هابل خوشه‌های کهکشانی دوردست را برای جیمز وب دست‌چین می‌کند Reviewed by Momizat on . این تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل پر از کهکشان است؛ هر لکه درخشان کهکشانی متفاوت است، به‌جز دایره بسیار درخشان در وسط  تصویر که در واقع ستاره‌ای است که در کهکشان این تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل پر از کهکشان است؛ هر لکه درخشان کهکشانی متفاوت است، به‌جز دایره بسیار درخشان در وسط  تصویر که در واقع ستاره‌ای است که در کهکشان Rating: 0
شما اینجا هستید: خانه » اخبار نجوم » هابل خوشه‌های کهکشانی دوردست را برای جیمز وب دست‌چین می‌کند

هابل خوشه‌های کهکشانی دوردست را برای جیمز وب دست‌چین می‌کند

هابل خوشه‌های کهکشانی دوردست را برای جیمز وب دست‌چین می‌کند

این تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل پر از کهکشان است؛ هر لکه درخشان کهکشانی متفاوت است، به‌جز دایره بسیار درخشان در وسط  تصویر که در واقع ستاره‌ای است که در کهکشان ما قرار دارد و به‌صورت اتفاقی در راستای دید ما واقع شده است. در مرکز تصویر ناحیه‌ای جالب توجه وجود دارد: مرکز خوشه کهکشانی بزرگی به نام WHL J24. 3324-8.477، شامل درخشان‌ترین کهکشان خوشه. این خوشه کهکشانی در فاصله ۱۰ میلیارد سال نوری از ما در صورت فلکی قیطس واقع است.

کیهان شامل ساختارهایی با مقیاس‌های متفاوت است – سیاره‌ها در اطراف ستاره‌ها و ستاره‌ها اطراف کهکشان‌ها جمع می‌شوند، کهکشان‌ها در گروه‌های کهکشانی و گروه‌های کهکشانی در خوشه‌ها جمع می‌شوند. خوشه‌های کهکشان حاوی صدها یا هزاران کهکشان است که بر اثر گرانش به هم مقید هستند. ماده تاریک و انرژی تاریک نقش کلیدی در شکل‌گیری و تکامل این خوشه‌ها ایفا می‌کنند، بنابراین بررسی خوشه‌های کهکشانی بزرگ می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا اسرار این پدیده‌های مجهول آشکار شود.

 این تصویر فروسرخ با دوربین «ای‌سی‌اس» ACS)) و دوربین زاویه باز۳ (WFC3) هابل گرفته شده و بخشی از پروژه رصدی «رلیکس» است (RELICSسرواژه Reionization Lensing Cluster Survey به معنی نقشه‌برداری خوشه‌ها از دوره بازیونیدگی با عدسی گرانشی)

پروژه رلیکس با هدف انتخاب درخشان‌ترین کهکشان‌های دوردست برای پژوهش‌های آینده تلسکوپ فضایی جیمز وب از ۴۱ خوشه بزرگ کهکشانی تصویربرداری کرده است. چنین پژوهشی درباره ریشه‌های کیهانی‌مان اطلاعات بیشتری به ما خواهد داد.

 

درباره نویسنده

تعداد نوشته ها : 1543
  • تبلیغات

    با ما صفحه اول گوگل را تجربه کنید خرید بک لینک ، بک لینک

  • ارسال یک دیدگاه

    بازگشت به بالا