جایزه حضرت عبدالعظیم(ع) به دکتر یوسف ثبوتی اهدا شد Reviewed by Momizat on . همایش ملی «از گیتی تا کیهان» در روز پنج شنبه دهم اسفند ماه  در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام برگزار و دهمین جایزه علمی - ترویجی حضرت همایش ملی «از گیتی تا کیهان» در روز پنج شنبه دهم اسفند ماه  در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیه‌السلام برگزار و دهمین جایزه علمی - ترویجی حضرت Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » جایزه حضرت عبدالعظیم(ع) به دکتر یوسف ثبوتی اهدا شد

جایزه حضرت عبدالعظیم(ع) به دکتر یوسف ثبوتی اهدا شد

جایزه حضرت عبدالعظیم(ع) به دکتر یوسف ثبوتی اهدا شد

همایش ملی «از گیتی تا کیهان» در روز پنج شنبه دهم اسفند ماه  در تالار شیخ صدوق(ره) آستان مقدس حضرت عبدالعظیم علیهالسلام برگزار و دهمین جایزه علمی – ترویجی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) به دکتر یوسف ثبوتی پژوهشگر و استاد فیزیک اهدا شد. بنابر این گزارش، از مهمترین محورهای این همایش می‌توان به عالَم اولیه از تورم تا تشکیل ساختارها، پیدایش و تحول کهکشان‌ها، تشکیل ستاره‌ها و منظومه‌های سیاره‌ای، اختر زیست‌شناسی و سیاره‌های فراخورشیدی، احتمال کشف حیات هوشمند در جهان و پیدایش عالم از دیدگاه فلسفه و ادیان اشاره کرد.

لازم به ذکر است، این همایش با اهداف ایجاد انگیزه علمی و خودباوری در بین دانش‌‌پژوهان ایرانی، تبادل نظر میان صاحب‌‌نظران در جهت شناخت ترویج و معرفی هرچه بیشتر زمینه‌های تحقیق در نجوم و اخترزیست‌شناسی و کیهان‌شناسی، زمینه‌سازی برای تأسیس رصدخانه‌ای خورشیدی و مرکز مطالعات منظومه شمسی در تهران و زمینه‌سازی برای بازآفرینی تمدن اسلامی در عصر حاضر برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد تقدیری رئیس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبد العظیم علیه السلام و ستاد استهلال استان تهران به عنوان رئیس همایش و دکترسپهر اربابی کیهانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم دبیر علمی همایش بودند.

در این همایش ۳۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد و پس از داوری ۱۰ مقاله به صورت سخنرانی و هفت مقاله به صورت پوستر ارائه شد.

 سپهر اربابی عضو هیات علمی دانشگاه قم، محمدتقی میرترابی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، سهراب راهوار عضو هیات علمی دانشگاه شریف و معین مصلح عضو هیات علمی دانشگاه شیراز از اعضای هیات داوران این همایش بودند.

گفتنی است، استادانی همچون: علی عجب شیرزاده، مهدی گلشنی، مهدی محقق، جعفرآقایانی چاوشی، علیرضا موحد نژاد، رضا عبدالهی، علی صیاد و فاطمه موحد از نخبگانی هستند که در ۱۰ سال گذشته این جایزه را کسب کرده‌اند و اینبار جایزه علمی ترویجی حضرت عبدالعظیم علیه السلام به پاس زحمات متمادی و علمی و پژوهشی فراوان به یوسف ثبوتی اهدا شد.

دکتر یوسف ثبوتی در اول شهریور ماه ۱۳۱۱ در خانواده‌ای فرهنگی در شهر زنجان به دنیا آمد و در سال ۱۳۲۹ همزمان در دو رشته‌ کشاورزی و فیزیک دانشگاه تهران پذیرفته شد که به دلیل علاقه‌ وافر به فیزیک، این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد.

وی پس از پایان تحصیلاتش در آزمون نقشه‌برداری قبول شد و به صورت رایگان به یاری دکتر حسین کشی افشار شتافت و پس از چندی با معرفی وی به دانشگاه «تورنتو» کانادا عزیمت کرد و موفق شد که درجه‌ کارشناسی ارشد را از آن دانشگاه دریافت کندثبوتی پس از آن به دانشگاه «شیکاگو» راه یافت و در سال ۱۳۴۲ مدرک دکتری تخصصی خود را در این رشته دریافت کرد و برای تدریس با سمت استادیاری رهسپار دانشگاه «نیوکاسل» در انگلستان شد.

دکتر ثبوتی پس از مدتی به ایران بازگشت و چندی بعد با سمت دانشیاری در دانشگاه شیراز به کار مشغول شد. فعالیت وی در دانشگاه شیراز سرآغاز تحولات جدیدی در دستگاه آموزش عالی ایران بود. نظام ترمی – واحدی کنونی از دستاوردهای دکتر ثبوتی برای نظام آموزشی کشوراستدکتر ثبوتی با پی‌گیری‌های فراوان، مرکز تحصیلات تکمیلی درعلوم پایه‌ زنجان را در سال ۱۳۷۰ تاسیس کرد.

از استاد ثبوتی بیش از ۵۰ مقاله‌ پژوهشی در مجلات علمی بین‌المللی منتشر شده است. این پژوهشگر خستگی ناپذیر در عرصه‌ فیزیک و نجوم علاوه بر دریافت عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی و مدال پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در سال ۲۰۰۰ میلادی به دلیل فعالیت‌های مستمر علمی به دریافت مدال ویژه آکادمی علوم جهان سوم مفتخر شده است.

گزارش تصویری همایش ملی از گیتی تا کیهان (اهدای دهمین جایزه علمی- ترویجی حضرت عبدالعظیم علیه السلام) ۱۰ اسفند ۹۶:

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا