تلاش ناسا برای کاوش مناطق کمتر شناخته شده جو زمین Reviewed by Momizat on . ناسا درحال برنامه‌ریزی برای بررسی بخش کمتر شناخته شده‌ای از جو زمین در سال جاری است و دو فضاپیما پرتاب خواهد کرد تا نحوه برهم‌کنش یونوسفر با فضا را زیر نظر بگیر ناسا درحال برنامه‌ریزی برای بررسی بخش کمتر شناخته شده‌ای از جو زمین در سال جاری است و دو فضاپیما پرتاب خواهد کرد تا نحوه برهم‌کنش یونوسفر با فضا را زیر نظر بگیر Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » تلاش ناسا برای کاوش مناطق کمتر شناخته شده جو زمین

تلاش ناسا برای کاوش مناطق کمتر شناخته شده جو زمین

تلاش ناسا برای کاوش مناطق کمتر شناخته شده جو زمین

ناسا درحال برنامه‌ریزی برای بررسی بخش کمتر شناخته شده‌ای از جو زمین در سال جاری است و دو فضاپیما پرتاب خواهد کرد تا نحوه برهم‌کنش یونوسفر با فضا را زیر نظر بگیرد.

اولین ماموریت از دو ماموریت، گلد نام دارد (GOLD سرواژه Global-scale Observations of the Limb and Disk به معنی مشاهدات لبه و قرص در مقیاس جهانی) که ۵ بهمن/ ۲۵ ژانویه بر موشک آریان ۵ (Ariane 5) از کورو در گویان فرانسه، پرتاب خواهد شد. اواخر امسال (میلادی)، بخش دوم ماموریت که آیکون (ICON سرواژهIonospheric Connection Explorer  به معنی جست‌وجوگر ارتباط یونوسفری) نام دارد، به فضا پرتاب خواهد شد.

برنامه این است که چگونگی برهم‌کنش بین بادهای خورشیدی و دیگر مولفه‌های آب‌وهوای فضایی با جو بالایی زمین، یعنی یون‌سپهر (یونوسفر) و گرماسپهر (ترموسفر)، در ارتفاع ۹۷ کیلومتری، بررسی شود. این ناحیه پیوسته درحال تغییر است و شرایط زمینی و فضایی بر آن تاثیر می‌گذارد.

سارا جونز (Sarah Jones)، دانشمند ماموریت گلد در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند، در بیانیه‌ای گفت: « همین حالا هم مدل‌هایی داریم که شامل اطلاعات علمی بسیار خوب هستند، اما اندازه‌گیری‌های جدید منجر به درک بهتر سازوکار فیزیکی در این مدل‌ها خواهد شد.»

گلد در مداری زمین ثابت در ۳۵ هزار کیلومتری بالای سطح زمین قرار خواهد گرفت. در آن جا، چشم‌اندازی مستمر از زمین و جو بیرونی آن خواهد داشت و هر نیم ساعت، تصویری کامل از یونوسفر و جو بالایی زمین به دست خواهد آورد که اندازه‌‌گیری‌های بزرگ مقیاسی را از منطقه فراهم خواهد کرد.

مدتی بعد در سال ۱۳۹۷/۲۰۱۸، آیکون برای مشاهده نمایی نزدیکتر، به فضا پرتاب خواهد شد و با قرار گرفتن در مداری با ارتفاع ۵۶۵ کیلومتر، بارها و بارها از میدان دید گلد عبور خواهد کرد تا داده‌های آن‌ها همپوشانی داشته باشد.

امید است که این ماموریت به ما کمک کند تا بفهمیم بادهای خورشیدی، هاریکن‌ها و طوفان‌های ژئومغناطیسی چگونه بر جو بالایی زمین تاثیر می‌گذارد. دانشمندان همچنین علاقه‌مندند بدانند ال نینو (El Niño) چه اثراتی دارد، در حالی که طوفان‌های حاره‌ای نیز ممکن است باعث ایجاد تغییراتی شوند.

گلد همچنین، بر اختلالات ناشی از یونوسفر در شب، به شکل حباب‌های گاز باردار که می‌تواند با ارتباطات رادیویی تداخل کند و نتیجه طوفان‌های مغناطیسی است، نظارت می‌کند.

داگ رولند (Doug Rowland)، دانشمند ماموریت آیکون از گودارد ناسا، در بیانیه‌ای گفت: «ما تصور می‌کردیم که صرفا بادهای خورشیدی بر یونوسفر اثر می‌گذارند و فقط جو پایینی تحت تاثیر آب و هوای زمینی قرار می‌گیرد.»

اکنون با این ماموریت خواهیم فهمید که چگونه هم آب‌وهوای فضایی و هم زمینی جو بالایی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا