و آثار حیاتی که دانشمندان در آن جا پیدا کرده‌اند بسیار مرموز می باشد، بطوری که می تواند سرنخ هایی هم در خصوص حیات در دنیا های دیگر بدست دهد. این مسئله معقول بنظر می رسد که فضای درونی می تواند بینش ما را نسبت به حیات در فضای بیرونی ارتقأ بخشد.

قله اورست، بلندترین قله جهان

کوه اورست به عنوان بلندترین کوه با نام هایی مانند نپالی ساگارماتا و تبتی کومولانگما نیز معروف بوده است. این کوه زیبا در میان رشته کوه‌ های هیمالیا در مرز نپال و تبت در کشور چین قرار دارد، یعنی این کوه در منطقه Mahalangur در هیمالیا در مرز چین و نپال واقع شده و این دو کشور را از یکدیگر جدا می‌کند. با اینکه صعود به اورست کار دشواریست ولی رسیدن به دامنه کوه از آن هم دشوارتر و هیجان انگیزتر است. کوه اورست ۲۹۰۲۹ فوت یا ۸۸۴۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و بدین جهت به عنوان مرتفع‌ ترین کوه شناخته شده است. به دلیل خاص بودن این کوه همواره کوهنوردان حرفه‌ ای و باتجربه را به سوی خود جذب می کند و در مقابل با وجود مشکلات و موانع زیاد مانند ارتفاع زیاد، آب‌ و هوای نامناسب و باد باز هم کسانی هستند که بی درنگ پیش به سوی اورست می روند، طوری که تا به امروز می توان گفت بیش از ۵ هزار نفر به اورست صعود کرده‌ اند و خیلی از همین صعودها از سال ۲۰۰۰ به بعد انجام گرفته است.

ارتفاع اورست

در سال ۱۸۵۶ کشور هند مشغول نقشه برداری مثلثاتی بزرگی بود که ارتفاع کوه اورست ۸۸۴۰ اعلام شد، با اینکه هنوز هم اختلاف هایی در مورد ارتفاع دقیق این کوه وجود دارد، اما این اختلافات جزئی بوده و به چشم نمی آیند. حتی در سال ۲۰۰۵ نیز کشور چین بعد از چندین ماه اندازه‌ گیری و محاسبه ارتفاع قله ۸۸۴۴ متر اعلام کرد و به ادعای این سازمان دقیق ترین مقدار ثبت شده در کل دنیا همین عدد است، ولی در هنگام محاسبه ارتفاع برف این کوه نیز اندازه گیری می شود که حدودا ۳ متر است که در طی سال این توده برفی تغییر اندازه می دهد، برهمین اساس نمی توان عدد واقعی را بیان کرد، اما با همه این ها در نهایت بر عدد ۸۸۴۸ متر به توافق رسیدند.

نامگذاری کوه اورست

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، قله اورست در مرز چین و نپال واقع شده و ساگارتاما و کومولانگما به ترتیب نام های نپالی و تبتی برای کوه اورست هستند که معنای آن ها نیز به ترتیب (سر آسمان) و (مادر مقدس) است. در سال ۱۸۰۸ نیز بریتانیا چندین نفر را همراه با دوربین نقشه برداری طرح نقشه برداری مثلثی بزرگ هند را آغاز کرد اما بعد از گذشت چندین سال بخاطر مسائل سیاسی پروژه نقشه برداری متوقف شد. باری دیگر در سال ۱۸۵۶ طرح نقشه برداری مثلثی بزرگ هند آغاز گردید و ارتفاع ۸۸۴۰ متری را شناسایی کردند که نام ۱۵ را بر این قله نهادند. سپس چند سال بعد رئیس وقت ممیزی بریتانیا نام جرج اورست (George Everest) به عنوان نقشه‌ بردار و جغرافی‌ دان اهل ولز و فعال در نقشه برداری را جایگزین نام ۱۵ کرد، همچنین دلیل اصلی این نامگذاری نیز به خاطر عدم امکان دسترسی افراد بیگانه به تبت و نپال است.

 

قله اورست حرکت می کند

ارتفاع کوه اورست از سطح دریا ۸۸۴۸ متر است و مدتها تصور می شد که این ارتفاع هر ساله در حال افزایش است. اورست در حدود ۵۰ میلیون سال پیش، هنگامی که هند با آسیای کنونی برخورد کرد و سطح هیمالیا را افزایش داد، شکل گرفت، با این وجود، از نظر فنی همچنان ادامه دارد، سطح آن باید افزایش یابد. با این حال، محققان دریافته اند که چنین نیست، بلکه در واقع با سرعت حدود ۴۲ میلی متر در سال به طور پایدار به سمت شمال حرکت می کند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا