سیارک هالووین با چهره‌ای مخوف به ملاقات زمین می‌آید! Reviewed by Momizat on . سیارک 2015 TB145 که ظاهری مشابه جمجمه انسان دارد و به سیارک هالووین معروف شده است، تا حدود یک ماه آینده به زمین نزدیک خواهد شد. این سیارک برای نخستین بار در شب سیارک 2015 TB145 که ظاهری مشابه جمجمه انسان دارد و به سیارک هالووین معروف شده است، تا حدود یک ماه آینده به زمین نزدیک خواهد شد. این سیارک برای نخستین بار در شب Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » سیارک هالووین با چهره‌ای مخوف به ملاقات زمین می‌آید!

سیارک هالووین با چهره‌ای مخوف به ملاقات زمین می‌آید!

سیارک هالووین با چهره‌ای مخوف به ملاقات زمین می‌آید!

سیارک ۲۰۱۵ TB145 که ظاهری مشابه جمجمه انسان دارد و به سیارک هالووین معروف شده است، تا حدود یک ماه آینده به زمین نزدیک خواهد شد.

این سیارک برای نخستین بار در شب هالووین سال ۲۰۱۵ هنگامی که با سرعت از فاصله ۴۸۶ هزار کیلومتری زمین در حال عبور بود (۱.۲۷ برابر فاصله زمین تا کره ماه) کشف شد و لقب سیارک هالووین نیز، به همین دلیل به آن داده شده است.

سیارک هالووین در تاریخ بیستم آبان ماه به ملاقات دوباره زمین می‌آید

بر اساس اعلام ناسا، این جرم آسمانی در گذر بعدی خود مصادف با ۱۱ نوامبر ۲۰۱۸، تا این اندازه به زمین نزدیک نخواهد شد و حداکثر به فاصله ۳۸ میلیون کیلومتری سیاره ما خواهد رسید که حدود یک چهارم مسافت بین زمین تا خورشید است.

پس از آن، دیدار مجدد سیارک ۲۰۱۵ TB145 از سیاره ما، با وقفه‌ای نسبتا طولانی به سال ۲۰۸۲ موکول خواهد شد؛ البته این‌بار از فاصله‌ی نزدیکتری (حدودا یک سوم مسافت میان زمین و خورشید) عبور خواهد کرد. مدار حرکت این سیارک به گونه‌ای است که سبب نزدیک و نزدیکتر شدن آن به سیاره‌های ونوس و عطارد در سال‌های ۲۰۲۴، ۲۰۲۸ و ۲۰۳۷ خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵ و هنگام اولین گذر سیارک هالووین از نزدیکی‌ زمین، دانمشندان موفق به گرفتن عکس‌هایی از این جرم آسمانی و به تصویر کشیدن چهره مخوف آن شدند. این عکس‌ها یک تخته سنگ تقریبا کروی و دندانه‌دار را نشان می‌دهند که حداقل از برخی زاوایا، چیزی شبیه حفره بینی و کاسه چشم نیز در آن قابل رویت است.

بر اساس مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷، دانشمندان قطر ۲۰۱۵ TB145 را حدود ۶۲۵ متر تخمین زده‌اند که با این اوصاف، جزو سیارک‌های نسبتا کوچک طبقه‌بندی می‌شود. در مقام مقایسه، باید گفت قطر سیارکی که آن را مسبب انقراض دایناسورها می‌دانند، حدود ۱۰ کیلومتر برآورد شده است.

اما خاص بودن تنها در چهره‌ی جمجمه مانند این سیارک خلاصه نمی‌شود. دانشمندان با توجه به مدار کشیده و شتاب بالای حرکت ۲۰۱۵ TB145، آن را یک دنباله‌دار مرده می‌پندارند که به دلیل تعدد چرخش به دور خورشید، دم یخ‌زده‌‌ی خود را از دست داده است؛ در واقع همان ذرات گرد و غبار و گازهایی که در اثر پرتوهای خورشیدی، پشت یک دنباله‌دار به حرکت در می‌آیند.

اگرچه همانند سال ۲۰۱۵، این بار نیز سیارک هالووین گذر بی‌خطری از نزدیکی زمین دارد؛ اما سنگ‌های آسمانی دیگری هستند که در آینده نزدیک، از بیخ گوش ما خواهند گذشت.

 

بر اساس مطالعات اخترفیزیک‌دان «توماس جی مولر» از موسسه تحقیقاتی مکس-پلانک آلمان، سیارکی به نام ۱۹۹۹ AN10 در آگوست سال ۲۰۲۷ به فاصله ۳۰۰ هزار کیلومتری زمین خواهد رسید. همچنین در آوریل ۲۰۲۹ نیز سیارک دیگری که ۹۹۹۴۲ Apophis نام‌گذاری شده، از فاصله‌ای بسیار نزدیک و حدود ۳۷ هزار کیلومتری سیاره ما (یک دهم مسافت موجود میان زمین و کره ماه) عبور خواهد کرد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا