ثبت مستقیم تصویر فوران ماده از سیاهچاله ستاره‌خوار Reviewed by Momizat on . برای نخستین‌بار منجمان تصویر مستقیمی از شکل‌گیری و گسترش فوق سریع فواره‌ای از مواد ثبت کردند. این فوران با نزدیک شدن بیش از حد ستاره‌ای به یک سیاهچاله و تکه‌پار برای نخستین‌بار منجمان تصویر مستقیمی از شکل‌گیری و گسترش فوق سریع فواره‌ای از مواد ثبت کردند. این فوران با نزدیک شدن بیش از حد ستاره‌ای به یک سیاهچاله و تکه‌پار Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » ثبت مستقیم تصویر فوران ماده از سیاهچاله ستاره‌خوار

ثبت مستقیم تصویر فوران ماده از سیاهچاله ستاره‌خوار

ثبت مستقیم تصویر فوران ماده از سیاهچاله ستاره‌خوار

برای نخستینبار منجمان تصویر مستقیمی از شکلگیری و گسترش فوق سریع فواره‌ای از مواد ثبت کردند. این فوران با نزدیک شدن بیش از حد ستاره‌ای به یک سیاهچاله و تکه‌پاره شدن آن‌ به سبب گرانش بسیار زیاد سیاهچاله ایجاد شده است.

دانشمندان این رویداد را با تلسکوپ‌های فروسرخ و تلسکوپ‌های رادیویی، از جمله تلسکوپ اسپیتزر، رصد و پیگیری کرده‌اند. این اتفاق در جفت کهکشان‌هایِ در حال ادغامی، به نام ای‌آرپی ۲۹۹ (Arp 299)، به وقوع پیوسته است که حدود ۱۵۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند. در هستۀ یکی از این کهکشان‌ها سیاهچاله‌ای، با جرم ۲۰ میلیون برابر خورشید ما، ستاره‌ای با جرم دو برابر خورشید را متلاشی کرده است و این‌گونه با ایجاد زنجیره‌ای از رویدادها از جزئیات مهم این برخورد سهمگین در بین کهکشان‌ها پرده برداشته است.

همچنین، دانشمندان رصدهای تلسکوپ فضایی هابل را پیش و پس از فوران بررسی کردند. فقط نمونه‌های کمی از این نوع مرگ ستاره‌ها، که رویدادهای تخریب جزر و مدی یا تی‌دی‌ای (TDE سرواژۀ tidal disruption events ) خوانده می‌شوند، شناسایی شده‌اند. دانشمندان حدس می‌زنند که این مواد بیرون کشیده شده از این ستاره‌ها به دور سیاهچاله‌ها می‌چرخند و با تولید پرتو ایکس و نورمرئی موجب بیرون زدن فواره‌هایی با سرعت نور از دو قطب صفحه‌شان می‌شوند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا