اطلاعات جدید از سیارکی که از دوردست‌ها به منظومه‌ شمسی آمد Reviewed by Momizat on . چندي پيش خبری درباره مهماني سماوي در منظومه شمسي منتشر شد كه در اصل اولين جرم بين ستاره‌اي رصد شده در منظومه ما بود. 1I/2017U1 که حالا اومواموا ('Oumuamua) نام‌ چندي پيش خبری درباره مهماني سماوي در منظومه شمسي منتشر شد كه در اصل اولين جرم بين ستاره‌اي رصد شده در منظومه ما بود. 1I/2017U1 که حالا اومواموا ('Oumuamua) نام‌ Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » اطلاعات جدید از سیارکی که از دوردست‌ها به منظومه‌ شمسی آمد

اطلاعات جدید از سیارکی که از دوردست‌ها به منظومه‌ شمسی آمد

اطلاعات جدید از سیارکی که از دوردست‌ها به منظومه‌ شمسی آمد

چندی پیش خبری درباره مهمانی سماوی در منظومه شمسی منتشر شد که در اصل اولین جرم بین ستاره‌ای رصد شده در منظومه ما بود. ۱I/2017U1 که حالا اومواموا (‘Oumuamua) نام‌گذاری شده احتمالا  تا قبل از رسیدن به منظومه شمسی، هزاران سال را به تنهایی در راه شیری پرسه می‌زده است بدون اینکه به منظومه ستاره‌ای خاصی وابسته باشد.

شاید اصلی‌ترین نکته قابل توجه درباره این مهمان سماوی که یک سیارک است نه یک دنباله دار، شکل خاص آن باشد. سنگی با شکل عجیب، با طول ۴۰۰ متری که این طول  ۱۰ برابر پهنای آن است و هر ۷.۳ ساعت یک بار دور خود می‌چرخد. تغییرات روشنایی اومواموا نیز از نکات قابل توجه درباره آن است و از این نظر هیچ‌گونه شباهتی با عموزاده‌های اهل منظومه شمسی خود ندارد.

در ساختار این سیارک، آب و یا یخ دیده نمی‌شود و سطح آن تیره و مایل به قرمز است که این بیشتر به دلیل چند میلیارد سال قرار گرفتن در معرض پرتو‌های کیهانی است. اومواموا از بالا وارد صفحه مداری سیاره‌های منظومه شمسی شده و حالا در حال خارج شدن از محل زندگی سیاره ما است.

در حال حاضر هر دو تلسکوپ فضایی هابل و اسپیتزر در حال دنبال کردن مسیر این سیارک هستند و طبق اعلام ناسا، اومواموا، با ۱۴۰ هزار کیلومتر بر ساعت سرعت نسبت به خورشید در حال حرکت است و در فاصله ۲۰ میلیون کیلومتری از زمین و ۲۰ درجه بالاتر از دایره‌البروج قرار دارد.

در مورد محل تولد و مکانی که اومواموا به آن تعلق دارد، اطلاع زیادی در دست نیست اما به احتمال فراوان این سیارک ۳۰۰ هزار سال پیش از جهت ستاره نسر واقع در صورت فلکی شلیاق به سمت ما حرکت کرده، اما در آن زمان نسرواقع حتی نزدیک محل فعلی خود نیز قرار نداشته است. به این ترتیب برای پیدا کردن منظومه‌ای که زادگاه اومواموا بوده به اندازه‌گیری‌های بسیار بیشتر و دقیق‌تری نیاز است.

اومواموا در ادامه سفرخود حدود اردیبهشت سال آینده از کنار مشتری عبور می‌کند و حدود دی ماه ۱۳۹۹ از کنار زحل گذشته و در نهایت منظومه شمسی را ترک خواهد کرد.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا