مدارگرد Solar Orbiter خورشیدی به فضا پرتاب شد! Reviewed by Momizat on .   مدارگرد خورشیدی Solar Orbiter توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) با هدف ارتقا دانش در زمینه ی قطب های خورشیدی به فضا پرتاب شد. صبح دیروز ساعت 7:33 به وق   مدارگرد خورشیدی Solar Orbiter توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) با هدف ارتقا دانش در زمینه ی قطب های خورشیدی به فضا پرتاب شد. صبح دیروز ساعت 7:33 به وق Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » مدارگرد Solar Orbiter خورشیدی به فضا پرتاب شد!

مدارگرد Solar Orbiter خورشیدی به فضا پرتاب شد!

 

Solar Orbiterمدارگرد خورشیدی Solar Orbiter توسط ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) با هدف ارتقا دانش در زمینه ی قطب های خورشیدی به فضا پرتاب شد.

صبح دیروز ساعت ۷:۳۳ به وقت تهران مدارگرد خورشیدی سوار بر راکت اتلس ۵ (Atlas V) به فضا پرتاب شد و حدوداً یک ساعت و نیم پس از پرتاب پیام برافراشته شدن پنل های خورشیدی مدارگرد خورشیدی دریافت و سفر طولانی مدت آن آغاز شد.

مدارگرد مذکور دو سال دیگر از نزدیک ستاره ی نورانی خورشید عبور می کند و از آن داده هایی ارسال می شود که علم بشر در خصوص خورشید را ارتقا می دهد و مأموریت های سرنشین دار به ماه را آسان‌تر خواهد کرد.

«توماس زوربوچن» (Thomas Zurbuchen) از مدیران ناسا در مورد مدارگرد خورشیدی بیان می کند:

«ما به کمک شرکای اروپایی خود وارد عصر جدید از فیزیک خورشید (هلیوفیزیک) می شویم که مطالعات خورشید را تغییر داده و امنیت فضانوردانی که با مأموریت آرتمیس به ماه سفر می کنند را افزایش دهیم.»

مدارگرد خورشیدی برای مطالعه قطب های خورشید از نزدیکی سیاره زهره عبور کرده و به کمک نیروی گرانشی آن به خورشید نزدیک تر می شود.

مدارگرد خورشیدی که اندازه ای در حدود یک خودروی ون دارد، به کمک ده وسیله به جمع آوری داده های مختلف از جمله میدان مغناطیسی، جو و شراره های خورشیدی خواهد پرداخت. این مدارگرد توسط یک سپر تیتانیومی که با ماده مخصوصی به نام SolarBlack پوشانده شده، در برابر دمای بیش از ۶۰۰ درجه سانتی گراد محافظت می شود.

مدارگرد خورشیدی از دماغه کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شده است.

برای مطالعه قطب های خورشید نزدیک شدن به قطب های آن ضروری است. قطب های خورشید هر ۱۱ سال یکبار جا به جا شده و میدان مغناطیسی آن را تغییر می دهند. در این فرآیند که به حداکثر خورشیدی (Solar Maximum) مرسوم است، لکه ها و شراره های خورشیدی ذرات باردار را به سمت زمین پرتاب می کنند.

سیاره ی ما مقداری از ذرات باردار را جذب می کند، ولی در مواقعی که طوفان‌های خورشیدی رخ می دهند، این ذرات باردار برای فضانوردان خطرناک بوده و می توانند در عملکرد ماهواره ها و نیروگاه‌ها نیز حوادثی را رقم بزنند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا