سخن از سکونت در سیاره زهره توسط بنیان‌گذار «مارس وان» Reviewed by Momizat on .  ایده «مارس وان» را به یاد دارید؟ بله، پیشنهادی برای فرستادن افراد به مریخ طی سفری یک طرفه بود. و نه، این پروژه خوب پیش نرفت. صاحب این ایده، کارآفرین هلندی، بس  ایده «مارس وان» را به یاد دارید؟ بله، پیشنهادی برای فرستادن افراد به مریخ طی سفری یک طرفه بود. و نه، این پروژه خوب پیش نرفت. صاحب این ایده، کارآفرین هلندی، بس Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » سخن از سکونت در سیاره زهره توسط بنیان‌گذار «مارس وان»

سخن از سکونت در سیاره زهره توسط بنیان‌گذار «مارس وان»

سخن از سکونت در سیاره زهره توسط بنیان‌گذار «مارس وان»

 ایده «مارس وان» را به یاد دارید؟ بله، پیشنهادی برای فرستادن افراد به مریخ طی سفری یک طرفه بود. و نه، این پروژه خوب پیش نرفت.

صاحب این ایده، کارآفرین هلندی، بس لنسدورپ (Bas Lansdorp) به صحنه برگشته است! او می‌گوید شرکتش دوباره در حال پیگیری است تا افرادی را به مریخ بفرستد. پرتاب در سال ۱۴۰۹/۲۰۳۱ و فرود در سال ۱۴۱۰/۲۰۳۲ انجام خواهد شد. او در ادامه چیزهایی هم درباره سکونت در زهره گفته است.

لنسدورپ در مصاحبه‌ای گفت: «مریخ مقصد نهایی انسان‌هایی نیست که به دنبال سکونت‌گاه دائمی ‌دور از زمین هستند. بعد از آن، کاوشگران فضا به اسقرار شهرهای شناور در جو زهره با بالنی بسیار عظیم فکر خواهند کرد، یا حتی به زندگی در یکی از قمرهای مشتری یا یک سیارک.»

نام لنسدورپ و ایده مارس وان او اولین بار در سال ۱۳۹۱/۲۰۱۳ به عناوین خبری راه یافت. در آن زمان اعلام شدکه این شرکت برنامه‌ای برای فرستادن مردم به مریخ دارد که درخواست حضور در آن برای عموم آزاد است. با وجود نبود هیچ زیرساختی، تقریبا هیچ پولی، و هیچ‌گونه تخصصی، مارس وان اعلام کرد که می‌تواند ماموریتی بدون سرنشین به مریخ را در سال ۱۳۹۴/۲۰۱۶ راه‌اندازی کند.

البته همان طور که احتمالا متوجه شدید این اتفاق نیفتاد. در واقع، هیچکدام از کارهایی که گفته بودند انجام نشد، به‌جز انتخاب لیستی از ۱۰۰ فینالیست فضانورد. مردم حتی مطمئن نبودند که کل این پروژه کلاهبرداری بوده، یا لنسدورپ فقط درباره شرایط مورد نیاز برای سفر به مریخ به طرز باورنکردنی ساده‌لوح بوده است.

بنابراین ما مطمئن نیستیم چرا او به صحنه بازگشته است. واضح است که پروژه مارس وان هرگز افرادی را به مریخ نخواهد فرستاد. البته شرکت‌های دیگر مانند اسپیس‌ایکس (SpaceX) یا ناسا (NASA)، ممکن است این کار را بکنند.

اما موضوع زهره دست کم جالب است. احتمال سکونت در زهره قبلا نیز مورد بحث قرار گرفته است. درحالی که سطح زهره به قدری داغ است که سرب در آن ذوب می‌شود و درنتیجه غیرقابل سکونت است، امکان سکونت در جو این سیاره وسوسه‌انگیز است.

در ارتفاع حدود ۵۰ کیلومتر بالای زهره، شرایط از هر آنچه تاکنون خارج از سیاره ما دیده شده به زمین شبیه‌تر است. در این ارتفاع، فشار جو و دما هردو شبیه سیاره ماست. اگر فرض کنیم می‌توانستید در این ارتفاع از سطح زهره شناور باشید، شرایط، خیلی هم بد نمی‌بود.

در واقع بشر قبلا به این ناحیه بالن فرستاده‌ است: بالن‌های وگا ۱ و ۲ (Vega 1 and 2) از اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی. آن‌ها بدون سرنشین بودند اما اطلاعاتی را از این منطقه برای ما جمع‌آوری کردند‌ که تشابه فشار و دمای جو این سیاره را با زمین تایید می‌کرد.

شاید ما روزی در زهره ساکن شویم، و همچنین در مریخ. اما پروژه «مارس وان» در آن نقشی نخواهد داشت؛ یا شاید هم ما آدم‌های منفی‌بافی هستیم.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا