بارش شهابی اسدی در شامگاه ۲۶ آبان به اوج می‌رسد Reviewed by Momizat on . بارش‌های شهابی که در نتیجه عبور سیاره زمین از نزدیکی ذرات برجای مانده از سیارک‌ها یا دنباله‌دارها به‌وجود می‌آیند، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین پدیده‌های نجومی ب بارش‌های شهابی که در نتیجه عبور سیاره زمین از نزدیکی ذرات برجای مانده از سیارک‌ها یا دنباله‌دارها به‌وجود می‌آیند، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین پدیده‌های نجومی ب Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » بارش شهابی اسدی در شامگاه ۲۶ آبان به اوج می‌رسد

بارش شهابی اسدی در شامگاه ۲۶ آبان به اوج می‌رسد

بارش شهابی اسدی در شامگاه 26 آبان به اوج می‌رسد

بارش‌های شهابی که در نتیجه عبور سیاره زمین از نزدیکی ذرات برجای مانده از سیارک‌ها یا دنباله‌دارها به‌وجود می‌آیند، از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین پدیده‌های نجومی به شمار می‌آیند.

پدیده‌هایی که برای آماتور‌ها و حرفه‌ای‌ها و حتی عموم افرادی که نجوم را به صورت جدی دنبال نمی‌کنند، جذابیت خاص خود را دارند.

بارش شهابی اسدی ۱۳۹۶، برخلاف آنچه پارسال شاهد آن بودیم، به احتمال زیاد بارش پر فروغی خواهد بود. هرچند پیش‌‎بینی می‌شود که آهنگ ساعتی سرسویی ZHR این بارش تقریبا ۲۰ خواهد بود؛ اما وضعیت مناسب ماه باعث می‌‌شود در آسمان‌های تاریک بتوانیم بارش پرفروغی را شاهد باشیم. (ZHR بیشترین تعداد شهاب‌هایی است که در ساعات اوج بارش در شرایط ایده‌آل می توانید ببنید، در صورتی که کانون بارش در سرسو باشد)

بارش‌های شهابی را بر اساس کانون بارش نام‌گذاری می‌کنند، مثلا در مورد بارش شهابی اسدی، به سبب اینکه از دید ناظران زمینی به‌نظر می‌رسد امتداد شهاب‌ها به نقطه‌ای در صورت فلکی اسد می‌رسد، بارش شهابی اسدی نامیده می‌شود.

ماه در شامگاه ۲۶ آبان اندکی پس از غروب خورشید، غروب خواهد کرد و با غروب ماه در صورتی که از آلودگی نوری شهرها دور باشیم، امکان مشاهده شهاب‌های زیبای اسدی را خواهیم داشت؛ شهاب‌هایی که منشا ایجاد آن‌ها ذرات برجای مانده از دنباله‌دار تمپل-تاتل است. این دنباله‌دار هر ۳۳ سال یک‌بار از نزدیکی خورشید عبور می‌کند. ذرات برجای مانده عمدتا به اندازه نوک یک سوزن کوچک هستند و با عبور زمین از نزدیکی آن‌ها در دام گرانش زمین می‌افتند و در اثر اصطکاک با جو زمین می‌سوزند و از خود نور تولید می‌کنند. این نور تولید شده را شهاب می‌نامیم. اگر ذرات به اندازه کافی بزرگ باشند که پس از اصطکاک با جو قطعه‌ای از آن‌ها باقی بماند و روی زمین سقوط کند، به آن ذرات سقوط کرده شهاب‌سنگ می‌گوییم. دانشمندان معتقدند ذرات تولید کننده بارش شهابی اسدی به حدی کوچک هستند که از هیچکدام از آن‌ها شهاب‌سنگی برجای نمی‌ماند.

در صورتی که با مقدمات نجوم رصدی آشنا باشید می‌توانید فرم ثبت بارش‌های شهابی را از وبگاه انجمن بین‌المللی شهاب‌ها (IMO) دانلود کنید و با پرکردن این فرم در شب‌های اوج بارش به‌گونه‌ای در یک فعالیت علوم شهروندی شرکت کنید.

چنین فعالیت‌هایی علاوه بر ارتقا مهارت‌های رصد شما، به انجام پروژه‌های علمی انجام شده در موسسات معتبر کمک خواهد کرد.

بهترین زمان رصد بارش اسدی امسال، ساعات پس از نیمه شب ۲۶ آبان تا صبحگاه ۲۷ آبان است. سعی کنید تا آنجا که ممکن است از الودگی نوری شهر‌ها دور شوید و به مکان‌های هرچه تاریک‌تر بروید.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا