اعلام ثبت نام برای ماراتن مسیه ۹۶ Reviewed by Momizat on .   ماراتن مسیه ۹۶ به روال‌ سال‌های گذشته در آخرین ماه سال و در ۲۴ و ۲۵ اسفند برگزار می‌شود. طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، اکوکمپ متین‌آباد همچون سال‌های ۹۲ و ۹۳ می   ماراتن مسیه ۹۶ به روال‌ سال‌های گذشته در آخرین ماه سال و در ۲۴ و ۲۵ اسفند برگزار می‌شود. طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، اکوکمپ متین‌آباد همچون سال‌های ۹۲ و ۹۳ می Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » اعلام ثبت نام برای ماراتن مسیه ۹۶

اعلام ثبت نام برای ماراتن مسیه ۹۶

 اعلام ثبت نام برای ماراتن مسیه ۹۶

ماراتن مسیه ۹۶ به روال‌ سال‌های گذشته در آخرین ماه سال و در ۲۴ و ۲۵ اسفند برگزار می‌شود. طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، اکوکمپ متین‌آباد همچون سال‌های ۹۲ و ۹۳ میزبان برگزاری ماراتن مسیه ۹۶ خواهد بود.

این کمپ که در حاشیه روستای متین‌آباد و در نزدیکی بادرود در استان اصفهان قرار دارد، ضمن بهره‌مندی از امکانات مطلوب اقامت در کویر، از آسمان صاف و پرستاره با حد قدر متوسطی در حدود ۵/۸ بهره می‌برد و در حال حاضر از اصلی‌ترین مراکز اقامتی برای برگزاری گشت‌های نجومی محسوب می‌شود.

اتوبوس مجله نجوم ۹ صبح روز پنج‌شنبه ۲۴ اسفند از تهران، محله گیشا حرکت خواهد کرد و جمعه شب به همان محل باز می‌گردد (حرکت از متین‌آباد به سمت تهران ساعت ۱۶ روز جمعه خواهد بود). نشانی دقیق پس از ثبت نام به اطلاع شما خواهد رسید.

ثبت نام برای شرکت در این رقابت از اواخر دی آغاز می‌شود و تا بیستم اسفند ماه ادامه خواهد یافت.

نکته مهم: علاقه‌مندانی که برای شرکت در هر یک از بخش‌های ماراتن مسیه ۹۶ تا تاریخ ۳۰ بهمن ثبت نام کنند، از ۱۰ درصد تخفیف در ثبت نام نسبت به ارقام جدول بالا بهره‌مند خواهند شد. این تخفیف در بلیت‌های قابل خرید در این بازه زمانی اعمال شده است. جدول زیر هزینه‌های ثبت نام با این تخفیف را نشان می‌دهد. از یکم تا سیزدهم اسفندماه فروش بلیت با بهای درج شده در جدول بالا و بدون تخفیف انجام خواهد شد. لطفا توجه داشته باشید که از ۱۳ تا ۲۰ اسفند ثبت نام فقط با پرداخت ۱۰ درصد جریمه دیرکرد علاوه بر ارقام جدول بالا امکان پذیر خواهد بود. ضمنا مشترکان مجله نجوم تا تاریخ ۱۳ اسفند می‌توانند از ۱۰ درصد تخفیف برای ثبت نام در ماراتن مسیه استفاده کنند. برای بهره‌مند شدن از این تخفیف مشترکان می‌بایست کد اشتراک خود را در فرم ثبت نام وارد کنند و به هنگام تهیه بلیت، کد تخفیف eshterak را در محل مربوطه درج نمایند.

از بخش رقابت ماراتن مسیه چه می‌دانید؟

در تاریخ ۲۴ و ۲۵ اسفند ماه ۱۳۹۶ ده‌ها نفر از رصد‌گران توانای آسمان شب گرد هم می‌آیند تا یکی از بزرگترین رخداد‌های نجومی سال را رقم بزنند. ماراتن مسیه که چند سالی است در ایران برگزار می‌‌شود، فرصت مناسبی خواهد بود برای سنجش توانایی‌های رصدی منجمان ایرانی. این رخداد در سه بخش رقابتی، آموزشی و عکاسی برگزار خواهد شد.

درادامه نکاتی را مطرح خواهد شد که بیشتر مناسب شرکت‌کنندگان بخش رقابتی است. اما شرکت‌کنندگان بخش آموزشی نیز می‌توانند برای آشنایی هرچه بیشتر با فضای رقابت از آن بهره برند

برای موفقیت هرچه بیشتر در ماراتن مسیه، شرکت‌کنندگان باید با صورت‌های فلکی آشنایی داشته باشند و تمام صوری که در شب رقابت قابل دیدن هستند را به خوبی بشناسند. برای این هدف استفاده از گردونه آسمان می‌تواند راه شما را آسان‌تر کند تا به خوبی بتوانید دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید.

پس از آشنایی با صور فلکی، آشنایی با ابزار‌های رصدی مورد استفاده در رقابت و نحوه یافتن اجرام عمق آسمان از روی اطلس‌های آسمان شب مهم‌ترین مهارتی است که به آن نیاز خواهید داشت. توصیه می‌کنیم از اطلس آسمان شب کارکوشکا در کنار یکی از دو اطلس زیر استفاده کنید:

pocket sky atlas و sky atlas 2000

دو اطلس یاد شده، هریک به تنهایی می‌تواند نیاز شما در رقابت رفع کند. اما برای کم‌تجربه‌تر‌ها اطلس آسمان شب کارکوشکا را توصیه می‌کنیم که خود شامل تمام اجرام مسیه و چندین جرمNGC است اما به همراه داشتن یکی از دو اطلس آخر، برای محکم کاری است. قطعا جرمی از این اطلس‌ها به رقابت افزوده خواهد شد که در اطلس کارکوشکا موجود نیست.

برای یافتن هرچه بهتر اجرام عمق آسمان به وسیله ابزار‌های رصدی، تنها راه تمرین است و تمرین. پس شب‌های صاف پیش از رقابت را از دست ندهید و تا آنجا که ممکن است به تمرین بپردازید. برای تمرین‌ هم، حتما نیاز نیست به یک آسمان بسیار تاریک در یک ناحیه کویری به دور از شهر دسترسی داشته باشید. می‌توانید در حاشیه کلان‌ شهرها به رصد بپردازید؛ در شهر‌ها و روستا‌هایی که فاصله زیادی با محل زندگی شما ندارند و کیفیت آسمان در آن‌ها به طور نسبی برای تمرین مناسب است.

 بخش آموزشی ماراتن مسیه، ویژه تازه‌کارها!

 تا جایی که اطرافیانمان را می‌شناسیم، هر کسی به نوعی علاقه به به شناخت ستارگان و رازهای اعماق آسمان شب دارد. ولی امان از این مشغله‌های روزمره که فرصتی آشنایی با این بخش کمتر شناخته شده طبیعت را از ما گرفته است.

بخش آموزشی ماراتن مسیه (رقابت بزرگ رصدگران آسمان شب) فرصت مناسبی برای آنهایی است که می‌خواهند الفبای نجوم را با شناخت صورت‌های فلکی و در رصد با تلسکوپ بیاموزند و با زیبایی‌های ژرفای آسمان بیشتر آشنا شوند. دقیقا همان‌هایی که با خود فکر می‌کنند کاش اندکی نجوم بلد بودم و می‌توانستم در رویدادی که ده‌ها منجم حضور دارند شرکت کنم

یکی از مناسب‌ترین روش‌های آغاز یادگیری نجوم، گذراندن یک شب رصدی کنار منجمان و عکاسان آسمان شب با تجربه است؛ کسانی که بتوانند در زمانی کوتاه، اطلاعات جامعی از ستارگان و ژرفای آسمان به ما ارائه کنند. در فضای شب برگزاری ماراتن مسیه، برخلاف کلاس درس تئوری، شما به صورت عملی با هر آنچه در کتاب‌ها می‌خوانید در رصد با چشم غیرمسلح و تلسکوپ یا دوربین دوچشمی آشنا خواهید شد.

بخش آموزشی ماراتن مسیه از سه قسمت اصلی تشکیل می شود و شیوه اداره این سه قسمت و زمان‌های استراحت میان آن‌ها به‌گونه ای است که همه شرکت‌کنندگان بتوانند مبانی شناخت آسمان را به خوبی فراگیرند و در عین حال احساس خستگی و بی‌حوصلگی نکنند.

در هریک از این قسمت‌ها، یک یا چند مدرس به آموزش خواهند پرداخت و با توجه به چرخشی بودن روند آموزش، مخاطبان با جوی پویا و دلنشین با آسمان شب آشنا خواهند شد.

در قسمت اول، مدرسان به آموزش صورت‌های فلکی مانند دب اکبر و دب اصغر و … و روش یافتن ستاره قطبی و دیگران ستارگان خواهند پرداخت و به این ترتیب مخاطبان را با مبانی نجوم رصدی آشنا می‌کنند. سپس داستان‌ها و اساطیر مربوط به هر صورت فلکی را برای علاقه‌مندان تشریح خواهند کرد و آن‌ها در آسمان به شما نشان خواهند داد.

در قسمت دوم بخش آموزشی ماراتن، هدف آشنایی با مفهوم روشنایی ستارگان و تفاوت روشنایی ستاره‌های مختلف با یکدیگر خواهد بود و تخمین شدت روشنایی آنها با چشم غیرمسلح است؛ مهارتی که منجمان آماتور کارکشته در آن تبحری ویژه دارند. همچنین در این بخش مبانی نجوم کروی، دستگاه‌های مختصات سماوی و مفاهیمی از این دست به شرکت‌کنندگان آموزش داده می شود.

در بخش پایانی، مخاطبان با شیوه استفاده از ابزارهای رصدی، تلسکوپ ها و دوربین‌های دوچشمی در رصد اجرام اعماق آسمان آشنا خواهند شد و ضمن رصد تعدادی از سحابی‌ها و کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای و البته سیاره‌هایی مانندزهره و مریخ و مشتری و زحل، تا حدودی برای کار با ابزار آموزش خواهند دید تا بتوانند خودشان با تلسکوپ‌های حاضر در بخش آموزشی ماراتن مسیه، به رصد و جست‌وجو در اعماق آسمان شب بپردازند. همچنین در این بخش مخاطبان می‌آموزند چگونه از اطلس‌ها و نقشه‌های نجومی استفاده کنند و بتوانند خودشان اجرامی همچون کهکشان‌ها، سحابی‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای را رصد کنند.

تجربه سال‌های قبل به ما می‌گوید در چنین فضایی و با وجود چنین امکاناتی، قطعا بیشتر علاقه‌مندان مبانی نجوم را به خوبی فرا می‌گیرند و بی‌شک انگیزه فراوانی برای مطالعه و تمرین بیشتر کسب خواهند کرد.

اگر تازه‌کار هستید، شک نکنید که ماراتن مسیه ۹۶، می‌تواند مقدمه‌ای برای شناخت هرچه بیشتر شما از جهان هستی باشد. رصد کهکشان‌ها و دیدار با صور فلکی و آشنایی با اساطیر باستان، همه و همه ما را با جهانی آشنا می‌کند که عظمتش ورای آن چیزی است که هر انسانی می‌تواند تصور کند.

درباره بخش رقابت عکاسی

بخش عکاسی نیز در دو قسمت عکاسی اعماق آسمان و عکاسی نمای باز برگزار خواهد شد. همچنین بخش رقابت عکاسی تایم‌لپس و بخش رقابت عکاسی از ۱۱۰ جرم فهرست مسیه نیز در صورت به حد نصاب رسیدن تعداد شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود. در این بخش کارشناسان زبده عکاسی، در کنار شرکت‌کنندگان از شروع تا پایان رقابت به عکاسی خواهند پرداخت و در راستای ثبت تصاویر هرچه بهتر تلاش خواهند کرد. در این میان داوران به منظور ارتقا سطح کیفی رقابت نکات ارزشمندی را به شرکت کنندگان آموزش خواهند داد. شرکت‌کنندگان این بخش باید در نظر داشته باشند که تصاویری را که برای داوری ارائه خواهند کرد باید به بهترین نحو ویرایش شده باشد و ویرایش هرچه بهتر تصاویر نیز در امتیازدهی موثر است.
همچنین این شرکت کنندگان نیز باید تمام ادوات مربوط به رقابت عکاسی را به همراه آورند و نیاز‌های خود را در این زمینه پیش‌بینی کنند ( بویژه نیاز به باتری اضافه یا انواع لنز و فیلتر).

تجهیزاتی که در شب ماراتن برای عکاسی نیاز خواهید داشت.
۱- دوربین
انواع دوربین‌های دیجیتال را می‌توان در شب ماراتن برای عکاسی آسمان شب استفاده کرد. اما متاسفانه دوربین‌های آنالوگ به دلیل نبود دسترسی به امکان ظهور عکس و مشکل در فرآیند داوری در شب ماراتن قابل استفاده نخواهند بود.
از انواع دوربین‌های دیجیتال می‌توان به بعضی از دوربین‌های موبایل‌های هوشمند، دوربین‌های کامپکت سطح پیشرفته، دوربین‌های بریج (bridge) و نهایتا دوربین‌های DSLR اشاره کرد. مسلما دوربین‌های DSLR مخصوصا نمونه‌های فول فریم جزییات بهتری را با نویز کمتری از آسمان شب ثبت می‌کنند و به همین دلیل گزینه‌های بسیار مناسب‌تری برای عکاسی در شب ماراتن هستند اما این موضوع به این معنی نیست که در صورت داشتن دوربین‌های DSLR کراپ سنسور و یا دیگر دوربین‌های دیجیتال امکان برنده شدن وجود نخواهد داشت بلکه رعایت اصول کادربندی و ثبت عکس‌های با خلاقیت بالا می‌تواند به برنده شدن شخص کمک زیادی کند.
۲- سه پایه
در شب ماراتن می‌توانید از انواع سه‌پایه‌ها استفاده کنید. اگر سه پایه‌ای که در اختیار دارید قابلیت انعطاف بیشتری داشته باشد، می‌تواند به شما در عکاسی از کادرهای خاص و خلاق‌تر کمک بیشتری کند. سه پایه نباید خیلی سبک باشد که در این صورت وزش کوچک‌ترین باد توان تاثیر گذاشتن روی عکس شما را خواهد داشت، و از طرفی سه پایه نباید انقدر سنگین باشد تا عکاس را محدود کند.
۳- ریموت کنترل
داشتن ریموت کنترل می‌تواند به شما در ثبت عکس‌های رد ستاره‌ای کمک کند و در این صورت می‌توانید در صورت یافتن کادر مناسب اقدام به ثبت عکس‌های رد ستاره‌ای کنید.
۴- فیلتر
در صورتی که قصد استفاده از فیلتر خاصی را دارید حتما آن را همراه خود بیاورید تا بتوانید در عکاسی از فضای ماراتن و یا طبیعت اطراف محل برگزاری ماراتن از آن استفاده کنید.
۵- باطری و مموری اضافی
به دلیل سرمای هوا و نوردهی‌های طولانی مدت در عکاسی نجومی، معمولا باطری دوربین سریع‌تر از حالت عادی تخلیه شده و عکاسی را با محدودیت مواجه می‌کند بنابراین اگر قصد عکاسی تا صبح را دارید حتما به فکر باطری اضافی باشید.
از طرفی اگر مموری دوربینتان فضای کافی را برای ذخیره کردن عکس‌هایی که در طول شب تا صبح خواهید گرفت ندارد، به فکر همراه داشتن فضای ذخیره‌سازی اضافی نیز باشید.
۶- لپ تاپ
از آنجا که بعد از اتمام ماراتن و تا ساعتی که در روز ماراتن اعلام می‌شود، فرصت پردازش عکس‌هایتان را دارید بنابراین حتما لپ تاپ با شارژ کافی همراه داشته باشید.

درباره اکوکمپ متین‌آباد

منطقه نمونه گردشگری متین آباد نخستین اکو کمپ ایران، در ۲۵ کیلومتری شمال نطنز و ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان، در سال ۲۰۱۰ با هدف  توسعه گردشگری پایدار و مسئولانه و حمایت از جامعه محلی و زیست بوم منطقه احداث شد. این مجموعه به علت فعالیت های اکو توریستی خود در سال ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل (UN DESA) به عنوان یکی از ۱۸ سایت برتر جهان ازنظر بهترین عملکرد شناخته و معرفی و در سال ۲۰۱۵ نیز موفق به کسب جایزه صلح و محیط زیست دکتر تقی ابتکار شد.

ارایه انواع اقامت با استفاده از مصالح بومی، آموزش و ایجاد اشتغال برای افراد بومی در کادر اجرایی اکوکمپ و درنتیجه کمک به کاهش مهاجرت بومیان منطقه، استفاده از انرژی خورشیدی، احداث مزرعه ارگانیک، پرورش شتر و شترمرغ، احداث زمین بازی کودک با استفاده از مصالح بومی از جمله فعالیت های منطقه نمونه گردشگری متین آباد محسوب می شود.

 اقامت در چادر

 اقامت در چادر می تواند تجربه ای هیجان‌انگیز در میانه کویر پر رمز و راز به سبک بادیه‌نشینان سرزمین‌های پهناور کویری باشد. در طراحی و ساخت چادرهای اکو کمپ متین‌آباد سعی شده که بیشترین شباهت را به سیاه‌چادرهای عشایر داشته باشند تا بتوانند حس زلال شب کردن صبح در زیر آسمان پرستاره کویر را تداعی کنند. چادرها از جنس پلی‌استر ضد آب و ضدرطوبت هستند که در سازمان هلال احمر ایران به صورت سفارشی تهیه و تولید شده‌اند. ۲۵ تخته چادر ۱۲ متری و ۷ تخته چادر ۲۴ متری مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش و برای شب مانی دارای سرویس‌ رخت‌خواب پیچ برای هر فرد است. چادرها دارای دو در در طرفین بوده که درب ورودی با تیرک کوتاهی در بالای سقف چادر مشخص است. در طرفین دو پنجره وجود دارد که به همراه درب‌های ورودی همگی مجهز به توری هستند. در چادرها استفاده از برق و سیستم روشنایی در طول شب مهیاست. سرویس بهداشتی و حمام بیرون و عمومی است.

اقامت در کومه

دهکده‌ای الهام گرفته از معماری کویری برای اقامتی متفاوت و فراموش نشدنی. ۱۳ باب کومه (آلونک گلی) با طراحی به سبک خانه‌های کویر مرکزی ایران با سقف‌هایی گنبدی برای تهویه و داشتن هوایی سبک و دلنشین. برای کومه‌ها سیستم گرمایش و سرمایش تهیه شده و همچنین دارای ۲ عدد تخت یک نفره و رختخواب پیچ برای شب مانی است. مجهز به سرویس بهداشتی و حمام است

 

هزینه بلیت چه خدماتی را شامل می‌شود؟

یک وعده شام و صبحانه در کمپ متین‌آباد، میان وعده، اقامت در کومه یا چادر مجهز بسته به نوع بلیت خریداری شده، هزینه شرکت در رقابت یا بخش آموزش، بازدید از روستای ابیانه و بیمه مسئولیت مدنی گردشگری. همچنین بسته به تمایل از اتوبوس مجله نجوم یا خودروی شخصی بلیت مناسب را تهیه می‌فرمایید.

وسایلی که باید به همراه داشته باشید:

لباس خیلی گرم برای شب، چراغ قوه نور قرمز، دفترچه بیمه، داروهای شخصی، کفش مناسب برای پیاده روی، عینک آفتابی، کلاه، کرم ضد آفتاب، لباس خنک برای روز

شرکت‌کنندگان در رقابت علاوه بر موارد بالا  ابزار رصد یا عکاسی و نقشه آسمان نیز به همراه داشته باشند.

توجه: ظرفیت ثبت نام محدود است و اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام می‌کنند. ارائه بلیت شرکت در هر یک از بخش‌های ماراتن و همچنین امکانات اقامتی و وسیله ایاب و ذهاب منوط به پر نبودن ظرفیت است و بدیهی است که در هر تاریخ که ظرفیت تکمیل شود، مجله نجوم از ثبت نام سایر متقاضیان گرامی معذور خواهد بود.

لطفا توجه داشته باشید، در صورت انصراف پس از ثبت نام، تا ۷ اسفند عودت وجه پرداختی با کسر ۲۰ درصد مبلغ انجام می‌شود. در صورت انصراف پس از ۷ اسفند امکان عودت وجه به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا