جزئیاتی تازه از علت انقراض دایناسورها! Reviewed by Momizat on . دایناسور ها بعد از برخورد شهاب سنگی عظیم با شبه جزیره ای در مکزیک به نام یوکاتان منقرض شده اند. البته طبق تحقیقات زمین تنها برخورد عامل انقراض نبوده است و اثرات دایناسور ها بعد از برخورد شهاب سنگی عظیم با شبه جزیره ای در مکزیک به نام یوکاتان منقرض شده اند. البته طبق تحقیقات زمین تنها برخورد عامل انقراض نبوده است و اثرات Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » مقاله ها » جزئیاتی تازه از علت انقراض دایناسورها!

جزئیاتی تازه از علت انقراض دایناسورها!

جزئیاتی تازه از علت انقراض دایناسورها!

دایناسور ها بعد از برخورد شهاب سنگی عظیم با شبه جزیره ای در مکزیک به نام یوکاتان منقرض شده اند. البته طبق تحقیقات زمین تنها برخورد عامل انقراض نبوده است و اثرات و وقایع پس از این برخورد نیز منجر به این انقراض و تغییرات شده است. دانشمندان با تحقیق و مطالعه بر روی سنگ های دهانه برخوردی شهاب سنگ افزون بر تأیید نظریه شهاب سنگ، جزئیات جدیدی از این اتفاق ویرانگر را نیز منتشر کرده اند.

«Sean Gulick» از محققان موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تگزاس که سال ۲۰۱۶ حفاری هایی را در دهانه برخوردی شهاب سنگ در شبه جزیره یوکاتان انجام داده اعتقاد دارد تمامی دایناسورها بعد از برخورد شهاب سنگ از میان نرفتند: 

«با بررسی دهانه برخوردی توانستیم اتفاقاتی که پس از برخورد شهاب سنگ افتاده بودند را درک کنیم. این منطقه همانند یک شاهد عینی اتفاقات را برای ما بازگو کرد.»

دقایقی قبل از برخورد شهاب سنگ آسمان پر از سنگ های داغ و آتشین شده وسپس بعد از برخورد نیز سونامی های ویران کننده و سرانجام یخبندان گسترده دایناسورها را از روی زمین منقرض کرده است. زمانی پس از برخورد شهاب سنگ درختان شروع به آتش گرفتن کرده اند اما به راه افتادن سونامی منجر به خاموش شدن سریع آنها شده است.

برخورد شهاب سنگی به قطر ۱۰ کیلومتر با زمین، نیرویی به اندازه ۱۰ میلیارد بمب اتمی به کار رفته در زمان جنگ جهانی دوم آزاد کرد و بزرگ ترین دهانه برخوردی روی زمین یعنی دهانه چیکشلوب (Chicxulub) به قطر ۱۸۰ کیلومتر و عمق ۲۰ کیلومتر را ایجاد کرد.

جزئیاتی تازه از علت انقراض دایناسورها!

نکته جالب در مورد دهانه برخوردی این است که در سنگ های اطراف محل برخورد مقادیر زیادی سولفور یافت شده اما سنگ های مرکز محل برخورد حاوی سولفور نیستند. این یعنی انفجار ناشی از برخورد شهاب سنگ سولفور موجود در سنگ ها را از بین برده و آنها را در جو آزاد کرده است.

با آزاد شدن مقادیر زیادی سولفور در جو زمین یک سپر از این ماده شیمیایی شکل گرفته و مانع از رسیدن نور خورشید به زمین شده و آنرا سرد کرده است. دایناسورهایی که از برخورد شهاب سنگ جان سالم به در برده بودند به همین دلیل به کام مرگ کشانده شده اند.

«Gulick» می گوید طبیعت ابتدا دایناسورها را سوزانده و بعد با سرما آنها را به کشتن داده است:

«فقط به وسیله اتمسفر می توان چنین انقراض گسترده ای در سطح کره زمین ایجاد کرد. دایناسورها ابتدا سوزانده شدند و بعد یخ زدند.»

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا