راز اجرام عجیب و ابرمانند در مرکز کهکشان راه شیری Reviewed by Momizat on . كهكشان‌ها و سياهچاله‌ها از جذاب‌ترين موضوعات نجومي براي علاقه‌مندان به اين علم هستند، حال اگر پاي كهكشان خود ما يعني راه شيري و و سياهچاله مركزي آن در ميان باشد كهكشان‌ها و سياهچاله‌ها از جذاب‌ترين موضوعات نجومي براي علاقه‌مندان به اين علم هستند، حال اگر پاي كهكشان خود ما يعني راه شيري و و سياهچاله مركزي آن در ميان باشد Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » راز اجرام عجیب و ابرمانند در مرکز کهکشان راه شیری

راز اجرام عجیب و ابرمانند در مرکز کهکشان راه شیری

راز اجرام عجیب و ابرمانند در مرکز کهکشان راه شیری

کهکشان‌ها و سیاهچاله‌ها از جذاب‌ترین موضوعات نجومی برای علاقه‌مندان به این علم هستند، حال اگر پای کهکشان خود ما یعنی راه شیری و و سیاهچاله مرکزی آن در میان باشد قطعا جذابیت داستان بیشتر می‌شود. البته صحبت درباره خود سیاهچاله اَبَرپرجرم مرکز کهکشان نیست بلکه درباره اجرام ستاره‌ای غبارآلود مرموزی است که بیش از ۱۲ سال است با تلسکوپ رصدخانه کک در‌ هاوایی مورد مطالعه هستند.

آخرین گزارش تحقیق درباره این اجرام عجیب در دویست و سی و دومین گردهمایی انجمن نجوم امریکا در شهر دنور ارائه شد؛ اجرامی که شبیه ابر‌های عظیم گازی هستند اما رفتاری شبیه ستاره‌ها دارند.

به گفته رندی کمپل، مدیر بخش مأموریت‌های علمی رصد خانه کک، صحبت درباره اجرامی با خواص عجیب به نام اجرام رده G یا اجرام غبارآلود ستاره‌ای است. در ابتدا در سال‌های ۱۳۸۳/ ۲۰۰۴ و ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲ دو عدد از این اجرام به ترتیب با نام‌های G1 و G2 کشف شدند و در ادامه همراهانی به نام‌های G3 ،G4 و G5 نیز یافتند. ابتدا تصور بر این بود که G1 و G2 ابر‌های گازی عادی هستند اما در زمان عبور آن‌ها از نزدیکی سیاهچاله مرکزی، این دو سالم باقی ماندند. بنابراین به جای ابر غبار باید ابر غبار ستاره‌ای یا همان اجرام رده G باشند.

به گفته دکتر مارک موریس از دانشگاه UCLA، این اجرام به حدی بزرگ هستند که نیرو‌های کشندی سیاهچاله، در زمان عبور، مقداری از جو ستاره‌ای آن‌ها را می‌بلعد اما هسته ستاره‌ای آن‌ها تا حدی بزرگ هست که باقی بماند. سؤال اصلی این است که چرا اندازه اجرام رده G تا این حد بزرگ است؟

بنابر آخرین نتایج تحقیقات، این اجرام احتمالا حاصل برخورد دو ستاره با یکدیگرند. دو ستاره‌ای که در طول زمان، گرانش سیاهچاله مدار آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده تا با هم برخورد کنند. چنین برخوردی به ایجاد جرمی منتهی می‌شود که انرژی عظیم  به اندازه اجرام گازی ستاره‌ای دارد. به این ترتیب جرم تشکیل شده تا میلیون‌ها سال حالت منبسط شده به خود می‌گیرد تا کم کم آرام گرفته و مانند یک ستاره معمولی به نظر برسد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا