تأییدی دیگر بر نظریه نسبیت عام اینشتین Reviewed by Momizat on . رصدخانۀ جنوبی اروپا (ESO) گزارشی از نتایج  بررسی ۲۶سالۀ درستی نظریۀ نسبیت عام اینشتین در اطراف اَبَرسیاهچالۀ مرکزی کهکشان راه شیری منتشر کرد. این هیولای مرکزیِ رصدخانۀ جنوبی اروپا (ESO) گزارشی از نتایج  بررسی ۲۶سالۀ درستی نظریۀ نسبیت عام اینشتین در اطراف اَبَرسیاهچالۀ مرکزی کهکشان راه شیری منتشر کرد. این هیولای مرکزیِ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » تأییدی دیگر بر نظریه نسبیت عام اینشتین

تأییدی دیگر بر نظریه نسبیت عام اینشتین

تأییدی دیگر بر نظریه نسبیت عام اینشتین

رصدخانۀ جنوبی اروپا (ESO) گزارشی از نتایج  بررسی ۲۶سالۀ درستی نظریۀ نسبیت عام اینشتین در اطراف اَبَرسیاهچالۀ مرکزی کهکشان راه شیری منتشر کرد.

این هیولای مرکزیِ کهکشان راه شیری Sagittarius A* نام دارد و جرم آن چهار میلیون برابر خورشید است. این ابرسیاهچاله میدان گرانشی شدیدی را به وجود آورده است و ستارههایی بسیار پرجرمتر از خورشید ما، با سرعتی باور نکردنی، به دور آن در حال گردشاند. تغییر رنگ این ستارهها تأییدی بر نظریۀ اینشتین است. میدان گرانشی اطراف این سیاهچاله به اندازهای قوی است که طول موج نور ستارهها کشیده میشود یا اصطلاحاً دچار انتقال به سرخ گرانشی می‌شود و رنگش به سرخ می‌گراید؛ بدون آنکه در سرعت این نور تغییری به وجود آید.

یکی از ستاره‌های در حال حرکت به دور این سیاهچاله S2 نام دارد که یک دور گردش کامل آن ۱۶ سال طول می‌کشد و در عبور از فاصلۀ ۲۰ میلیارد کیلومتری Sagittarius A* با سرعت هفت‌هزار کیلومتر در ثانیه مشاهده شده است. نوری که خرداد امسال از این ستاره به تلسکوپهای وی‌ال‌تی (VLT) رسیده است سفر خود را ۲۶هزار سال قبل، پیشتر از آنکه تمدن بشری روی زمین شکل گیرد، آغاز کرده بود.

این دومین باری است که دانشمندان عبور نزدیک این ستاره را از کنار سیاهچالۀ مرکزی رصد میکنند و از این عبور با ابزار مجهزتر تصویری فوق‌العاده به دست آوردهاند. آن‌ها چندین سال برای مشاهدۀ تأثیرات نسبیت عام منتظر این رویداد بودند.

بیش از صد سال از نظریۀ نسبیت عام میگذرد و دانشمندان هنوز در پی آزمودن درستی آن هستند. به همین علت، آن‌ها همچنان به رصد سیاهچالۀ مرکزی کهکشان راه شیری میپردازند؛ هرچه بیشتر درمورد سیاهچالۀ پرجرم مرکزی بدانیم، بهتر خواهیم توانست نظریۀ اینشتین را بسنجیم.

تأییدی دیگر بر نظریه نسبیت عام اینشتین

تصویری از ستارههایی که به دور سیاهچالۀ مرکزی کهکشان در چرخش‌اند. امتیاز تصویر: ESO

 تصویری هنری از مسیر ستارۀ S2 در نزدیکی ابرسیاهچاله؛ برای تشخیص بهتر، در رنگ ستاره و اندازۀ آن اغراق شده است.

تصویری هنری از مسیر ستارۀ S2 در نزدیکی ابرسیاهچاله؛ برای تشخیص بهتر، در رنگ ستاره و اندازۀ آن اغراق شده است.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا