آیا لوگوی پپسی روی ماه رویت شد؟
تجربه های ناخوشایندی مثل باورپذیری بخشی از جامعه نسبت به شوخی درج لوگوی شرکت نوشابه سازی در ماه که نشان از آسیب پذیری آنها در برابر شایعات شبه علمی، ضعف تفکر علمی در لایه های مختلف اجتماعی و ضریب نفوذ خبر رسانه های غیررسمی نسبت به رسانه های رسمی در بخشی از جامعه دارد فرصتی برای شناخت عمیق تر جامعه و شناسایی و رفع علل فرهنگی و اجتماعی بروز این آسیب هاست.
پایگاه ایسنا دیدگاه دکتر منصور وصالی، استاد فیزیک (نجوم) و از صاحبنظران حوزه ترویج علم را دراین باره جویا شده است.
دکتر وصالی با بیان اینکه توجه به شبه علم مختص جامعه ایران نیست و در همه کشورها لااقل بخشی از مردم به این قبیل مطالب که عمدتا ایده جالب و خارق العاده ای دارند جلب می شوند اظهار کرد: البته در کشورهای پیشرفته وقتی موضوعات شبه علمی جذاب برای مردم، مطرح می شود، مراکز علمی سریعا واکنش نشان می دهند؛ مثلا چندی پیش وقتی مخالفان نظریه داروین، فیلمی درباره نظریه خود در رسانه های ایالات متحده منتشر کردند، انجمن آمریکایی پیشبرد علم شدیدا واکنش نشان داد و در مورد آن به رسانه ها، دانشمندان، معلمان و غیره هشدار داد؛ ولی متاسفانه در کشور ما دانشگاه ها و انجمن های علمی هیچ واکنشی در مقابل این قبیل مطالب نشان نمی دهند که علت آن عدم شناخت صحیح اجتماع علمی کشور از علم مدرن و ساز و کارهای آن و ضرورت های برخورد با شبه علم است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد اخیر جا داشت انجمن نجوم در قبال این شایعه که در جامعه دامن زده شده واکنش نشان می داد حتی اگر این خبر درست بود با توجه به جنبه اجتماعی وسیع آن، وظیفه انجمن بود که برای تبیین دقیق آن و جلوگیری از شاخ و برگ دادن بی مورد به آن وارد عمل شود.
این استاد فیزیک در ادامه درباره امکان علمی درج نشان های تبلیغاتی بر ماه با لیزر که در شایعه اخیر مطرح شده است، گفت: پاسخ دقیق به این سئوال نیازمند محاسبات بسیاری است؛ ولی طبق یک بررسی سرانگشتی که دیروز پس از شنیدن این شایعه انجام دادم، نیازمند انرژی فوق العاده زیادی است؛ مضافا اینکه کره ماه با قطری یک چهارم زمین جرم آسمانی کروی عظیمی است که درج تصویر بر روی آن را تقریبا غیر ممکن می نماید.
تبلیغات
با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک