آسمان در این هفته، ۱۰ تا ۱۶ بهمن Reviewed by Momizat on . در این هفته شاهد رویدادی هستیم که توجه تمام منجمان دنیا را به خود جلب کرده است. 11 بهمن ماه در یک شب شاهد ماه گرفتگی کامل، ابرماه و ماه آبی هستیم. ماه گرفتگی از در این هفته شاهد رویدادی هستیم که توجه تمام منجمان دنیا را به خود جلب کرده است. 11 بهمن ماه در یک شب شاهد ماه گرفتگی کامل، ابرماه و ماه آبی هستیم. ماه گرفتگی از Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » آسمان در این هفته، ۱۰ تا ۱۶ بهمن

آسمان در این هفته، ۱۰ تا ۱۶ بهمن

آسمان در این هفته، 10 تا 16 بهمن

در این هفته شاهد رویدادی هستیم که توجه تمام منجمان دنیا را به خود جلب کرده است. ۱۱ بهمن ماه در یک شب شاهد ماه گرفتگی کامل، ابرماه و ماه آبی هستیم. ماه گرفتگی از دید ساکنان شرق و شمال شرقی ایران به طور کامل و در نواحی غربی به صورت جزیی رویت خواهد شد. کمی پس از غروب خورشید باید سمت شرق را بنگرید و با طلوع ماه خسوف آن را نظاره‌گر باشید. (البته اگر مانعی مانند کوه، درخت یا ساختمانی در مقابل شما نباشد!) با طلوع این ماه آخرین ابرماه امسال را هم خواهیم دید. و البته ماه آبی یا Bluemoon که به معنی آبی شدن ماه نیست و حتی یک رخداد رصدی هم محسوب نمی‌شود، بلکه به دومین ماه کامل در یک ماه میلادی گفته می‌شود.

رویداد بعدی این هفته مقارنه ماه و پرنورترین ستاره صورت فلکی اسد است که به قلب‌الاسد معروف است. در ساعت ۲۱:۲۱ روز ۱۲ بهمن اگر به سمت شرق بنگرید ، به اندازه حدود ۴۰ درجه بالاتر از سطح افق، ماه را نزدیک ستاره‌ای می‌بینید. فاصله آن‌ها فقط ۰.۶ درجه قوس است.

سرس اولین سیارک کشف شده در کمربند سیارک‌ها بود و البته بزرگترین آن‌ها هم هست. سرس در سیزدهم این ماه به بیشترین درخشندگی خود می‌رسد که فرصت خوبی برای رصد آن است. قدر آن ۶.۶  است درحالی‌که در بدترین حالت قدرش به ۹.۳ هم می‌رسد. برای رصد آن به آسمان نسبتا تاریک و ابزار رصدی نیاز دارید؛ البته شاید بتوان در آسمان بسیار تاریک و بدون حضور ماه در آسمان با چشم غیرمسلح هم آن را شکار کرد. همان‌طور که در عکس مشخص شده است، این سیارک در محدوده صورت فلکی سرطان قرار دارد و تقریبا بین سه صورت فلکی اسد، دب اکبر و سرطان واقع است. برای رصد آن به نقشه آسمان و البته نرم‌افزار نجومی نیاز خواهید داشت.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا