در ماه هم زلزله می آید؟ Reviewed by Momizat on . وقوع زلزله در زمین اتفاقی طبیعی است اما اگر بگویند که در ماه زلزله می آید می تواند یک بحث داغ و جالب برای علاقمندان به نجوم باشد. ماه لرزه چگونه رخ می دهد؟ با ت وقوع زلزله در زمین اتفاقی طبیعی است اما اگر بگویند که در ماه زلزله می آید می تواند یک بحث داغ و جالب برای علاقمندان به نجوم باشد. ماه لرزه چگونه رخ می دهد؟ با ت Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اصطلاحات علم نجوم » در ماه هم زلزله می آید؟

در ماه هم زلزله می آید؟

وقوع زلزله در زمین اتفاقی طبیعی است اما اگر بگویند که در ماه زلزله می آید می تواند یک بحث داغ و جالب برای علاقمندان به نجوم باشد.

ماه لرزه چگونه رخ می دهد؟

با توجه به یافته های سال های اخیر، در ماه هم زلزله رخ می دهد و علت این پدیده هم سرد شدن ماه و منقبض شدن پوسته ی آن است. زمانی که دمای ماه کاهش می آید، با منقبض شدن آن پوسته ی ماه دچار شکسته می شود و لرزش هایی رخ می دهد که با ابزارهای عصر آپولو ثبت گردیده است. این ابزار ها توسط فضانوردانی که بلا به کره ی ماه سفر کرده اند نصب شده است و می تواند رخداد هایی که روی ماه اتقاق می افتد را ثبت کند.

همچنین زلزله های ماه، به واسطه ی دستگاهی دیگر به نام مدارگرد قمری ثبت می شود که اطلاعات دقیق تری را در اختیار اخترشناسان می گذارد.

جزئیات و دفعات زلزله در ماه

به طور کلی حدود ۵ لرزه نگار توسط فضانوردان آپولو بر روی کره ی ماه نصب شده اند که در سال ۱۹۷۷ برای ان ها مشکلی پیش آمد. اما پیش از آن، حدود ۲۸ گزارش لرزش را ثبت کرده و دانشمندان را از آن آگاه کردند.

در دو دهه ی ۶۰ و ۷۰ میلادی، ماه لرزه های ثبت شده از سوی لرزه نگارها، بزرگی  بین ۲ تا ۵ ریشتر زمین لرزه های زمین را داشتند که سطح این کره ی سفید را لرزانده است.

۸ زلزله در ماه رخ داده است که عمق آن حدود ۳۱ کیلومتری بوده است و دانشمندان با استفاده از مدارگرد های قمری توانستند تا گسل های ماه را نیز شناسایی کنند و محل دقیق وقوع ماه لرزه ها را نیز شناسایی کنند.

بر اساس تحقیقات تازه تری که از سوی دانشمندان انجام شد، آنها یافتند که گسل های موجود بر روی ماه، بر اثر فعالیت درونی ایجاد شده اند و این رخداد ارتباطی با برخورد سیارک ها ندارد.

چه زمانی ماه لرزه اتفاق می افتد؟

یافته ی دیگری که از این مطالعات به دست آمد، زمان رخداد ماه لرزه ها بود که مشخص شد، از ۸ ماه لرزه ی اتفاق افتاده، ۶ عدد از آن ها زمانی اتفاق افتاده اند که ماه در دورترین فاصله از زمین بوده است و در واقع در نقطه ی اوج قرار داشته است. زمانی که ماه در نقطه ی اوج قرار دارد، بیشترین فشار جاذبه از سوی زمین به ماه وارد می شود.

توماس وارترز که نویسنده ی اصلی این مقاله بوده است، بیان می کند که احتمال دارد، وقوع این ۸ ماه لرزه مرتبط با فشار و جاذبه زمین باشد و نیروهای جزر و مدی نیز بر روی آن تاثیرگذار بوده باشند.

با این حال پیشنهاد برخی از دانشمندان و استادان زمین شناسی این است که بازهم باید به ماه برگشت و تحقیقات را به شکل مدرن تر و کامل تری انجام داد تا آموزه های بیشتری را از ماه کسب کنیم.

کلام پایانی

در این مطلب به جزئیات و توضیحاتی در خصوص ماه لرزه (وقوع زلزله در ماه) بیان کردیم تا اطلاعات بیشتری در خصوص رخداد های ماه به علاقمندان ارائه دهیم. شما چه دانسته های عجیب دیگری را در خصوص کره ی ماه می دانید؟

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • دیدگاه (1)

    ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا