ممکن است کهکشان راه شیری در حال بزرگتر شدن باشد Reviewed by Momizat on . اگر به‌ دلیل اضافه وزن ناشی از تعطیلات احساس بدی دارید، ناراحت نباشید! کهکشان ما هم احتمالا در حال بزرگتر شدن است. پژوهشگران با مشاهده سایر کهکشان‌های مارپیچی م اگر به‌ دلیل اضافه وزن ناشی از تعطیلات احساس بدی دارید، ناراحت نباشید! کهکشان ما هم احتمالا در حال بزرگتر شدن است. پژوهشگران با مشاهده سایر کهکشان‌های مارپیچی م Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » ممکن است کهکشان راه شیری در حال بزرگتر شدن باشد

ممکن است کهکشان راه شیری در حال بزرگتر شدن باشد

ممکن است کهکشان راه شیری در حال بزرگتر شدن باشد

اگر به‌ دلیل اضافه وزن ناشی از تعطیلات احساس بدی دارید، ناراحت نباشید! کهکشان ما هم احتمالا در حال بزرگتر شدن است. پژوهشگران با مشاهده سایر کهکشان‌های مارپیچی متوجه شدند که این کهکشان‌ها تمایل به انبساط به میزان ۵۰۰ متر در هر ثانیه دارند.

این پژوهش بر شکل‌گیری ستاره‌ها در لبه کهکشان تمرکز دارد. پس از اینکه ستاره‌های جدید از ابرهای گازی غول پیکر متولد می‌شوند، به آرامی از هم فاصله می‌گیرند و کهکشان را ذره ذره بزرگ‌تر می‌کنند. این موضوع برای راه شیری هم پیش‌بینی شده است، اما از آن جایی که ما درون آن هستیم، واقعا نمی‌توانیم این انبساط را مشاهده کنیم. این یافته‌ها را نویسنده اصلی کریستینا مارتینز لومبیلا (Cristina Martínez-Lombilla) در گردهمایی هفته اروپایی علوم نجوم و فضا (European Week of Astronomy and Space Science) که ۱۴ تا ۱۷ فروردین در لیورپول برگزار شد، ارائه داده است.

گروه از فهرست جامع کهکشانی مربوط به پروژه بررسی دیجیتال آسمان اسلون (Sloan Digital Sky Survey) استفاده کرد و آن را با مشاهدات تلسکوپ فضایی فرابنفش گلکس (GALEX ) و تلسکوپ فضایی فروسرخ اسپیتزر (Spitzer) ادغام کرد. آن‌ها حرکت ستاره‌ها را در لبه کهکشان‌های مشابه راه شیری اندازه گرفتند و به کمک به این مشاهدات، توانستند میزان انبساط راه شیری را تخمین بزنند.

مارتینز لومبیلا که دانشجوی دکتری در موسسه استروفیزیکا دو کاناریاست (Instituto de Astrofísica de Canarias)، در بیانیه‌ای گفت: «راه شیری بسیار بزرگ است اما کار ما نشان می‌دهد که حداقل بخش مرئی آن با تشکیل ستاره‌ها در حومه کهکشان، به آرامی در حال گسترش است. این انبساط سریع نخواهد بود، اما اگر می‌توانستید به آینده سفر کنید و به کهکشانمان در سه میلیارد سال دیگر نگاه کنید، از آن چه امروز هست پنج درصد بزرگتر خواهد بود.»

 این برآورد پیامدهای مهمی برای شکل راه شیری دارد. همانطور که اشاره کردیم، درک ما از شکل کهکشانمان به دلیل قرار داشتنمان در آن محدود است. راه شیری صفحه تختی است به قطر صد هزار سال نوری که در مرکز برآمدگی دارد. این صفحه تخت محل بازوهای مارپیچی است که پر از گاز و ستاره‌های جوان هستند. این برآمدگی میله‌ای شکل است و با ستاره‌های بسیار مسن‌تری پر شده است که تصور می‌شود بین ۷ تا ۱۱ میلیارد سال پیش تشکیل شده باشند. خورشید ما در یکی از بازوهای مارپیچی قرار گرفته است که حدود ۲۷ هزار سال نوری از مرکز راه شیری فاصله دارد.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا