ماهواره هواشناسی جدید تصاویر بی‌نظیری از زمین ثبت کرد Reviewed by Momizat on . با وجود اختلالات مداوم، ماهواره آب و هوایی سازمان نوآ (NOAA) به نام  GOES-17 اکنون- فقط 30 روز پس از راه‌اندازیش- تصاویری با کیفیت بسیار بالا از زمین ارسال می‌ک با وجود اختلالات مداوم، ماهواره آب و هوایی سازمان نوآ (NOAA) به نام  GOES-17 اکنون- فقط 30 روز پس از راه‌اندازیش- تصاویری با کیفیت بسیار بالا از زمین ارسال می‌ک Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » ماهواره هواشناسی جدید تصاویر بی‌نظیری از زمین ثبت کرد

ماهواره هواشناسی جدید تصاویر بی‌نظیری از زمین ثبت کرد

ماهواره هواشناسی جدید تصاویر بی‌نظیری از زمین ثبت کرد

با وجود اختلالات مداوم، ماهواره آب و هوایی سازمان نوآ (NOAA) به نام  GOES-17 اکنون- فقط ۳۰ روز پس از راه‌اندازیش- تصاویری با کیفیت بسیار بالا از زمین ارسال می‌کند.

ماهواره GOES-17 که در حال حاضر سیاره‌مان را از مداری ثابت در ارتفاع ۳۵۹۰۰ کیلومتری بالای استوا زیر نظر گرفته است، ماموریت دارد با ابزار «تصویربردار پیشرفته مبنا» یا «ای‌بی‌آی» (ABI) خود پدیده‌های جوی، اقیانوسی، و محیط زیستی را در نیمکره غربی مشاهده کند و با استفاده از ابزارهای تصویربرداری فرابنفش و پرتو ایکس، و نیز آشکارسازهای میدان مغناطیسی و ذرات اتمی به سنجش شرایط خورشید و فضا بپردازد.

عملکرد دستگاه ABI به روش عکس‌برداری در ۱۶ نوار جداگانه نور است: دو نوار مرئی، چهار نوار فروسرخ نزدیک و ده نوار فروسرخ. تحلیل نور بازتابیده هرکدام از این طول موج‌ها اطلاعات مهمی را درباره غبار، گردوخاک، دود، بخار آب، مه، باد و پوشش گیاهی به ما می‌دهد.

اما ۱۳ عدد از کانال‌های ای‌بی‌آی درحال حاضر کار نمی‌کنند چراکه سامانه خنک‌کننده این دستگاه، پس از قرارگیری ماهواره در مدار، به درستی روشن نشد. با توجه به اعلامیه رسمی دوم خرداد/ ۲۳ مه، فناوری بسیار حساس این دستگاه فقط در صورتی کار می‌کند که در دمای ۲۱۳ºc- نگهداری شود.

گروه درحال حاضر تلاش می‌کند تا سامانه خنک کننده را با «انجام دادن انواع اقدامات اصلاحی ممکن» تعمیر کند. آن‌ها خاطرنشان کردند که ماهواره هنوز در مرحله آزمایش‌های پس از پرتاب قرار دارد که انتظار می‌رود تا اواخر سال ۲۰۱۸ ادامه یابد.

البته وضعیت فعلی ماهواره برای ما که در زمینه پایش آب و هوا کار نمی‌کنیم و فقط می‌خواهیم عکس‌های زیبا ببینیم به اندازه کافی خوب است؛ سه کانالی که کار می‌کنند نور را در دو نوار مرئی (آبی و قرمز) و یک نوار فروسرخ نزدیک جمع می‌کنند که برای بررسی پوشش گیاهی عالی است.

این تصاویر با ترکیب داده نوری جمع آوری شده از هر سه نوار در تاریخ ۳۰ اردیبهشت/ ۲۰ مه ساخته شده است. نتیجه کار شبیه رنگ‌هایی است که ما با چشم غیرمسلح می‌بینیم، اما وضوحی بسیار فراتر از توان قرنیه و شبکیه ما دارد.

گروه با ترکیب کردن بسیاری از تصاویر این چنینی که در طول روز گرفته شده‌ است، توانست  ویدیوی کوتاه اما تماشایی را از زمین هنگام غروب خورشید تهیه کند.

شاید این ماهواره نیاز به برطرف کردن چند مشکل داشته باشد، اما در کل برای ماه اول کارش بد عمل نکرده است.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا