آلما شبکه‌ای از رشته‌ها را در زایشگاهی ستاره‌ای آشکار کرد Reviewed by Momizat on . داده‌های جدید از آرایه میلی‌متری و زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما یا «آلما» (ALMA) و دیگر تلسکوپ‌ها برای ایجاد این تصویر خیره‌کننده به کار رفته است که شبکه‌ای رشته‌ا داده‌های جدید از آرایه میلی‌متری و زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما یا «آلما» (ALMA) و دیگر تلسکوپ‌ها برای ایجاد این تصویر خیره‌کننده به کار رفته است که شبکه‌ای رشته‌ا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » آلما شبکه‌ای از رشته‌ها را در زایشگاهی ستاره‌ای آشکار کرد

آلما شبکه‌ای از رشته‌ها را در زایشگاهی ستاره‌ای آشکار کرد

آلما شبکه‌ای از رشته‌ها را در زایشگاهی ستاره‌ای آشکار کرد

داده‌های جدید از آرایه میلی‌متری و زیرمیلی‌متری بزرگ آتاکاما یا «آلما» (ALMA) و دیگر تلسکوپ‌ها برای ایجاد این تصویر خیره‌کننده به کار رفته است که شبکه‌ای رشته‌ای را در سحابی جبار نشان می‌دهد. ساختارهای رشته‌ای در این تصویر تماشایی،  به رنگ قرمز گرم و آتشین مشاهده می‌شوند، اما در واقعیت چنان سرد هستند که ستاره‌شناسان باید از تلسکوپ‌هایی مانند آلما برای مشاهده آن‌ها استفاده کنند.

این تصویر دیدنی و غیرعادی بخشی از سحابی معروف جبار را نشان می‌دهد که یک منطقه تشکیل ستاره‌ها ‌است و در فاصله‌ حدود ۱۳۵۰ سال نوری از زمین واقع است. مجموعه ستاره‌های آبی روشن و سفید در سمت چپ و پایین تصویر، خوشه ذوزنقه است. این خوشه از ستاره‌های داغ جوان تشکیل شده‌ که فقط چند میلیون سال عمر دارند و قلب سحابی جبار و عامل اصلی برانگیختگی این سحابی بزرگ هستند.

ساختارهای تار مانند در این تصویر بزرگ، رشته‌های طولانی گاز سرد هستند که فقط برای تلسکوپ‌هایی که در محدوده طول موج میلیمتری کار می‌کنند قابل مشاهده هستند.آن‌ها در هیچ‌یک از دو طول موج مرئی و فروسرخ قابل مشاهده نیستند و آلماتنها ابزار موجود برای اخترشناسان برای بررسی آن‌ها است. این گاز باعث شکل‌گیری ستاره‌های نوزاد می‌شود؛ به این ترتیب که به تدریج تحت نیروی گرانش خود فرو می‌ریزد تا زمانی که به اندازه کافی فشرده و تبدیل به یک پیش‌‍‌ستاره ‌شود.

 دانشمندانی که این داده‌ها را جمع‌آوری کردند، به کمک آلمابه دنبال ردپای گاز +N۲H (دیازنیلیوم) بودند که بخشی از این سازه‌ها را تشکیل می‌دهد.  از طریق انجام این پژوهش، این دانشمندان موفق به شناسایی شبکه‌ای از ۵۵ رشته شدند.

سحابی جبار نزدیک‌ترین منطقه ستاره‌زایی شدید به زمین است و به همین دلیل اخترشناسان برای شناختن نحوه شکل‌گیری ستاره‌ها و تکامل آن‌ها در چند میلیون سال اول زندگی خود، آن را به‌طور دقیق بررسی می‌کنند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا