مرکز نجوم ادیب شهرداری اصفهان Reviewed by Momizat on . نجوم یکی از مواردی است که مورد علاقه بسیاری از دانش آموزان است. اما همینطور که بچه ها بزرگتر می شوند علاقه انها هم به نجوم و فضا کمتر می شود. اما به نظر شما چرا نجوم یکی از مواردی است که مورد علاقه بسیاری از دانش آموزان است. اما همینطور که بچه ها بزرگتر می شوند علاقه انها هم به نجوم و فضا کمتر می شود. اما به نظر شما چرا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » آشنایی با علم نجوم » مرکز نجوم ادیب شهرداری اصفهان

مرکز نجوم ادیب شهرداری اصفهان

نجوم یکی از مواردی است که مورد علاقه بسیاری از دانش آموزان است. اما همینطور که بچه ها بزرگتر می شوند علاقه انها هم به نجوم و فضا کمتر می شود. اما به نظر شما چرا این علاقه کم می شود؟ پاسخ را ما می دانیم!

علت کم شدن علاقه بچه ها، نبود امکانات لازم است. بچه هایی که تلسکوپ های حرفه ای را تنها در عکس می بینند، فضا را فقط تصور می کنند و یک رصدخانه در اطراف خود مشاهده نمی کنند، چطور می توانند پای علاقه خود به نجوم و فضا بمانند؟؟؟

خوشبختانه در این راستا چاره اندیشی هایی انجام شده و در سال ۱۳۷۴ یک رصدخانه در شهر اصفهان تاسیس شد که آن را ادیب نام نهادند. این رصدخانه به تلسکوپ ها و دوربین های حرفه ای مجهز است و یک مکان عالی برای رصد حرفه ای آسمان و آموزش علاقه مندان پدید آورده است. بنابراین دانش اموزان اصفهانی که به نجوم علاقه دارند می توانند به آسنده این رشته هم امیدوارد باشند. امروز تصمیم داریم تا به بررسی این رصدخانه، امکانات و برنامه های فعال در این رصدخانبه بپردازیم.

به امید روزی که تمام شهرهای کشورمان رصدخانه هایی حرفه ای و مجهز داشته باشند …

معرفی رصدخانه ادیب اصفهان

مرکز آموزش نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان دربهمن ماه ۱۳۷۴ تاسیس گردید. این مرکزدر زمینه ترویج، آموزش و پژوهش ستاره‌شناسی فعال‌ترین مرکز نجوم آماتوری کشور است. مرکز، مجهز به رصدخانه، نمایشگاه دائمی نجوم، کتابخانه تخصصی نجوم و فضا و انواع ابزارآلات رصدی می‌باشد. رصدخانه درسال ۱۳۹۰ تاسیس و به بهره برداری رسید و به منظور ترویج نجوم، اقدام به برگزاری رصدهای آسمان شب و روز به صورت تخصصی وعمومی و سلسله همایش‌های “باشگاه نجوم اصفهان” می‌نماید. در بخش آموزش نیز کلاس های نجوم مقدمانی و رصدی برای مقاطع کودک تا بزرگسال هر فصل در این مرکز برگزار می‌شود. علاوه بر فعالیت‌های ترویجی و آموزشی، دانش‌آموزان و دانشجویان علاقه‌مندی که به عضویت این مرکز درآیند می‌توانند در کارگروه‌های پژوهشی با موضوعات نجوم و فضا فعالیت داشته‌ باشند. گنبد رصدخانه نجومی این مرکز چهار متر قطر دارد و مساحت اتاقک آن حدود ۵.۱۲ متر است. تلسکوپ اصلی این رصدخانه به قطر دهانه ۱۴ اینچ است.

موقعیت جغرافیایی:

رصدخانه مرکز نجوم ادیب اصفهان در طول جغرافیایی ۵۱.۶۶ درجه و عرض جغرافیایی ۳۲.۶۱ درجه و ارتفاع ۱۵۷۰ متر از سطح دریا واقع شده است.

تجهیزات:

تلسکوپ اصلی این رصدخانه از نوع اشمیت کاسگرین و به قطر دهانه ۳۵.۵۶ سانتیمتر می باشد. از جمله سایر ادوات موجود در رصدخانه می توان به دوربین های عکاسی کانن ۵۰D، ۱۰۰۰D و Zwo 185 nc اشاره نمود.

خدمات قابل ارائه:

با توجه به امکانات و تجهیزات موجود در این رصدخانه، امکان ارائه خدمات در زمینه زمانسنجی پدیده های نجومی (همچون گذر، اختفا، گرفت و …)، تصویربرداری و زمانسنجی از دنباله دارها، رصد و رهگیری مدارگردها، تعیین حد قدر آسمان، تعیین Seeing روزانه و شبانه در رصدخانه، پخش زنده رویدادهای نجومی و رؤیت هلال ماه وجود دارد.

امکانات جانبی:

این مجموعه مجهز به امکانات جانبی از جمله نمایشگاه دایمی نجوم و انواع کتابهای آموزشی می باشد.

وبسایت یا صفحات مجازی رصدخانه:

صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام مرکز نجوم ادیب اصفهان با آیدی AdibAstroCenter در دسترس است.

آدرس رصدخانه

آدرس مرکز : خیابان سعادت آباد ، روبروی مقبره بانو امین

شماره تماس: ۳۶۶۸۳۵۳۵

آشنایی با رصد خانه

برای آشنایی بیشتر با این مرکز با مهری نقوی، مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

فعالیت‌های مرکز نجوم ادیب بیشتر در کدام بخش متمرکز است؟

این مرکز در دو بخش اصلی کلاس‌های آموزشی و فعالیت‌های فوق برنامه برای رده سنی کودکان تا بزرگسالان فعالیت می‌کند. میزان شهریه و سرفصل‌های آموزشی در این مرکز مورد تائید سازمان فرهنگی، تفریحی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است. فعالیت‌های فوق برنامه بیشتر به صورت مناسبتی و با توجه به رویدادهای نجومی و در زمینه علومی مانند هوا و فضا، اختر و فیزیک برگزار می‌شود.

آیا مرکز نجوم ادیب امکان برگزاری برنامه‌های رصدی را دارد؟

بله، “نجوم” و “رصد” دو واژه جدایی ناپذیرند؛ اکثر مردم نجوم را به رصد اجرام آسمانی می‌شناسند. پیش از همه‌گیری کرونا رصدهای عمومی ویژه خانواده‌ها را در برنامه مرکز گنجانده بودیم؛ در ابتدا تشکیل مرکز حضور در برنامه‌های رصدی به‌صورت رایگان بود، اما در این چند سال اخیر هزینه مختصری از افراد دریافت می‌شود. کلیه رصدهای این مرکز با حضور کارشناسانی که روزی نجوم‌آموز همین مرکز بوده‌اند، انجام می‌شود؛ در واقع یکی از شاخصه‌های اصلی در این مرکز استفاده از دانش خود نجوم‌آموزان است.

زمان خاصی برای برگزاری رصدهای عمومی در این مرکز وجود دارد؟

بله، برنامه‌های رصد با توجه به رویداد نجومی مانند: ماه گرفتگی، خورشید گرفتگی، مقارنه‌، اجتماعات سیاره‌ها و رصدهای دیگر که ممکن است شاهد آن‌ها باشیم، برگزار خواهد شد.

آیا این مرکز با ستاد استهلال همکاری می‌کند؟

بله، از آنجایی که ایده تشکیل این مرکز نجوم توسط علیرضا بوژمهرانی مطرح شده و خوشبختانه عضو ستاد استهلال رهبری است؛ برنامه استهلال یکی از برندهای مجموعه نجوم ادیب است. در حال حاضر برخی کارشناسان مرکز نجوم ادیب با ستاد استهلال همکاری مثبتی دارند؛ مهدی رحیمی یکی از اعضای برجسته ستاد استهلال است که فعالیت بالقوه‌ای با مرکز نجوم ادیب اصفهان دارد و یکی از افتخارات این مجموعه است.

در دوران کرونا، آیا این مرکز فعالیت داشته است؟

بله، اما متأسفانه طی دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا به صورت خیلی محدود فعالیت‌هایی مثل استهلال ماه مبارک رمضان به صورت آنلاین در این مرکز انجام شد، اما در واقع نجوم علمی است که نیاز به فعالیت حضوری دارد.

برگزاری جشنواره در رصدخانه اصفهان (۲ شهریور ۱۴۰۰)

عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب بیان کرد: این جشنواره از سوی مرکز نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و با حمایت دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه اصفهان و باشگاه‌های فرهنگی ورزشی فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان ویژه منجمان آماتور، دانشجویان و دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه برگزار می‌گردد.
او اظهار داشت: پیش از این جشنواره‌ای عرضه‌ای برای نمایش فعالیت‌های منجمان آماتور در طول یک سال در کشور وجود نداشت که تا بهترین‌ها در یک رقابت نجومی معرفی شوند.
ذوالفقاری راد ادامه داد: تلاش ما این است که جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب رویدادی ادامه‌دار باشد و به صورت سالانه یا دوسالانه برگزار شود.
او گفت: وضعیت اقتصادی و شیوع بیماری کرونا موجب خمودگی و ناامیدی در میان مردم شده و نجوم می‌تواند نگاه افراد را به سوی آسمان و تفکر در کیهان و جهان هستی ترغیب کند و به آن‌ها آرامش بخشد.
عضو شورای علمی مرکز آموزش نجوم ادیب اظهار داشت: جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب در دو بخش مقالات علمی و مسابقه عکس نجومی برگزار می‌شود که پس از داوری آثار، مقالات برگزیده به صورت شفاهی یا پوستر ارائه می‌شود.
۳۱ شهریورماه به عنوان آخرین مهلت ارسال مقاله و عکس به این جشنواره تعیین شده و ۱۰ آذرماه نیز آخرین مهلت ثبت‌نام در آن است که علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال آثار به جشنواره ملی ترویج نجوم ادیب می‌توانند به وب‌سایت nojoum.esfahanfarhang.ir مراجعه کنند.

رویدادهای نجومی هفته آخر خردادماه ۱۴۰۱+ جدول

به گزارش رصد خانه اصفهان، پدیده‌های نجومی هفته جاری برای سیارات ماه، زحل، مشتری، مریخ و عطارد اتفاق خواهد افتاد؛ همچنین شاهد مقارنه ماه و مریخ خواهیم بود.

در هفته جاری کیهان شاهد رویدادهایی چون: مقارنه ماه و زحل، تربیع آخر ماه، خورشید در انقلاب تابستانی، مریخ در حضیض خورشیدی، عطارد در بیش‌ترین ارتفاع آسمان صبحگاهی، عطارد در فاز نیمه روشن، مقارنه ماه و مریخ و رصد خوشه ستاره‌ای NGC 6530 خواهد بود.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا