تلسکوپ فضایی کپلر به خواب می‌رود Reviewed by Momizat on . تلسکوپ فضایی کپلر توسط ناسا به خواب خواهد رفت تا سوخت لازم برای ارسال آخرین محموله‌های اطلاعاتی این تلسکوپ به زمین وجود داشته باشد. مدت‌هاست که تلسکوپ فضایی کپل تلسکوپ فضایی کپلر توسط ناسا به خواب خواهد رفت تا سوخت لازم برای ارسال آخرین محموله‌های اطلاعاتی این تلسکوپ به زمین وجود داشته باشد. مدت‌هاست که تلسکوپ فضایی کپل Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » تلسکوپ » تلسکوپ فضایی کپلر به خواب می‌رود

تلسکوپ فضایی کپلر به خواب می‌رود

تلسکوپ فضایی کپلر به خواب می‌رود

تلسکوپ فضایی کپلر توسط ناسا به خواب خواهد رفت تا سوخت لازم برای ارسال آخرین محموله‌های اطلاعاتی این تلسکوپ به زمین وجود داشته باشد.

مدت‌هاست که تلسکوپ فضایی کپلر با چالش جدید کمبود سوخت مواجه شده است. کمبود سوخت در کپلر به قدری جدی بود که ناسا قبلا و در ماه جولای نیز وضعیت این تلسکوپ را به منظور صرفه‌جویی در مصرف سوخت در حالت خواب قرار داد. ناسا می‌خواست مطمئن شود که این تلسکوپ فضایی به اندازه کافی دوام خواهد آورد تا بتواند اطلاعات جمع‌آوری شده را به زمین ارسال کند.

در واقع تلسکوپ فضایی کپلر که امکان شناسایی هزاران سیاره را برای انسان فراهم کرده، بار دیگر به خواب می‌رود تا ریسک ناتوانی ارسال اطلاعات به زمین را به حداقل برساند.

تلسکوپ فضایی کپلر و چالش کمبود سوخت

این تلسکوپ در سال ۲۰۰۹ به فضا ارسال شد و از آن زمان موفق به شکار سیارات فراخورشیدی متعددی شده است. هدف نهایی کشف سیارات فراخورشیدی مشابه با زمین است که امکان اسکان انسان در آنها وجود داشته باشد.

اگر سوخت این تلسکوپ تمام شود، ارتباط با آن قطع خواهد شد و تمامی اطلاعات ارزشمند جمع‌آوری شده نیز به زمین منتقل نمی‌شود. هر چند کپلر در سال ۲۰۱۳ به خاطر پاره‌ای از مشکلات اخترشناسان را نا امید کرد، اما با وجود چالش‌ها و مشکلات فنی همچنان به شکار سیارات فراخورشیدی ادامه می‌دهد.

کپلر یکی از گران‌ترین فناوری‌هایی است که تا به حال توسط ناسا توسعه پیدا کرده و جدا از هزینه‌ی ساخت، میلیون‌ها دلار نیز صرف تحقیقات، نگهداری و برقراری ارتباط با این فضاپیمای پیشرفته می‌شود.

چند هفته پیش تیم کپلر در ناسا متوجه شد که فضاپیما قادر نیست تا تلسکوپ را در مسیر مورد نظر جهت‌دهی کند. البته تیم متخصصان ناسا در این خصوص اطمینان کامل نداشت، اما بعد از چند هفته و با تایید ناتوانی فضاپیما در این خصوص، ناسا چاره‌ای جز قرار دادن وضعیت فضاپیما در حالت خواب ندید تا بتواند دست کم شانس انتقال اطلاعات به زمین را از دست ندهد.

ناسا انتظار دارد تا تلسکوپ فضایی کپلر آخرین دور از انتقال اطلاعات و دیتا به زمین را در دهم اکتبر سال جاری انجام دهد، با این وجود هنوز هم پژوهشگران ناسا اطمینان ندارند که کپلر بتواند این کار را به درستی انجام دهد، زیرا اطمینان خاطری در خصوص عدم اتمام سوخت فضا‌پیما وجود ندارد.

اگر سوخت باقی‌مانده در تلسکوپ فضایی کپلر به اندازه کافی تشخیص داده شود، ناسا در نهایت وضعیت را از حالت خواب خارج کرده و به کپلر اجازه می‌دهد فعالیت خود را ادامه دهد. طی ۹ سال گذشته تلسکوپ فضایی کپلر ۱۹ عملیات موفق را به انجام رسانده و اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار زمین قرار داده است. پژوهشگران در ناسا هدف مشخصی را دنبال می‌کنند؛ آنها قصد دارند تا نهایت بهره را از تلسکوپ فضایی کپلر و قبل از اتمام سوخت آن ببرند.

تلسکوپ فضایی کپلر و موفقیت عظیم در کشف سیارات فراخورشید

تلسکوپ فضایی کپلر تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ سیاره را خارج از منظومه شمسی کشف کرده و اطلاعات آنها را در اختیار پژوهشگران قرار داده است. با این وجود به احتمال زیاد ماموریت تلسکوپ فضایی کپلر بزودی به اتمام خواهد رسید. سوال اینجاست که آیا با مرگ کپلر، عملیات شکار سیارات فراخورشیدی نیز به اتمام می‌رسد؟

در پاسخ باید گفت که این پایان ماجرا نیست و ناسا قصد ندارد از شکار لذت بخش سیارات فراخورشیدی دست بکشد. بر این اساس بود که فضا‌پیمای جدید خود را روانه ماموریتی مشابه کرد. بله این‌بار نوبت فضا‌پیمای تس بود که در ماه جولای ماموریت دو ساله خود را آغاز کند. انتظار می‌رود فضاپیمای تس بتواند طی دو سال ماموریت خود، بیش از هزار و ۶۰۰ سیاره فراخورشیدی را کشف کند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا