سیارک یا دنباله‌داری بیگانه در حال عبور از منظومه شمسی رصد شد Reviewed by Momizat on . جرم فضایی کوچکی با سرعت بسیار زیاد از قسمت‌های داخلی منظومۀ شمسی در حال عبور است که محققان می‌گویند از فضای میان ‌ستاره‌ای آمده باشد. به گزارش مجله نجوم به نقل جرم فضایی کوچکی با سرعت بسیار زیاد از قسمت‌های داخلی منظومۀ شمسی در حال عبور است که محققان می‌گویند از فضای میان ‌ستاره‌ای آمده باشد. به گزارش مجله نجوم به نقل Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » سیارک یا دنباله‌داری بیگانه در حال عبور از منظومه شمسی رصد شد

سیارک یا دنباله‌داری بیگانه در حال عبور از منظومه شمسی رصد شد

سیارک یا دنباله‌داری بیگانه در حال عبور از منظومه شمسی رصد شد

جرم فضایی کوچکی با سرعت بسیار زیاد از قسمت‌های داخلی منظومۀ شمسی در حال عبور است که محققان می‌گویند از فضای میان ‌ستاره‌ای آمده باشد.

به گزارش مجله نجوم به نقل از وبگاه ناسا، این سیارک یا دنباله‌دار کوچک که فعلاً  آ/۲۰۱۷ یو۱ (A/2017 U1) نامگذاری شده است فقط ۴۰۰ متر قطر دارد و روز ۲۷ مهرماه با تلسکوپ پن‌استارز، که در هاوایی مستقر است، کشف شد. جرم کشف‌ شده سرعت بسیار زیادی دارد؛ به همین دلیل اخترشناسان می‌گویند جرمی بیگانه است که از خارج منظومۀ شمسی و از فضایی میان ‌ستاره‌ای آمده است. شکل مدار و سرعت این جرم به‌گونه‌ای است که احتمال ندارد متعلق به منظومۀ شمسی باشد. به دلیل سرعت زیاد، این جرم پس از عبور از کنار خورشید، دوباره از منظومۀ شمسی خارج خواهد شد و به مسیر خود در فضای میان ستاره‌ای ادامه خواهد داد. اخترشناسان در تلاش هستند که با رصدهای دقیق‌تر اطلاعات بیشتری دربارۀ منشأ و ترکیبات این جرم فضایی پیدا کنند. اگر این جرم واقعاً از فرای منظومۀ شمسی آمده باشد، نخستین جرم میان‌ ستاره‌ای است که اخترشناسان آن را شناسایی و رصد کرده‌اند. مسیر این جرم فضایی نشان می‌دهد که از سمت صورت فلکی شلیاق آمده و با سرعت بیش از ۲۵ کیلومتر بر ثانیه نیز در فضای میان ‌ستاره‌ای در حال حرکت بوده است.

جرم آ/۲۰۱۷ یو۱ به‌صورت عمود بر صفحۀ دایره‌البروج وارد منظومۀ شمسی شده و به همین دلیل از کنار هیچ‌کدام از سیارات عبور نکرده است. با عبور از کنار خورشید مسیر این جرم منحرف و به صفحۀ منظومۀ شمسی نزدیک شده است. این سیارک یا دنباله‌دار در مسیر خروج از منظومۀ شمسی، در ۲۷ مهرماه، از فاصلۀ ۲۴ میلیون کیلومتری زمین عبور کرد.

کشف این جرم فضایی اهمیت پایش مداوم آسمان را نشان می‌دهد. تلسکوپ پن‌استارز هر شب برای پیدا کردن اجرام نزدیک به زمین از آسمان عکس‌برداری می‌کند و تا کنون دنباله‌دارها و سیارک‌های بسیاری کشف کرده است. اکنون این تلسکوپ موفق شده است عبور نخستین جرم میان‌ ستاره‌ای از منظومۀ شمسی را شکار کند.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا