رباتی برای جستجوی آب در ماه فرستاده خواهد شد! Reviewed by Momizat on . در این مطلب ربات تازه ی ناسا به نام وایپر را می شناسیم که وظیفه ی جستجوی آب در ماه را بر عهده دارد. جزئیاتی به تازگی از این ربات و ماموریت آن منتشر شده است که د در این مطلب ربات تازه ی ناسا به نام وایپر را می شناسیم که وظیفه ی جستجوی آب در ماه را بر عهده دارد. جزئیاتی به تازگی از این ربات و ماموریت آن منتشر شده است که د Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » رباتی برای جستجوی آب در ماه فرستاده خواهد شد!

رباتی برای جستجوی آب در ماه فرستاده خواهد شد!

کره ماه

در این مطلب ربات تازه ی ناسا به نام وایپر را می شناسیم که وظیفه ی جستجوی آب در ماه را بر عهده دارد. جزئیاتی به تازگی از این ربات و ماموریت آن منتشر شده است که در ادامه در این خصوص مطالعه خواهیم کرد.

پیش از اینکه انسان مجددا پا در ماه بگذارد ناسا تصمیم گرفته ربات نسبتاً بزرگی را به قطب جنوب تنها قمر زمین است بفرستد، یعنی همان جایی که مأموریت آرتمیس انجام خواهد شد. این ربات وایپر (VIPER) نام دارد.

ربات وایپر در قطب جنوب ماه در جستجوی نشانه هایی از وجود آب (به شکل یخ) است. در موقعیتی که یخ مشاهده شود، وایپر اقدام به گرداوری نمونه می کند تا در نهایت دانشمندان ببینند آیا همراه قدیمی زمین می تواند مأموریت های آتی ناسا را پشتیبانی کند یا خیر. همان طور که می دانید، آب یکی از مهم ترین ضروریات سفرهای فضایی درازمدت و سرنشین دار محسوب می شود.

چهار ابزار علمی در ربات وایپر به کار برده شده است که برای سنجش محیط های مختلف کارایی بالایی دارد. یکی از این ابزارها، دریل حفاری برای جمع آوری نمونه از فضای زیر سطح ماه است. «اندرو دنیلز» مدیر پروژه وایپر در این رابطه بیان می کند:

«همان طور که حیات روی زمین به آب نیاز دارد، کلید اصلی سکونت روی ماه هم آب است. از ده سال قبل که وجود آب-یخ روی ماه تأیید شد، این سؤال به وجود آمد که آیا ماه می تواند منابع مورد نیاز برای زندگی فرازمینی را تأمین کند یا خیر. ربات وایپر به ما کمک می کند منابع آب را یافته و مقدار آن را تخمین بزنیم.»

ناسا در سال ۲۰۰۹ راکتی را به قطب جنوب ماه فرستاد و توانست وجود آب به صورت یخ  را در ماه کشف کند. مأموریت ربات وایپر کشف موقعیت این منابع آبی و درک ماهیت آن است تا بتوانیم برنامه های آتی را با دقت بیشتری بچینیم.

ربات وایپر ناسا منطقه ای به وسعت چندین کیلومتر مربع را طی می کند و با استفاده از ابزاری به نام «سیستم طیف سنج نوترونی» به دنبال آب می گردد. پس از حفاری و نمونه گیری، دو ابزار دیگر عملیات آنالیز نمونه را انجام داده و ترکیب شیمیایی آب را ارزیابی می کنند.

هنوز برنامه دقیقی برای ارسال ربات وایپر به ماه اعلام نشده، اما ظاهراً ناسا قصد دارد این ربات را تا پایان سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب کند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 136
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا