تلسکوپ پلاتو دریچه‌ای جدید به روی دانشمندان می‌گشاید Reviewed by Momizat on . تلسکوپ پلاتو (PLATO به نام فیلسوف مشهور یونانی، افلاطون و سرواژۀ Planetary Transits and Oscillations of stars) مأموریتی است که طبق برنامه‌ریزی آژانس فضایی اروپا تلسکوپ پلاتو (PLATO به نام فیلسوف مشهور یونانی، افلاطون و سرواژۀ Planetary Transits and Oscillations of stars) مأموریتی است که طبق برنامه‌ریزی آژانس فضایی اروپا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » تلسکوپ » تلسکوپ پلاتو دریچه‌ای جدید به روی دانشمندان می‌گشاید

تلسکوپ پلاتو دریچه‌ای جدید به روی دانشمندان می‌گشاید

تلسکوپ پلاتو دریچه‌ای جدید به روی دانشمندان می‌گشاید

تلسکوپ پلاتو (PLATO به نام فیلسوف مشهور یونانی، افلاطون و سرواژۀ Planetary Transits and Oscillations of stars) مأموریتی است که طبق برنامه‌ریزی آژانس فضایی اروپا (اِسا) در سال ۲۰۲۶/۱۴۰۵ با موشک سایوز به فضا پرتاب خواهد شد. این تلسکوپ دریچۀ جدیدی به روی دانشمندان برای بررسی سیاره‌های فراخورشیدی خواهد گشود. هدف این مأموریت، به‌طور ویژه، اکتشاف سیاره‌های فراخورشیدی به روش گذر است. هدف از اکتشاف سیاره‌های فراخورشیدی شناسایی سیاره‌های خاکی در کمربند حیات و همچنین، بررسی فاصلۀ مناسب از ستارۀ میزبان و احتمال وجود آب به‌صورت مایع در آن‌هاست. امید است با ترکیب رصدهای تلسکوپ‌های زمینی و اطلاعات به دست آمده از پلاتو، به‌صورت بی‌سابقه‌ای تعداد بیشتری از این سیاره‌ها با جزئیاتی مثل ترکیبات جو شناسایی شود.

در توضیح روش گذر باید گفت هنگامی‌که سیاره‌ای فراخورشیدی به دور ستاره‌ای می‌چرخد و از جلو آن عبور می‌کند باعث کاهش نور آن ستاره می‌شود (شبیه آنچه در گذر عطارد و یا زهره رخ می‌دهد). این افتِ شدتِ نور سبب می‌شود دانشمندان آن جرم را نامزد برای سیارۀ فراخورشیدی به شمار آورند.

تلسکوپ پلاتو در نقطۀ لاگرانژی L2، نقطه‌ای در فاصلۀ ۱/۵ میلیون کیلومتری زمین و در جهت مخالف خورشید، قرار خواهد گرفت. این تلسکوپ به مدت چهار سال با چرخش‌های ۹۰ درجه‌ای، که هر سه ماه یک بار حول خط دید انجام می‌دهد، مناطق گوناگونی را از آسمان پوشش خواهد داد. تلسکوپ پلاتو مجهز به ۲۶ دوربین خواهد بود: ۲۴ دوربین معمولی با سرعت بازخوانی یک بار در هر ۲۵ ثانیه که در چهار گروه شش تایی‌ قرار دارند و دو دوربین با سرعت بازخوانی ۲/۵ ثانیه یک بار. هریک از دوربین‌ها مجهز به چهار حسگر تصویری سی‌سی‌دی (CCD) شامل ۴۵۱۰ در ۴۵۱۰ پیکسل هستند. این تجهیزات با داشتن دقتی بی‌سابقه، شرایط ویژه‌ای برای تعیین سن، شعاع و جرم ستاره‌های میزبانِ سیارۀ نامزد به روش اخترلرزه‌شناسی فراهم می‌کنند.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا