پرواز بالگرد بر فراز مریخ Reviewed by Momizat on .  ناسا تصمیم دارد بالگردی کوچک را به همراه مریخ‌نورد «مارس 2020» در سال 1399/2020 به سیاره سرخ بفرستد. به گزارش نجوم به نقل از وبگاه ناسا، این کاوشگر پرنده کوچک  ناسا تصمیم دارد بالگردی کوچک را به همراه مریخ‌نورد «مارس 2020» در سال 1399/2020 به سیاره سرخ بفرستد. به گزارش نجوم به نقل از وبگاه ناسا، این کاوشگر پرنده کوچک Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » پرواز بالگرد بر فراز مریخ

پرواز بالگرد بر فراز مریخ

پرواز بالگرد بر فراز مریخ

 ناسا تصمیم دارد بالگردی کوچک را به همراه مریخ‌نورد «مارس ۲۰۲۰» در سال ۱۳۹۹/۲۰۲۰ به سیاره سرخ بفرستد.

به گزارش نجوم به نقل از وبگاه ناسا، این کاوشگر پرنده کوچک «بالگرد مریخ» (The Mars Helicopter) نام‌گذاری شده است  و طراحی آن از امرداد ۱۳۹۲ در آزمایشگاه جی‌پی‌ال ناسا آغاز شد. بالگرد مریخ نخستین بالگردی خواهد بود که در جایی غیر از سیاره زمین به پرواز در می‌آید و مأموریت آن آزمونی برای امکان پرواز بالگردها و هواپیماهای سنگین‌تر از هوا (چگال‌تر از هوا) در جو سیاره مریخ است. جو مریخ بسیار رقیق‌تر از جو سیاره زمین است و به همین دلیل پرواز بالگرد و هواپیما در آن چالش‌برانگیز است. غلظت جو مریخ در سطح آن برابر غلظت جو زمین در ارتفاع ۳۰ کیلومتری بالای سطح زمین است. این در حالی است که بالگردها روی زمین حداکثر تا ارتفاع ۱۲ کیلومتری پرواز کرده‌اند. برای این که این بالگرد بتواند در جو مریخ پرواز کند باید تا حد ممکن سبک ساخته می‌شد و موتورهایش تا حد ممکن نیرومند  طراحی می‌شدند.

بالگرد مریخ به‌اندازه توپ تنیس است و حدود ۱/۸ کیلوگرم جرم دارد. این بالگرد دارای دو پره است که در جهت مخالف یکدیگر می‌گردند. سرعت چرخش پره‌های این بالگرد ۳ هزار دور در دقیقه و تقریبا ده برابر سرعت چرخش پره بالگردها روی زمین است تا امکان پرواز آن در جو رقیق مریخ را فراهم کند. این بالگرد سلول‌های خورشیدی دارد که باتری‌های لیتیومی آن را شارژ می‌کنند. همچنین سامانه‌ای گرمایشی این بالگرد را در مقابل سرمای شب‌های مریخ محافظت می‌کند.

بالگرد مریخ ابتدا بر دوش مریخ‌نورد ۲۰۲۰ سوار خواهد شد. پس از فرود آمدن مریخ‌نورد روی سطح مریخ و یافتن جای مناسب، این بالگرد از پشت مریخ‌نورد پیاده خواهد شد و پروازش را آغاز خواهد کرد. بالگرد مریخ به‌صورت خودکار پرواز می‌کند و به دلیل فاصله چندین دقیقه نوری بین زمین و مریخ و زمان‌بر بودن رسیدن سیگنال‌های ارسالی از زمین، پرواز آن از زمین کنترل نمی‌شود. قرار است این بالگرد به مدت ۳۰ روز فعال باشد و در این مدت پنج بار پرواز کند. در نخستین پرواز، این بالگرد سه متر ارتفاع می‌گیرد و ۳۰ ثانیه در هوا خواهد بود. بالگرد مریخ در پروازهای بعدی پروازهایی تا ۹۰ ثانیه خواهد داشت و مسافت‌های طولانی‌تری تا حد چند صد متر را پرواز خواهد کرد. اگر مأموریت این بالگرد با شکست مواجه شود اشکالی در مأموریت مریخ‌نورد ۲۰۲۰ پیش نخواهد آمد. طبق برنامه‌ریزی فعلی قرار است اعزام مریخ‌نورد ۲۰۲۰ و بالگرد همراه آن به فضا در تیر-مرداد ۱۳۹۹/ژوئیه ۲۰۲۰ انجام شود. این دو در فوریه ۲۰۲۱/بهمن-اسفند ۱۳۹۹ به مریخ خواهند رسید.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا