پدیده ای در فضا که منجر به ساخت طلا می شود! Reviewed by Momizat on . در تحقیقات و مشاهدات جدید منجمات پدیده ای جالب مشاهده شده است که مسبب به وجود آمدن طلا و فلزهای سنگین در فضا می شود. در ادامه جزئیات مربوط به این پدیده و تحقیقا در تحقیقات و مشاهدات جدید منجمات پدیده ای جالب مشاهده شده است که مسبب به وجود آمدن طلا و فلزهای سنگین در فضا می شود. در ادامه جزئیات مربوط به این پدیده و تحقیقا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » مقاله ها » پدیده ای در فضا که منجر به ساخت طلا می شود!

پدیده ای در فضا که منجر به ساخت طلا می شود!

پدیده ای در فضا که منجر به ساخت طلا می شود!

در تحقیقات و مشاهدات جدید منجمات پدیده ای جالب مشاهده شده است که مسبب به وجود آمدن طلا و فلزهای سنگین در فضا می شود. در ادامه جزئیات مربوط به این پدیده و تحقیقات آن را مطالعه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

رصدخانه لیزری تداخل‌ سنج امواج گرانشی (LIGO) با رصد برخورد سیاهچاله‌ها به یکدیگر امواج گرانشی را شناسایی می‌کند و البته برای دیدن برخورد سایر اجرام کیهانی هم از آن استفاده می‌شود. مثلا در سال ۲۰۱۷، LIGO موفق شد برای اولین بار ادغام دو ستاره نوترونی با یکدیگر را رصد کند. اکنون تیمی از منجمان بررسی دوباره ای از داده‌های این رخداد عظیم داشته و به یافته‌های جدیدی دست پیدا کرده‌اند.

بر اثر برخورد دو ستاره نوترونی با یکدیگر انفجاری اتفاق می افتد که «کیلونوا» نامیده می شود و نباید با ابرنواختر یا سوپرنوا اشتباه شود. ادغام ستاره‌های نوترونی با هم، مقادیر بزرگی اشعه گاما و امواج الکترومغناطیسی منتشر می‌کند اما این رویه تماما تخریب کننده نیست و در واقع فلزهای سنگین مثل تیتانیوم و طلا هم در آن به وجود می‌آیند.

می‌توان اینطور برداشت کرد که کیلونوا در یک لحظه باعث به پدید آمدن مقادیر عظیمی از فلزهای سنگین می‌شود. منجمان بر این باورند که طلای روی زمین نیز به همین شکل به وجود آمده است.

پدیده ای در فضا که منجر به ساخت طلا می شود!

محققان از زمان مشاهده ادغام ستاره‌های نوترونی در سال ۲۰۱۷ اطلاعات بیشتری در خصوص اینکه یک کیلونوا از روی زمین به چه شکل دیده می‌شود کسب کرده اند و همین موضوع آن‌ها را بر آن داشت تا با نگاهی دوباره به داده‌های قدیمی، کیلونواهایی که پیشتر رخ داده بودند را نیز رصد کنند.

مثلا انفجار عظیمی از اشعه گاما در سال ۲۰۱۶ رخ داد که GRB160821B نام گرفت و بررسی دقیقتر داده‌های آن نشان داده که این انفجار در واقع بر اثر یک کیلونوا اتفاق افتاده بود.

«النورا تروجا» محقق ارشد پژوهش در این رابطه بیان می کند:

رویداد سال ۲۰۱۶ در شروع برایمان جذابیت زیادی داشت به علت اینکه به ما نزدیک بود و می‌ شد آن را با تلسکوپ‌های فضایی همچون هابل ناسا رصد کرد. با این حال مشخصات آن با پیش‌ بینی‌ های ما مطابقت نداشت. انتظار داشتیم که امواج مادون قرمز منتشر شده با گذشت هفته‌ها روشنتر و روشنتر شوند.

با این وجود چنین اتفاقی نیفتاد. ده روز بعد از رویداد مذکور متوجه شدیم که به ندرت سیگنالی باقی مانده است و همه‌مان ناامید شدیم. یک سال بعد از آن LIGO رخداد جدیدی را رصد کرد و باعث شد که ما دوباره به داده‌های قدیمی خودمان با دید جدیدی نگاه کنیم. با این کار فهمیدیم که اتفاق سال ۲۰۱۶ در واقع یک کیلونوا بوده که ما متوجه آن نشده بودیم. داده‌ها تطابق بی‌نظیری داشته و دیتاهای مادون قرمز برای هر دو رویداد درخشندگی و بازه زمانی کاملا یکسانی داشتند.

مزیذ بر برخورد و ادغام ستاره‌های نوترونی، راه‌های دیگری هم برای تشکیل کیلونوا وجود دارد، مثل ادغام یک سیاهچاله با یک ستاره نوترونی. با این حال دانشمندان فکر می‌کنند که در این صورت مشاهداتی که از امواج اشعه ایکس، مادون قرمز، امواج رادیویی و نور مرئی خواهیم داشت متفاوت خواهد بود.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا