آسمان در این هفته، ۱۵ تا ۲۱ اسفند Reviewed by Momizat on . در هفته‌های پایانی سال، شاهد پدیده‌ها و رویدادهای رصدی جذابی خواهیم بود. در هفته پیش رو سیاره زحل، با ظاهر دلفریبش، سوژه اصلی پدیده‌های رصدی خواهد بود. کافی است در هفته‌های پایانی سال، شاهد پدیده‌ها و رویدادهای رصدی جذابی خواهیم بود. در هفته پیش رو سیاره زحل، با ظاهر دلفریبش، سوژه اصلی پدیده‌های رصدی خواهد بود. کافی است Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » آسمان در این هفته، ۱۵ تا ۲۱ اسفند

آسمان در این هفته، ۱۵ تا ۲۱ اسفند

آسمان در این هفته، 15 تا 21 اسفند

در هفته‌های پایانی سال، شاهد پدیده‌ها و رویدادهای رصدی جذابی خواهیم بود. در هفته پیش رو سیاره زحل، با ظاهر دلفریبش، سوژه اصلی پدیده‌های رصدی خواهد بود.
کافی است حوالی ساعت ۵ صبح روز پنجشنبه ۱۷ اسفند، ارباب حلقه‌ها را در افق جنوب شرقی جست‌وجو کنید. این سیاره همانند یک ستاره درخشان به چشم می‌آید. اگر با یک تلسکوپ کوچک یا یک دوربین دوچشمی زحل را نگاه کنید، شاهد مقارنه زحل و خوشه M25 با جدایی زاویه‌ای ظاهری ۳.۳ درجه خواهید بود. مقارنه‌ای زیبا که فرصت مناسبی را برای عکاسان اجرام عمق آسمان فراهم می‌کند.

درست سه روز بعد، در ۲۰ اسفند، ساعت ۵:۳۱ صبح مقارنه ماه و زحل با جدایی زاویه‌ای ظاهری ۱.۵ درجه، آسمان صبحگاهی را مزین می‌کند. پدیده‌ای جذاب که در آن زحل را همانند یک ستاره درخشان در کنار ماه مشاهده خواهید کرد. برای رصد این پدیده به تلسکوپ نیازی نخواهید داشت.

علاوه‌براین پدیده‌های جذاب، روزهای ۲۴ و ۲۵ اسفند یکی از بزرگترین رویدادهای رصدی سال، یعنی ماراتن مسیه برگزار خواهد شد. رویدادی که در بخش های رقابت، آموزش و عکاسی علاقه‌مندان را در هر سن‌وسالی و با هر سطحی از دانش اخترشناسی گرد هم می‌آورد.

نمای اجرام مسیه را در یک قاب در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. در این بین رصد اجرام بحرانی صبحگاهی در صور فلکی جدی و دلو حتی رصدگران باتجربه را به دردسر خواهد انداخت. توصیه می‌کنم در روزهای منتهی به رقابت در یک رصدگاه مناسب به رصد این اجرام بپردازید تا در صبح رقابت برای یافتنشان دچار دردسر نشوید.

اجرام M2، M55، M75، M72، M73 و M30 خوشه‌های ستاره‌ای دشواری از فهرست مسیه هستند که علاوه بر مهارت رصدی باید سرعت زیادی داشته باشید تا بتوانید آن‌ها را در زمان کوتاه پیش از طلوع خورشید رصد کنید.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا