نزدیک شدن فضاپیمای ناسا به سرس Reviewed by Momizat on . ناسا تصمیم دارد فضاپیمایش داون (Dawn به معنی سپیده‌دم) را تا نزدیک‌ترین فاصله‌اش به سیاره کوتوله سرس تا پیش از این، یعنی تا 30 کیلومتری سطح آن، پایین ببرد. داون ناسا تصمیم دارد فضاپیمایش داون (Dawn به معنی سپیده‌دم) را تا نزدیک‌ترین فاصله‌اش به سیاره کوتوله سرس تا پیش از این، یعنی تا 30 کیلومتری سطح آن، پایین ببرد. داون Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » نزدیک شدن فضاپیمای ناسا به سرس

نزدیک شدن فضاپیمای ناسا به سرس

نزدیک شدن فضاپیمای ناسا به سرس

ناسا تصمیم دارد فضاپیمایش داون (Dawn به معنی سپیده‌دم) را تا نزدیک‌ترین فاصله‌اش به سیاره کوتوله سرس تا پیش از این، یعنی تا ۳۰ کیلومتری سطح آن، پایین ببرد.

داون که از سال ۱۳۹۴/ ۲۰۱۵ به دور سرس می‌چرخد، پیش‌تر، از سال ۱۳۹۰/۲۰۱۱ تا ۱۳۹۱/ ۲۰۱۲، دور پیش‌سیاره وستا گردش می‌کرد. این اولین فضاپیمایی است که در مدار دو جرم فرازمینی به گردش درآمده است.

مهر/اکتبر امسال، ناسا تصمیم گرفت تا ماموریت گردش به‌دور سرس را دست‌کم تا نیمه دوم ۲۰۱۸ یا تا زمانی که فضاپیما دیگر موفق به ادامه ماموریت نشود، تمدید کند.

در نشست پاییزه اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در نیو اورلئان در تاریخ ۲۱ آذر/ ۱۲ دسامبر، معاون پژوهشگر اصلی ماموریت، کرول ریموند (Carol Raymond) برنامه‌های جدید این ماموریت را شرح داد.

به گزارش اسپیس نیوز (SpaceNews)، ریموند در این نشست گفت:«ما می‌خواهیم از مدار بیضوی برای نزدیک‌تر شدن به سرس استفاده کنیم تا به ارتفاع ۳۰ کیلومتری از سطح برسیم. این مقدار، ۱۳بار کمتر از ارتفاع مدار ایستگاه بین المللی (ISS) به‌دور زمین است. قبل از این، نزدیک‌ترین ارتفاع برای این ماموریت ۳۸۵ کیلومتر بوده است.»

این فاصله نزدیک جدید، به داون اجازه می‌دهد تا عکس‌های بهتری نسبت به قبل، از سطح سرس بگیرد. کشفیات اخیر سرس را جالب‌تر کرده است چرا که نشان می‌دهد ممکن است در گذشته دارای اقیانوس سرتاسری بوده باشد.

این سیاره کوتوله با داشتن نقاط روشنی بر سطح خود که تصور می‌شود مواد غنی از نمک باشد، همچنان برای ما جذاب است. احتمال دارد این نقاط نشانی از فعالیت‌های زمین‌شناختی در سرس باشد. حتی ممکن است ظاهر این سیاره کوتوله امروزه همچنان درحال تغییر باشد.

برنامه‌ریزان این ماموریت امیدوارند که در بهار ۱۳۹۷/ ۲۰۱۸ داون را به مدار جدیدش منتقل کنند تا به مدت سه یا چهار ماه این گردش نزدیک را ادامه دهد. بعد از آن، تصور می‌شود که ذخیره هیدرازین که برای هدایت فضاپیما استفاده می‌شود، تمام شود.

وقتی فضاپیما سوختش را مصرف کند، قادر نخواهد بود آنتش را به سمت زمین نشانه بگیرد و با ما ارتباط برقرار کند. در این مقطع، فضاپیما در مدار پارک خود قرار گرفته و از آن پس به گردش دائمی‌اش به دور سیاره کوتوله ادامه خواهد داد.

این مدار بیضوی بی‌شک پایان هیجان‌انگیزی را برای این ماموریت رقم می‌زند و امید آن می‌رود که اطلاعات بیشتری درباره منشا و تکامل سرس در اختیار ما قرار دهد.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا