سیاره‌ فراخورشیدی بسیار داغ Reviewed by Momizat on . همانطور که میدانید نگرانی جهان امروز افزایش حرارت اتمسفر زمین است که بطور میانگین در طی قرن آینده چند درجه افزایش خواهد یافت. اما تصور کنید بر روی سیاره ای زندگ همانطور که میدانید نگرانی جهان امروز افزایش حرارت اتمسفر زمین است که بطور میانگین در طی قرن آینده چند درجه افزایش خواهد یافت. اما تصور کنید بر روی سیاره ای زندگ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » سیاره‌ فراخورشیدی بسیار داغ

سیاره‌ فراخورشیدی بسیار داغ

سیاره‌ فراخورشیدی بسیار داغ
همانطور که میدانید نگرانی جهان امروز افزایش حرارت اتمسفر زمین است که بطور میانگین در طی قرن آینده چند درجه افزایش خواهد یافت. اما تصور کنید بر روی سیاره ای زندگی میکنید که دمای اتمسفر آن ظرف مدت چند دقیقه میتواند به هفتصد درجه سانتی گراد برسد.

همچین سیاره‌ای به نام( اچ بی هشت شصت شش بی ) شناخته شده است. یک سیاره غول پیکر گازی که به دور ستاره ای که دویست سال نوری از زمین فاصله دارد میچرخد. نیروی گریز از مرکز مداری که پیرامون ستاره قرار دارد، آن  را از یک سیاره دور و قابل سکونت در مجاورت زمین تبدیل به ناحیه ای مشتعل و سوزان کرده. HD80606b  از سیاره عطارد نیز به خورشید نزدیکتر است. حسگرهای مادون قرمز تلسکوپهای فضایی اسپیدزر (NASA”s Spitzer Space)  درجه حرارت این سیاره را همانطور که با سیر نزولی به ستاره نزدیک میشد اندازه گرفت و مشاهده کردند که موج گرمای سیاره ای تا هشتصد درجه کلوین افزایش می یابد و ظرف مدت شش ساعت به هزار و پانصد درجه رسید. برای آن دسته از خوانندگان که دوست دارند همیشه به تصاویر چاپ شده هنری اعتراض کنند تصویری این جاست که نمونه بدیع ایجاد شده توسط یک برنامه کامپیوتری جدید است که تابش های تشعشعی را که  در این فرآیند منتقل میشود.
گریگوری لافلین،استاد ستاره شناسی و اختر فیزیک و سردبیر گزارش‌هایی که در مورد نتایج یافت شده در مجله نیچر (UCSC ) منتشر میشود گفت : ما نمیتوانیم تصویری مستقیم از سیاره بگیریم، اما استنباط میکنیم اگر شما به این سیاره بروید شرایط چگونه خواهدبود. توانایی رفتن به ماورای درک هنری و انجام واقعیت هایی شبیه سازی شده از آنچه واقعاً دوست دارید ببینید بسیار هیجان آور است. این اولین باری است که ما متوجه میشویم چه تغییراتی بر روی سیاره ای که خارج از منظومه شمسی ما واقع شده است، رخ میدهد این نتایج بسیار هیجان آورند زیرا سرنخ های مهمی در مورد ویژگی جوی آن سیاره به ما میدهد تلسکوپ‌های ناسا این سیاره را سی ساعت قبل و در خلال نزدیک شدن آن به ستاره رصد کردند. سیاره از پشت ستاره عبور کرد ( این رخداد دومین گرفتگی نامیده میشود ).

این موقعیت مناسبی برای لافلین و همکارانش بود که نمیدانستند در حالیکه رصد را برنامه ریزی میکردند سپس چه رخ میدهد. این گرفتگی به آنها اجازه میداد اندازه دقیقی از ستاره بگیرند و بنابر این میتوانستند درجه حرارت دقیق آن سیاره را تعیین کنند. این سیاره چهار برابر بزرگتر از مشتری است و هر ۱۱۱ روز یکبار به دور مدار خود میچرخد. لافلین میگوید : اگر میتوانستید ابرهایی را که بر فراز این سیاره شناورند ببینید، قطعا مشاهده می کردید که خورشید این سیاره بزرگتر وسرعت آن سریع تر و سریع تر میشود و روشنایی و درخشندگی آن افرایش می یابد.

پائول بالتر میگوید با یافتن ۲۰۰ سیاره جدید تفاوت و غرابت این دنیاهای تازه مرا به حیرت و شگفتی انداخته است. بالتر اندازه ستاره را با دقت بدست آورد و توانست مدار سیاره را نیز با دقت محاسبه کند. کار بالتر کاری  آشکار و واضح برای نیمی از سیاره های شناخته شده برون خورشیدی است. دانیل کاسن (Daniel Kasen )  توانست تصویری با برنامه ای جدید منتشر کند که میتواند شدت نوری که از سیاره ای تابان می آید را اندازه گیری وهمچنین نیز میتواند بازتاب نورهای منعکس شده از سطح سیاره را نیز اندازه گیری کند. انتظار میرود این سیاره زمانی که در ماه فوریه ( بهمن و اسفند ) از زمین رصد میشود از مقابل ستاره اش بگذرد و تیم های تحقیقاتی بتوانند دوبار این رخداد را ببینند.

منبع : سایت آسمان شب ایران

ماه نیرویی بیش از دو برابر نیرویی که خورشید بر امواج جزر و مد ﺗﺄثیر می گذارد اعمال می کند. در نتیجه جزر و مد به وضوح تابعی است از گردش ماه به دور زمین . ایجاد موج در روز و سیکل جزر در سطح هر جزئی از اقیانوس وجود دارد. دامنه ارتفاع موج  جزر و مد در اقیانوسهای آزاد در جایی که چندین سانتی متر آشفتگی در مرکز موج بالغ بر صدها کیلومتر آشفتگی می شود بسیار کم است.
به هر حال موج می تواند مطابق دستورالعمل خاصی زمانی که به نواحی اقلیمی می رسد افزایش پیدا کند و حجم عظیمی از آب را به فواصل کوچک رودخانه ها و دهانه ی رودها در وار ساحلی سرازیر ماید.
برای نمونه جزرومد در دهانه رودخانه  فاندی در کانادا با دامنه ای در حدود ۱۶و ۱۷ متر از کرانه دریا در دنیا ازسایر نواحی بیشتر است.
جزر و مدهای عظیم از این نوع را در سایر نواحی در سراسر جهان می توان مشاهده نمود. نظیر کانال بریستول در انگلستان. ساحل کیمبرلی در استرالیا و دریای اخوستسک در روسیه. جدول ۱ شامل گستره ی دامنه ی جزر و مد در مناطق با موج بلند است.
اغلب جزر و مدهای ساحلی کشندی شامل دو طغیان و دو فروکش با یک دوره نیم روزی دوازده ساعت و بیست و پنج دقیقه ای هستند. از این رو  برخی از سواحل وجود دارند که در آنجا جزر و مد تا دو مرتبه از لحاظ زمان جزر و مد  روزانه طولانی تر هستند یا اینکه دست کم تلفیقی از هر دو با اختلاف و نابرابری روزانه. اما به هر حال همیشه در دورهء روزانه یا نیم روزی ثابت هستند. میزان جزر و مد  در هر ماه قمری متغیر است. بلندترین جزر و مد ها جزر و مدهای بهاری نامیده می شوند که زمانی رخ می دهد که ماه و زمین و خورشید از نظر موقعیت مکانی  در یک خط مستقیم قرار می گیرند. (استقرار نقطه سه گانه)
یا کهکشند نامیده می شوند. و زمانی رخ می دهند که (neap)  کوتاهترین جزر و مد ها
ماه و زمین و خورشید در زوایای قائم نسبت به یکدیگر قرار بگیرند. (تربیع ماه)
ایزاک نیوتن پدیده نخست را چنین فرموله کرد ” هر روز اقیانوس می بایست دو مرتبه طغیان و فروکش کند و بیشترین ارتفاع آب نیز باید قاعدتاً در ساعت سوم پس از نزدیک شدن به نیمروز ظهر آن مکان اتفاق بیفتد.”
نخستین جدول جزر و مدی به همراه پیش بینی رویداد دامنه جزر و مد توسط نیروی دریایی انگلستان در سال ۱۸۳۳ میلادی متتشر گردید. هرچند اطلاعات راجع به نوسانات جزر و مد
مدتها پیش از آن و در قرن چهارده میلادی در دسترس بود.
طغیان و فروکش جزر و مد در طول خط ساحلی منطقه می تواند به صورت زیر توضیح داده شود: ارتفاع کم موج جزر و مد از صدها کیلومتر در سطح اقیانوس ها براساس چرخش به دور زمین تا زمانی که امواج در آن اقلیم به لب دریا برخورد نماید زیر ماه امتداد پیدا می کند.
جرم آب توسط گرانش ماه کشیده می شود و دهانه رودخانه ها را پر می نماید. جایی که این جرم آب هیچ راهی برای گریز و پراکنده شدن در اقیانوس نمی یابد این امر به تداخل امواج و انباشته شدن آب در دهانه رودخانه ها منجر می شود. در نتیجه سطح آب بالا می آید (سیکل جزر و مد)
جزر و مد در مسیر حرکت ماه مجدداً فروکش می کند و از سمت اقیانوس دور شده به زمین نزدیک می شود و اثر این گرانش روی آب اقیانوس ها تدریجاً کاهش پیدا می کند

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا