رصد ستاره دلتا- قیفاووس Reviewed by Momizat on . رصد ستاره دلتا- قیفاووس : حتما همه شما با ستارگانی از رده قیفاووس آشنا هستید و سردسته همه ی آنها یعنی دلتا-قیفاووس را می شناسید. در این مقاله ابتدا با تاریخچه ک رصد ستاره دلتا- قیفاووس : حتما همه شما با ستارگانی از رده قیفاووس آشنا هستید و سردسته همه ی آنها یعنی دلتا-قیفاووس را می شناسید. در این مقاله ابتدا با تاریخچه ک Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » رصد ستاره دلتا- قیفاووس

رصد ستاره دلتا- قیفاووس

2E8_k1

رصد ستاره دلتا- قیفاووس :
حتما همه شما با ستارگانی از رده قیفاووس آشنا هستید و سردسته همه ی آنها یعنی دلتا-قیفاووس را می شناسید. در این مقاله ابتدا با تاریخچه کوتاهی از این ستاره شگفت انگیز آشنا می شوید و سپس با نحوه رصد آن آشنا می شوید. در سال ۱۷۸۴ متغیر بودن دلتا قیفاووس را ستاره شناس غیر حرفه ای به نام “جان گودریک” در انگلستان کشف کرد.متاسفانه وی در سن ۲۱ سالگی که بر روی تحقیق در این زمینه بود در گذشت.دلتای قیفاووس الگویی نمونه از یک رده از ستارگان متغیر با نام قیفاووسی ها است که برای ستاره شناسان در تعیین فاصله های کیهانی دارای اهمیت زیادی هستند. قیفاووسی ها ستاره هایی ابرغول با دمای سطحی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ درجه کلوین شبیه به خورشید هستند که به رنگ زرد ظاهر می شوند. اما این ستاره ها از خرشید بسیار بزرگترند. بنابراین از فاصله دور به راحتی دیده می شوند. درخشندگی قیفاووسی ها در طی ۱ تا ۱۳۵ روز تا ۲ قدر تغییر می کنند و جالب است بدانید تا کنون بیش از ۷۰۰ ستاره متغیر از نوع قیفاووسی کشف شده است .

نحوه رصد ستاره دلتا – قیفاووس:
شاید بتوان گفت که بهترین رصدی را که در صورت فلکی قیفاووس می توان انجام داد پیدا کردن ستاره دلتا -قیفاووس و دنبال کردن تغییرات نوری آن است. تلسکوپی کوچک قادر است که این دوگانه زیبا را که شامل یک یک ستاره اصلی زردرنگ با قدر ۴ و همدم آبی رنگ با قدر ۶.۳ است نشان دهد. البته این دو ستاره با دوربین دوچشمی هم قابل مشاهده اند اما بیشترین زیبایی به ستاره اصلی که ابرغولی زرد و متغیر است مربوط می شود که طی هر ۵ روز و ۹ ساعت تغییر می کند. این ستاره در حداکثر درخشندگی خود به قدر ۳.۵ می رسد که دو برابر درخشنده تر از زمانی است که در حداقل درخشندگی خود یعنی قدر ۴.۴ قرار دارد. این تغییرات حتی با چشم غیر معمولی قابل اندازه گیری است. پس اگر وسیله رصدی ندارید نگران نشوید. اما حالا چگونه این ستاره را پیدا کنیم. یادتان باشد که همیشه منجمان با تجربه برای پیدا کردن ستاره مورد نظر از روش ” پرش پله به پله ستارگان ” استفاده می کنند. برای پیدا کردن این ستاره هم ما از این روش استفاده می کنیم. دلتا قیفاووس یکی از ستارگان صورت فلکی قیفاووس است. از روی نقشه آسمان شب خودتان کیسی قیفاووس را پیدا کنید و ۱ درجه به سمت جنوب حرکت کنید تا اپسیلون- قیفاووس در میدان دید چشمی شما قرار گیرد. از اپسیلون ۲ درجه به سمت غرب حرکت کنید. درست همانجاست. ستاره ای را که می بینید دلتا- قیفاووس است. تغییرات نوری آن را در پنج شب دنبال کنید تا اختلاف ۱ قدر آن را مشاهده کنید. پس از انجام این کار گزارش را حتما نوشته و برای مراکزی نظیر مجله نجوم ارسال کنید.
منبع :کتاب آسمان شب ( دکتر احمد دالکی )

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • دیدگاه (1)

    ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا