تلسکوپ فضایی جیمز وب قدم به مرحله جدید گذاشت Reviewed by Momizat on . تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین‌بار در قامت سازه‌ای کامل درخواهد آمد. دو بخش اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین‌بار در کالیفرنیا در کنار هم قرار گرفتند تا ب تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین‌بار در قامت سازه‌ای کامل درخواهد آمد. دو بخش اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین‌بار در کالیفرنیا در کنار هم قرار گرفتند تا ب Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » تلسکوپ » تلسکوپ فضایی جیمز وب قدم به مرحله جدید گذاشت

تلسکوپ فضایی جیمز وب قدم به مرحله جدید گذاشت

تلسکوپ فضایی جیمز وب قدم به مرحله جدید گذاشت

تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین‌بار در قامت سازه‌ای کامل درخواهد آمد. دو بخش اصلی تلسکوپ فضایی جیمز وب برای نخستین‌بار در کالیفرنیا در کنار هم قرار گرفتند تا به‌زودی این تلسکوپ به‌صورت رصدخانه‌ای کامل درآید. تلسکوپ نور مرئی جیمز وب و ماژول مجتمع ابزارهای علمی (به اختصار OTIS سرواژۀ the optical telescope and integrated science instrument module ) در روز سوم بهمن از مرکز فضایی جانسون، در ایالت تگزاس، با فاصلۀ حدود ۱۹۰۰ کیلومتر به کارگاه شرکت سازنده رسیدند. مرکز فضایی جانسون جایی بود که این ماژول آزمایش‌های برودتی را در آنجا پشت سرگذاشت.

 طبق گفتۀ مدیر پروژه، این قدم بزرگی است. وی معتقد است، تلسکوپ فضایی جیمز وب حاصل زحمت حدود هزار دانشمند و مهندس از سراسر دنیاست و آن‌ها هر آزمایشی برای اطمینان از درستی عملکرد ابزارهای این تلسکوپ انجام خواهند داد تا دانشمندان به راحتی در پی نخستین پرتوهای نور در عالم و یا سیارات زیست‌پذیر باشند.

تلسکوپ نور مرئی جیمز وب و ماژول مجتمع ابزراهای علمی در کانتینر ویژه­ای به نام «حمل‌کنندۀ تلسکوپ فضایی برای هوا، زمین و دریا» (به اختصار STTARS سرواژۀ Space Telescope Transporter for Air, Road and Sea ) قرارگرفت و سپس با بلیطی یک سره به سواحل کالیفرنیا فرستاده شد. حالا دو بخش اصلی، یعنی تلسکوپ نور مرئی جیمز وب و ماژول مجتمع ابزارهای علمی، و همچنین اجزای مجتمع فضاپیما در کارگاه شرکت سازنده آمادۀ مونتاژ هستند. از حالا به بعد، تمام اجزای تلسکوپ باید به ترتیب نصب و آزمایش شوند؛ این کار به خودی خود کار حساس و زمان‌بری است. بنابراین، کل تابستان آینده به نصب بخش‌های گوناگون این تلسکوپ خواهد گذشت تا بزرگ‌ترین تلسکوپ فضایی دنیا شکل گیرد. بعد از این مرحله، نوبت آزمایش آن در قامت تلسکوپی کامل خواهد بود. قرار است تلسکوپ جیمز وب در سال ۲۰۱۹/۱۳۹۸ از پایگاه فضایی گویان فرانسه، در امریکای جنوبی، به فضا پرتاب شود. در این صورت، جیمز وب به قدرتمندترین تلسکوپ مادون قرمز جهان در دهۀ آینده تبدیل خواهد شد. امید است که این تلسکوپ فضایی در حل اسرار منظومۀ شمسی، یافتن سیارات فراخورشیدی و شاید کشف اسرار ساختار عالم، سرچشمۀ آن و جایگاه ما نقش به سزایی داشته باشد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا