با سیاره ی یخی کهکشان راه شیری آشنا شوید! Reviewed by Momizat on . سیاره اورانوس می تواند سردترین سیاره ی منظومه ی شمسی باشد. در این مطلب می خواهیم با این غول پیکر یخی بیشتر آشنا شویم و خواص و ویژگی های سیاره ی اورانوس را بررسی سیاره اورانوس می تواند سردترین سیاره ی منظومه ی شمسی باشد. در این مطلب می خواهیم با این غول پیکر یخی بیشتر آشنا شویم و خواص و ویژگی های سیاره ی اورانوس را بررسی Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اجرام آسمانی » با سیاره ی یخی کهکشان راه شیری آشنا شوید!

با سیاره ی یخی کهکشان راه شیری آشنا شوید!

سیاره اورانوس

سیاره اورانوس می تواند سردترین سیاره ی منظومه ی شمسی باشد. در این مطلب می خواهیم با این غول پیکر یخی بیشتر آشنا شویم و خواص و ویژگی های سیاره ی اورانوس را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

اورانوس هم یک سیاره گازی است با اندکی تفاوت. سیاره اورانوس مثل بیشتر قمرهای منظومه شمسی، روی یک پهلوی خود یعنی مایل می‌چرخد در حالی که دیگر سیارات این منظومه اینطور نیستند. نظریه‌ای وجود دارد مبنی بر این که سال‌ها پیش یک جسم بسیار بزرگ به این سیاره برخورد کرده و این برخورد چنان قوی بوده که جهت چرخش اورانوس را به کلی تغییر داده است.

اورانوس (Uranus) هفتمین سیاره در فاصله از خورشید است که سومین شعاع سیاره‌ای بزرگ و چهارمین جرم سیاره‌ای بزرگ منظومه شمسی را داراست. ساختار اورانوس شبیه نپتون است و هردوی آنها بافت شیمیایی مشابه سیارات گازی بزرگ مشتری و زحل را دارا هستند.

وزن در اورانوس چگونه حس می شود؟

از آنجا که جاذبه در سیاره اورانوس کمتر از جاذبه زمین است، وزن در این سیاره در مقایسه با زمین کاهش پیدا می‌کند. یعنی اگر وزنه‌ای روی زمین ۳۲ کیلو گرم باشد، روی سیاره اورانوس وزن آن به ۲۸ کیلو گرم کاهش پیدا می‌کند.

بازدید اورانوس

تحت شرایط بسیار عالی ، اورانوس را می‌توان با چشم غیر مسلح دید. هنگام مشاهده با تلسکوپ ، اورانوس بصورت حلقه کوچکی به رنگهای سبز و آبی دیده می‌شود. در اثر انحراف محور چرخش اورانوس ، صفحه استوای سیاره تقریباً عمود بر صفحه دایره البروج است.

سیاره اورانوس

ماه های اورانوس

سیاره اورانوس ۲۷ قمر دارد. که ۵ قمر آن بزرگ و مابقی کوچک‌تر هستند. بزرگ‌ترین قمر اورانوس تایتانیا نام دارد و چها تای دیگر به ترتیب عبارتند از: ابرون، آمبریل، آریل و میراندا. برخی از قمرهای کوچک‌تر اورانوس عبارتند از: بلیندا، بیانکا، کلیبان، کوردلیا، کرسیدا، دسدمونا، ژولیت، اوفلیا، پورتیا، پوک و رزالیند.

خواص شیمیایی سیاره

ساختار اورانوس دارای ۳ لایه است. اولین لایه حاوی هسته سنگی سیلیکات و فلز نیکل است. دومین لایه گوشته بوده که حاوی آب، آمونیاک و متان است. سومین لایه اتمسفر بوده که قسمت اعظم آن هیدروژن و هلیوم می‌باشد.

قسمت اعظم جرم اورانوس از آب، آمونیاک و متان می‌باشد، در حالی که سنگ‌ها در هسته قرار داشته و هلیوم و هیدروژن هم در اتمسفر قرار دارند. ماده شیمیایی اورانیوم که در سال ۱۷۸۹ کشف شد براساس نام سیاره تازه کشف شده اورانوس، نام گذاری شد.

اورانوس را اغلب یک سیاره غول پیکر یخی می‌نامند. زیرا در زیر لایه بالایی هیدروژن، یک گوشته یخی قرار دارد که به دور یک هسته سنگی یا یخی قرار گرفته است. اتمسفر بالایی از آب، آمونیاک و کریستال‌های یخ متان تشکیل شده و به همین دلیل رنگ این سیاره آبی است.

سیاره اورانوس

خواص فیزیکی سیاره

محور چرخش اورانوس حدود ۹۸ درجه نسبت به صفحه مدار سیاره به دور خورشید انحراف دارد. بنابراین اورانوس بر خلاف سایر سیاره‌ها ، روی محوری تقریباً افقی می‌چرخد. انحراف محور اورانوس تأثیر زیادی بر قطبهای سیاره می‌گذارد و باعث می‌شود که هر قطب از دوره تناوب مداری که ۸۴ سال زمینی طول می‌کشد، ۴۲ سال را در روشنایی و ۴۲ سال دیگر را در تاریکی بگذراند. به هر حال ، اورانوس به قدری از خورشید دور است که تفاوت دما در قطبها در طول تابستان و زمستان فقط ۲ درجه سانتیگراد (۳.۶ درجه فارنهایت) است.

اورانوس سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی بوده ، بزرگی آن ۴ برابر زمین است. دوره تناوب مداری این سیاره ۸۴ سال زمینی است و بعد از نپتون و پلوتون، طولانی‌ترین مدار را دارد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا