آسمان در این هفته، ۱۷ تا ۲۳ بهمن Reviewed by Momizat on . این شب‌ها اگر آسمان بالای سرتان ابری نباشد، می‌توانید پدیده‌های رصدی بسیار جذابی را در آسمان شب جست‌وجو کنید. برای مشاهده بسیاری از این پدیده‌ها به تلسکوپ و یا این شب‌ها اگر آسمان بالای سرتان ابری نباشد، می‌توانید پدیده‌های رصدی بسیار جذابی را در آسمان شب جست‌وجو کنید. برای مشاهده بسیاری از این پدیده‌ها به تلسکوپ و یا Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » آسمان در این هفته، ۱۷ تا ۲۳ بهمن

آسمان در این هفته، ۱۷ تا ۲۳ بهمن

آسمان در این هفته، 17 تا 23 بهمن

این شب‌ها اگر آسمان بالای سرتان ابری نباشد، می‌توانید پدیده‌های رصدی بسیار جذابی را در آسمان شب جست‌وجو کنید. برای مشاهده بسیاری از این پدیده‌ها به تلسکوپ و یا دوربین دوچشمی نیاز ندارید؛ اما در برخی موارد استفاده از ابزارهای اپتیکی می‌تواند به مشاهده هرچه بهتر این پدیده‌ها کمک کند.

۱۹ بهمن ماه شاهد مقارنه ماه و سیاره مشتری، بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی، خواهیم بود. برای رصد این مقارنه که در آن ماه و مشتری فقط ۳.۸ درجه از هم فاصله دارند، باید ساعت ۱:۱۵ بامداد رو به افق شرقی بایستید و ماه را پیدا کنید. اگر موانعی همچون کوه و درخت و … در مقابلتان نباشد این دو جرم را در فاصله اندکی نسبت به هم مشاهده خواهید کرد.

رصد ماه با یک تلسکوپ کوچک در بزرگنمایی‌های متفاوت تجربه‌ای بی‌نظیر است که می‌تواند دریچه‌ای به سوی کاوش آسمان باشد یا رصد سیاره مشتری با چهار  قمر گالیله‌ایش تجربه‌ای است که لذتی وصف‌ناپذیر دارد. برای رصد مشتری سعی کنید از یک تلسکوپ خوب استفاده کنید و با انتخاب بزرگنمایی مناسب جزئیات روی سطح آن را به خوبی بکاوید.

۲۰ بهمن نیز فرصت مناسبی برای کم‌تجربه‌تر‌ها است تا به راحتی سیاره مریخ را بیابند. مقارنه ماه و مریخ حوالی ساعت ۶:۳۶ روز ۲۰ بهمن در افق شرق قابل مشاهده است. در این مقارنه که ماه و مریخ ۴ درجه از هم فاصله دارند، مریخ همانند یک نقطه سرخ رنگ کوچک در نزدیکی ماه قابل مشاهده است. البته بهتر است از حوالی ساعت ۶ به جست‌وجوی ماه و مریخ بپردازید و از تماشای طلوع خورشید در لحظات پس از مقارنه لذت ببرید.

ساعت ۳:۵۲ روز ۲۲ بهمن شاهد یک مقارنه جذاب خواهیم بود که برای رصدش به ابزار‌های رصدی نیاز خواهیم داشت. در این مقارنه ماه و خوشه ستاره‌ای M23 فقط ۱.۲ درجه از هم فاصله خواهند داشت و منظره بسیار جذابی را رقم خواهند زد.

این شب‌ها فرصت مناسبی دارید تا به رصد کهکشان‌های خوشه سنبله بپردازید. کهکشان‌هایی که معمولا در شب رقابت رصدی مسیه، شرکت کنندگان را به دردسر می‌اندازند. توصیه می‌کنم علاوه بر کهکشان‌های موجود در فهرست مسیه، به رصد سایر کهکشان‌هایی که در این محدوده وجود دارند نیز بپردازید و تا آنجا که توانایی ابزارتان اجازه می‌دهد این ناحیه را به خوبی بکاوید.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا