رهاسازی آرایه‌ خورشیدی آزمایشیِ ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا Reviewed by Momizat on . به‌تازگی، نوعی آرایۀ خورشیدی بازشونده برای نصب در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساخته شده بود که پس از سپری کردن یک هفته عملکرد آزمایشی بسته نشد و به‌ناچار در فضا ره به‌تازگی، نوعی آرایۀ خورشیدی بازشونده برای نصب در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساخته شده بود که پس از سپری کردن یک هفته عملکرد آزمایشی بسته نشد و به‌ناچار در فضا ره Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » رهاسازی آرایه‌ خورشیدی آزمایشیِ ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا

رهاسازی آرایه‌ خورشیدی آزمایشیِ ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا

رهاسازی آرایه‌ خورشیدی آزمایشیِ ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا

به‌تازگی، نوعی آرایۀ خورشیدی بازشونده برای نصب در ایستگاه فضایی بین‌المللی ساخته شده بود که پس از سپری کردن یک هفته عملکرد آزمایشی بسته نشد و به‌ناچار در فضا رها شد.

به گزارش مجله نجوم به نقل از وبگاه ناسا، این آرایۀ خورشیدی که روسا (ROSA سرواژۀ Roll-Out Solar Arrayبه معنی آرایۀ خورشیدی بازشونده) نام داشت و در انتهای بازوی رباتیک ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب شده بود، در ۲۸ خرداد با ارسال فرمانی از زمین باز شد. این آرایه به مدت یک هفته عملکرد آزمایشی داشت که از این طریق لرزش‌ها و عملکرد واقعی آن در آفتاب و سایه بررسی شد. قرار بود پس از اتمام عملکرد آزمایشی، این آرایۀ خورشیدی دوباره بسته شود و با فضاپیمای دراگون، متعلق به شرکت اسپیس ایکس، از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شود. اما به دلیل بسته نشدن آرایه تصمیم گرفته شد که به‌صورت باز از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا و در فضا رها شود. طبق اعلام سازمان ناسا، رها شدن این آرایه در فضا خطری برای ایستگاه فضایی بین‌المللی و یا سایر فضاپیماهایی که به آن سفر می‌کنند ندارد. فیلم لحظۀ رهاسازی این آرایۀ خورشیدی در فضا را می‌توانید در وبگاه سازمان ناسا مشاهده کنید.

آرایه‌های خورشیدی برای تولید برق مصرفی ماهواره‌ها و فضاپیماها از تابش خورشید استفاده می‌شوند. آرایۀ خورشیدی بازشونده که از مواد قابل‌انعطاف ساخته شده سبک‌تر، کوچک‌تر، پرتوان‌تر و ارزان‌تر از نمونه‌های پیشین است و قابلیت ساخته‌ شدن را در ابعاد مختلف دارد. در پرتاب محموله‌های فضایی وزن و فضای اشغال‌ شده بسیار مهم هستند. این آرایۀ خورشیدی ۲۰ درصد سبک‌تر از نمونه‌های پیشین است و یک‌چهارم آن‌ها جا می‌گیرد و در صورت کاربرد موفقیت‌آمیزشان در ماهواره‌های مخابراتی، می‌توان پهنای باند آن‌ها را افزایش داد. همچنین، امکان استفاده از این نوع آرایۀ خورشیدی در مأموریت‌های بعدی ماه و مریخ وجود دارد. چند سال پیش، این آرایه روی زمین در شرایط خلأ آزمایش شده بود؛ اما این نخستین آزمایش آرایۀ خورشیدی بازشونده در فضا و در شرایط عملکرد واقعی بود.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا