طوفان گرد و غبار در مریخ شدیدتر می شود Reviewed by Momizat on . طوفان گرد و غبار در مریخ که منجر به خاموشی موقت مریخ‌نورد آپورچونیتی در اوایل خرداد شده اکنون شدیدتر شده است. این طوفان به‌گونه‌ای است که اگر در زمین رخ داده بو طوفان گرد و غبار در مریخ که منجر به خاموشی موقت مریخ‌نورد آپورچونیتی در اوایل خرداد شده اکنون شدیدتر شده است. این طوفان به‌گونه‌ای است که اگر در زمین رخ داده بو Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » طوفان گرد و غبار در مریخ شدیدتر می شود

طوفان گرد و غبار در مریخ شدیدتر می شود

طوفان گرد و غبار در مریخ شدیدتر می شود

طوفان گرد و غبار در مریخ که منجر به خاموشی موقت مریخ‌نورد آپورچونیتی در اوایل خرداد شده اکنون شدیدتر شده است. این طوفان به‌گونه‌ای است که اگر در زمین رخ داده بود امریکای شمالی و روسیه را به طور کامل دربرمی‌گرفت.

مریخ‌نورد کیوریاسیتی افزایش اثرهای طوفان را در عکسی سلفی در ۲۵ خرداد/۱۵ ژوئن ثبت کرد. این طوفان کمی برای رصدگران نابهنگام است، چون مریخ در حال نزدیک شدن به مقابله با زمین است. مقابله با زمین می‌تواند چشم‌اندازهای عالی‌ای از سطح مریخ ایجاد کند اما اگر این سیاره در ابر ضخیمی از گرد و غبار مدفون شود، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

طوفان‌های گرد و غبار منطقه‌ای در مریخ رایج است، اما دانشمندان مطمئن نیستند که چه چیزی منجر به تبدیل شدن آن‌ها به طوفان‌های سرتاسری می‌شود. این طوفان‌ها معمولاً ناشی از گرم شدن سیاره در هنگام رسیدن به نزدیک‌ترین نقطه از خورشیدند. اختلافات دمایی باد تولید می‌کند و باد دانه‌های ریز غبار را از سطح بلند کرده و گسترش می‌دهد.

مسئولان آپورچونیتی بر این باورند که این مریخ‌نورد ۱۴ساله بر اثر کاهش نور خورشید و مسدود شدن آسمان با گرد و غبار خاموش شده است زیرا صفحات خورشیدی آن نمی‌توانند انرژی کافی را برای شارژ باتری‌هایش تولید کنند. آپورچونیتی طوری طراحی شده است که ساعت آن به سنجش زمان ادامه دهد و هر از چندی مریخ‌نورد بیدار شود تا وضعیت آسمان و باتری‌ها را بررسی کند. گرچه آپورچونیتی پیش از این نیز در طوفان‌های گردوغبار گرفتار شده و نجات یافته است، شدت این طوفان و مدت پیش‌بینی شدۀ آن ممکن است سبب شود باتری‌ها کاملاً تخلیه شوند که برای این مریخ‌نورد قدیمی مشکل‌ساز خواهد بود.

وبگاه Mars Exploration Rovers اعلام کرده است، گروه هر روز در انتظار است تا آسمان صاف شود و تا زمانی که آسمان صاف نشود انتظار دریافت علائمی از آپورچونیتی وجود ندارد.

درعین‌حال، مریخ‌نورد کیوریاسیتی که باتری‌های آن به انرژی هسته‌ای متکی‌اند با وجود غلیط شدن مه گرد و غبار به کار خود ادامه می‌دهد. جدیدترین تصویر ثبت شدۀ کیوریاسیتی نشان می‌دهد مه گرد و غبار در اطراف این مریخ‌نورد شش تا هشت برابر غلیظ‌تر از شرایط عادی مریخ در این وقت سال است.

اگرچه ممکن است طوفان لذت مقابلۀ امسال مریخ را برای تماشاگران کاهش دهد، درک ما را از چگونگی شکل‌گیری، تحول و تأثیرات چنین طوفان‌هایی بهبود می‌بخشد. در حال حاضر، مریخ از طریق مریخ‌نوردها و مدارگردها تحت نظارت مستمر است و تصاویر ثبت شده از این رویداد با وضوح بالا در اختیارند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا