شامگاه شنبه ۲۱ مرداد اوج بارش شهابی برساوشی خواهد بود Reviewed by Momizat on . بارش شهابی برساوشی که شاید مشهور‌ترین و جذاب‌ترین بارش شهابی در میان بارش‌های شهابی سراسر سال است، ساعت 23:30 شنبه 21 امرداد به اوج فعالیت خود خواهد رسید. پیش‌ب بارش شهابی برساوشی که شاید مشهور‌ترین و جذاب‌ترین بارش شهابی در میان بارش‌های شهابی سراسر سال است، ساعت 23:30 شنبه 21 امرداد به اوج فعالیت خود خواهد رسید. پیش‌ب Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » شامگاه شنبه ۲۱ مرداد اوج بارش شهابی برساوشی خواهد بود

شامگاه شنبه ۲۱ مرداد اوج بارش شهابی برساوشی خواهد بود

 شامگاه شنبه 21 مرداد اوج بارش شهابی برساوشی خواهد بود

بارش شهابی برساوشی که شاید مشهور‌ترین و جذاب‌ترین بارش شهابی در میان بارش‌های شهابی سراسر سال است، ساعت ۲۳:۳۰ شنبه ۲۱ امرداد به اوج فعالیت خود خواهد رسید.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که نرخ سرسویی ساعتی (ZHR) این بارش در امرداد ۹۶ عددی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ خواهد بود.  ZHR حد‌اکثر تعداد شهاب‌هایی است که در یک ساعت، در زمان اوج بارش، در شرایط ایده‌آل، در سرسوی ناظر قابل مشاهده است. واضح است که هرچه عدد آن بزرگ‌تر باشد، بارش پر‌بار‌تر خواهد بود.
بارش شهابی برساوشی به سبب حرکت زمین از نزدیکی و یا از میان توده مواد به‌جا مانده از دنباله‌دار سوئیفت- تاتل در مدار زمین به‌وقوع می‌پیوندد. زمین در حرکت سالیانه‌اش به دور خورشید از نقاطی عبور می‌کند که ذرات برجای مانده از دنباله‌دار‌ها و سیارک‌ها در آن‌‌ها وجود دارد، این ذرات در دام گرانش زمین گرفتار شده و به سمت زمین سقوط می‌کنند و پس از عبور از جو بر اثر اصطکاک با مولکول‌های جو می‌سوزند. در نتیجه این امر نور‌هایی ایجاد می‌شود که ناظران زمینی این‌نور‌ها را با نام شهاب می‌شناسند.

هرچند براساس ZHR می‌توان گفت این بارش بسیار پرفروغ است؛ اما حضور ماه با فاز ۸۳درصد (منظور از فاز میزان سطح روشن ماه است)، از حدود ساعت ۲۲:۳۰ منجربه کم‌فروغ‌تر شدن این بارش خواهد شد.
در حضور ماه می‌توان شهاب‌های پرفروغ و آذر‌گوی‌ها را رصد کرد و شاید فرصت مناسبی برای منجمان آماتور باشد تا به ثبت شهاب‌ها با استفاده از آنتن‌های رادیویی بپردازند(برای کسب اطلاعات در این زمینه به آرشیو ماهنامه نجوم مراجعه کنید).

بد نیست بدانیم این بارش‌ به این سبب برساوشی نامیده می‌شود که کانون آن در صورت فلکی اسطوره‌ای برساوش قرار دارد، یعنی امتداد شهاب‌های این بارش به صورت فلکی برساوش می‌رسد.
در شب بارش ممکن است شهاب‌های دیگری را نیز ببینید که متعلق به بارش برساوشی نباشند و از این راه تا حدودی می‌توان فهمید آیا این شهاب‌ها متعلق به بارش برساوشی هستند یا خیر.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا